Varför så känslig?
Jag har i stort sett alltid varit väldigt känslig i underlivet. Spricker lätt osv. Men nu har det blivit så att min man inte ens kan vara där och "pilla" när vi har sex. Jag känner med en gång obehag och hur det börjar svida och göra ont. Och dagen efter så börjar det klia så man blir tokig och det håller i sig i många dagar.
Detta börjar bli väldigt jobbigt. Jag vill ju kunna njuta när vi har sex och att han ska kunna använda fingrarna. Men jag vet inte vad jag ska göra? Finns det något att göra? Vad kan det bero på att jag är så galet känslig?
du kanske har Svamp eller så?
jag skulle gått till en gynekolog om jag var du!
Svamp tror jag inte att det är. För jag spricker längs med blygdläpparna och det är också där det kliar.
Sen kommer detta bara när man är där och pillar. Annars har jag inga besvär. Förutom de där dagarna efter då det kliar.
det kanske är nånting med PH-balansen?
Eller ifall fingrar är smutsiga/bakterier kommer in där det spruckit osv?
Borde finnas vitaminer eller salvor, eller helt enkelt bara att äta/lägga till nån mat till kosten så det kan hjälpa. Tyvärr vet jag inte, men som sagt så föreslår jag gynekologen för att få ett säkert svar! :)
Alltså mitt sabla underliv kan vara så oxå, fast inga sprickor vad jag vet…men se till att inte tvätta för mkt, så att du torkar ut och sedan har jag testat havtornskapslar..tycer nog att dte hjälper lite jag…
Du kan ju be honom att hålla lite bättre handhygien så kanske det blir bättre.
Förmodligen spricker det för att du är torr, och då kliar det också. Använder du någon slags tvål i underlivet när du tvättar dig? Det finns speciell parfymfri intimtvål som är snäll mot underlivet. Likaså finns det intimolja du borde testa att använda, och se om det hjälper. Använd bara bomullstrosor och "luftiga" mjuka byxor tills det har läkt ordentligt. Tajta kläder är inte bra för något underliv, särskilt inte ett som mår dåligt. :) Finns det eventuellt något du är överkänslig/allergisk mot, exempelvis något tvätt-/mjukmedel som du tvättar dina kläder med?
Svamp är för övrigt troligt, för det kan absolut påverka blygdläpparna också, och göra dem både torra, svidande och fruktansvärt kliande. Jag tycker absolut att du ska be om en tid hos en gynekolog och be dem kolla om de kan hjälpa dig. :)
Lycka till. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
har ni provat med glidmedel?
har samma problem. Var på ungdomdsmottagningen och kolla det, fick en fet salva som man kan köpa på apoteket som man just kan ha på intima ställen och den hjälper bra, minns dock ej vad den heter:P
Hon sa att det inte är helt ovanligt problem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är också jättekänslig, precis som du förklarar det, sedan några månader. Att han tillslut inte fick röra mig, att jag spricker etc. Jag gick till en gynekolog av andra problem, och hon sade att jag kunde ha Svamp. Jag sade att, det har ju inte kliat och inte har jag haft flytningar, eller några av de andra problemen jag har upplevt tidigare gånger jag hade Svamp. Så hon tog ett prov, och jag hade faktiskt Svamp. Jag skall till apoteket och köpa svampmedel idag, så jag kan ännu inte säga om det hjälpte. ;) Jag tänkte bara berätta att det kanske kan vara Svamp, även om du känner att det inte är de vanliga symptomen. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Men om det nu skulle vara Svamp, varför går kliandet över efter några dagar? Det har det inte gjort tidigare då jag haft Svamp. Jag tänkte testa och se om barnolja kunde funka att smörja lite med, har använt det tidigare men denna gången började det klia. Kliar så jag blir tokig! Jag tvättar mig med bara vatten, använder bomullstrosor (inga på natten), mjukisbyxor. Så jag förstår inte detta. Det är bara den senaste tiden det blivit så här.
Tvätta inte med vatten och ta ngn naturlig olja om du måsta ha ngt…och det skadar ju inte att gör ngn typ av svamptest…
Svampen finns ju alltid där, det är bara när vi får problem (att den växer sig för "stor") med den som vi märker av det. Det är en naturlig del av våran "bakterieflora".
Är det Svamp kan det hjälpa att undvika mycket sötsaker och kolhydrater, efter som att jästsvampar lever på socker (alla kolhydrater blir blodsocker, inte bara vitt socker i godis). Har man mycket Svamp, Svamp som inte vill ge med sig eller som återkommer frekvent kan det hjälpa att dra ner på det.
Själv har jag haft "ordentlig" Svamp en gång, och sedan dess kan jag också komma in i kortare perioder (oftast bara några dagar, upp till någon vecka) då jag märker främst att det blir torrt (när det blir torrt kliar det lite), slemhinnorna både insida och utsida blir snurtorra. Flytningarna kan nästan hinna bli smuliga innan de kommer ut genom hålet. Men då räcker det med att jag försöker hålla igen lite på på just kolhydrater så försvinner det (man svälter ut svampen). Men symptom är som sagt olika för alla
Annars låter det onekligen som att det bara är torra slemhinnor. Tvätta inte med tvål, det är faktiskt helt onödigt, även "intimtvål", ljummet vatten duger utmärkt.
Tycker du ändå att det behövs något att tvätta med så använd lite kokosolja (det är dock fast när man köper det, då det smälter vid 22 grader ungefär), du kan lika bra smörja in med det efteråt annars med. Köper du kokosolja så köp en som inte är härdad (de man hittar i kyldisken brukar vara det). Annars säljer ica kung markattas kokosolja, och det finns på de flesta hälsokoster, med och utan smak/lukt.
Mandelolja är också populärt att smörja med (finns på apoteket, men säkert billigare på andra ställen). Annars används olivolja flitigt till det mesta, även underlivet.
Babyolja kan också vara bra men vissa reagerar på mineraloljor efter som de lägger sig som en hinna utanpå huden. Det är lika bra på att stänga fukt ute som inne, så har man otur kan det ge motsatt effekt. Använd oljan vid tvätt.
Idomin kan fungera bra det också att smörja med efteråt. Men även det innehåller mineraloljor som babyoilen. Men brukar fungera bra att smörja in små barnrumpor med i.af
Vill du inte ha någon av oljorna, inte tål dem eller det helt enkelt inte verkar fungera så kolla efter en fet kräm. Som tidigare nämnt kan du säkert få hjälp med någon sådan på apoteket.
Att använda glidmedel är bra även i vanliga fall, så var extra noga med det nu. Min absoluta favorit är det vattenbaserade från ACO (vit flaska med rosa lock och text). Alla silikonbaserade (även de som är kombinerade) fungerar uruselt på mig. Det känns liksom lika strävt fast det glider, de tär ju just det - silikon (mineralolja) lägger sig bara utanpå. Me det vattenbasserade är man härligt mjuk långt efter mysstunden ;)
Hakuna matata!