Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 12644 ggr
Karmatarerskanise
0

Skydd vid mens?

Vad föredrar du att använda vid mens?

Bindor? Tamponger?

Karmatarerskanise
0

Jag använder tamponger om dagarna, och binda under natten.

Avskyr bindor. Lukten av dem och känslan av dem. Känner mig himla ofräsh.

[mia-38]
0

Jag använder bindor. Gäller att byta ofta om man har riklig mens. Jag vill inte ha tamponger. Bet inte varför men fått för mej att de kan vandra in och att man sen inte får tag på de. Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
Rita-S
0

Jag använder menskopp när jag klarar (fibron) och älskar den fullkomligt. Jag har bara en dag med riklig mens, sen använder jag trosskydd om jag inte klarar menskoppen

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnneN
0

Jag använder tunna bindor, har inte så rikligblödning och känner mig bekväm med det. Har provat tampong men tyckte de var väldigt obehagliga.

#4 vad är menskopp för något?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rita-S
0

#5 en mjuk silikonkopp som samlar upp så som tampong gör, men utan att repa upp slidan eller samla upp bakterier o så :)
Den rengörs med apoteksprit, kokande vatten eller alcogel tex om man vill va trygg för basiller. Man för inn den ungefär som med en tampong, men inte lika högt upp så den retar heller inte livmodertappen, och sen tar man ut den, tömmer i do, spolar i varmvatten och sätter inn igjen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Tassy]
0

Jag använder bindor, blöder inte nämnvärt mycket så jag får bara ont av tamponger. Har funderat på menskopp, men är livrädd att den ska halka på sne Tungan ute

exitingsvillemo
0

använder mestadels bindor. De 2 första dagarna har jag dock både binda och tampong, då det (ursäkta detaljerad beskrivning) bara rinner, alltså nu snackar vi blodbadFörvånad.

Använde bara tamponger när jag var yngre, men har, efter jag fött barn , fått lite problem att få in dom (torra slemhinnor osv) men som sagt de första dagarna funkar det när det är en riklig blödning.

Jag är också lite nyfiken på koppen, men är lite orolig att den ska vara lika svår att föra in som tamponger…

[Tassy]
0

#8 det finns olika koppar till olika personer Flört det finns speciella koppar till de som fött barn t.ex.

exitingsvillemo
0

#9 fast dom som är avsedda för kvinnor som fött barn, är dom "större" för till skillnad från alla andra så tycks jag ha blivit trängreObestämd så jag skulle nog behöva en för oskulder då isåfall Skrattande

[Tassy]
0

#10 de finns för de som är trängre också Flört

Rita-S
0

Det finns i många olika märken och dom olika märken har litegrann skillnad på utformningen. I regeln finns dom i storlek stor och liten, men vissa märken har även 3 storlekar :)

Det är ju att lära sig hur man för inn den, och det finns filmer på youtube (lugn, det är glas och menskopp Tungan ute) som visar tekniken med faktisk :D Jag är hur trång som helst själv, och har en storlek liten, den är inte för stor. Silikonen tänjer sig hur bra som helst, formar sig efter slidan. Jag tycker faktisk det är lättare med menskopp enn med tamponger (som jag användte i min ungdom, hatar lukten från bindor) för tamponten börkar omedelbart att suga till sig och det är torrt och strävt att föra inn tycker jag, medan silikonkoppen suger ju inte till sig, och den förs då lättare inn tycker jag, ingen sträv känsla!

Jag vill inte nu längre gå tilbaks till tampong själv iaf.

Jag läste dessutom nånstans (men jag minns inte längre vart) att dom absolutt mikroskopiska revor i slemhinnorna som tamponten tillfogar under normal användning öker riskerna litegrann för infektioner. Jag minns inte längre detaljerna…

Tatsja
0

När jag hade mens så fick jag lov att använda både ob och stora bindor. Ändå fick jag byta 4 gånger i timmen. Med p-piller fick jag ner mensen till 7 dagar. Riklig från start till slut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lindbygarden
0

Bindor natt och tampong dagtid..

Linn
0

Jag använder också menskopp, är helnöjd med det. hatar bindor och får ont av tamponger. De flesta tycker dock att det verkar väldigt äckligt.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rita-S
0

#15 mycket samma fråga jag får med.. :) Jag tycker inte det är nåt äckligare att föra upp en menskopp enn en tampong, och jag tycker det är mycket äckligare att dra ut en fylld tampong enn en fylld menskopp ;)

exitingsvillemo
0

Håller dom verkligen tätt dom där menskopparna?

Använder man den under natten också? Eller ska man ta ur den och använda binda då?

Hur ofta tar man ut den och tömmer den? Det är ingen risk att den fastnar där inne så man inte får tag i den liksom

Linn
0

#17 man ska inte behöva tömma den oftare än var 12e timme tror jag att det var, men det beror på hur mycket mens man har. Jag har dock aldrig "fyllt" min kopp, så att det har läckt. Man sätter den runt livmodertappen och det blir lite vakum där så att den sitter på plats och håller tätt. Det är inga problem att sova med den. Och nej, det finns ingen risk att den fastnar så att man inte får ut den. det är en liten bit i slutet av den som man får tag i och drar i tills man får tag i själva koppen och får ett bättre tag så att man får ut den.

Det är bara de första gångerna det är lite trixigt att få till det men man får snart in snitsen på det.

Linn

exitingsvillemo
0

kan man bada med en sådan?

[Tassy]
0

#19 ja, man kan bada med en menskopp Glad

Karmatarerskanise
1

Det låter onekligen som en bra grej, men eftersom jag aldrig testat en verkar det för bra för att vara sant Tungan ute

Rita-S
0

Den håller tät för mig iaf, ingen lekage. även med tampong läkte det litegrann. Och man kan bada, gympa och rida med den som man kan med tamponger. Jag behöver tömma den morgon och kväll i principen men man kan tömma oftare om man VILL altså. I början var jag lite paranoid och tömte lika ofta som jag skulle bytt tampong, men jag upptäckte snart vilken cykel min kropp har på att "tömma sig". Man använder den natt och dag, fastnar gör den heller inte, silikon är ju hur halt som helst och den kan helt änkelt inte fastna i nåt! Största risken är ju att man kniper så det blir vakuum helt i början innan man vänjer sig vid tekniken och då kan den ju va svår att ta ut förståss, men då kan man ta inn en finger brevid och klämma den litegrann så det blir glipa och det kommer inn luft ;)

exitingsvillemo
0

Kan man även sätta in den dagarna INNAN mensen börjar? Så man slipper vakna med en blodig överaskning?

exitingsvillemo
0

Förr fanns det nåt som hette Tampax. Liknade inte de tamponger fast mycket längre? Någon som provade sådana?

Själv kom jag aldrig på hur dom fungerade, men har för mig att mormor eller nån hade sånna i badrumsskåpet och då var jag ju tvungen att kika och blev aldeles konfunderad på längden på domObestämd

Rita-S
0

#23 du kan använda menskopp i stället för trosskydd i sådan använding om du vill, så det är bara att stoppa i den en dag eller två innan :) Det är ju inte så att den slutar fungera bara för att det är flytningar-innföre-mensen direkt, och den blir inte torr som en vanlig tampong blir när det inte är mens heller.

Jo jag använde tampax, det var väl bara vanlig OB/Tampong med införselshylsa har jag för mig. Gjorde ont faktisk ;) Så jag användte som inte

Tatsja
0

#25 En undran bara. Hur blir det när man behöver gå på toaletten? Måste man inte ta ut den då?

#24 jag försökte använda tampax i min ungdom och kom aldrig underfund med dem. Då var ob bättre.

Väl mött, Tatsja

exitingsvillemo
0

#25 så det är därför dom ser längre ut? Pga införselhylsan?

#26 Nej jag fattar inte heller hur dom funkar.

Ang toa-besök borde det väl intevara något problem. Den ska ju in som en vanlig tampong, alltså är ju urinröret fritt.

Rita-S
0

#26 Nej, det är inget problem för mig att gå på toa, men jag brukar ta ut när jag skal "stort" så att säga, för jag tycker det käns mer bekvämt så. Dock vet jag många som inge känner nåt behov att ta ut vid nån form av toabesök om det inte är dags att tömma :)

#27 ja det är nog innförselshylsan som fick dom se så himla långa ut, tanken var ju att man skulle släppa kletet vid att¨föra inn dom i slidan, men personligen är jag mer fan av det som har kommit nu med tamponger och bindor med medfölgande intimserivett enn denna införselshylsan ;)

Tatsja
0

#28 Tack för ditt svar.

Väl mött, Tatsja

Karmatarerskanise
0

MAn kanske skulle ta och beställa en och testa :P
FAst det låter obehagligt om man skulle få vakum ;)

Linn
0

Det är inget obehagligt. Inget att oroa sig för.

Linn

Karmatarerskanise
0

OKey Glad

Rita-S
0

Vakumet känns ju i så fall bara när man forsöker dra ut, inte hela tiden när man går :) Och när man tar ut och känner det känns vakum ut så för man då altså en finger brevid och trycker så luften kommer till bara :)

jag vet folk som har blivit misnöjda altså, men jag vet bra många fler som när dom vant sig vid tekniken inte alls vill tillbaks till lukt och urrr

Karmatarerskanise
0

Vad kostar en menskopp?

Rita-S
0

Tja, från en 300 kronor och uppåt, beroende av märke, storlek och vart man köper :) man kan räkna med en livslengd på ungefär 8-10 år på en menskopp forövrigt.

Rita-S
0

Jag kom på jag skulle länka till en sida som har bild med millimetermått och utseendet på olika menskoppar, detta är ju inte alls ända plats att köpa dom

[Tassy]
0

Jag har bestämt mig nu för att köpa en kopp så fort pengarna räcker till. Så smidigt! Skrattande

Linn
0

härifrån köpte jag men det är inte lika många varinater att välja på tror jag.

Linn

Linn
0

haha, upptäckte nu att på den sidan jag länkade till har de dem i olika färger. Det hade de inte när jag beställde.

Linn

Maja
0

Bindor i 99,9% av fallen.

Alex
0

Använder enbart tamponger.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Liss
0

Enbart tamponger.
Fast ibland får jag lite ont eftersom jag har så lite mens.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Chestnut
0

De två-tre första dagarna både tamponger (största storleken) och bindor dagtid, nattbindor nattid. Sen bara bindor eller tampong+trosskydd beroende på vad som finns hemma.

Med vänliga hälsningar
Chess

phernilla
0

Jag använder BARA tamponger. Jag fixar inte känslan av bindor. Dels så är dom inte säkra för mig, för dom ggrna jag har försökt med binda så har det alltid läkt vid sidan av bindan, oavsett sort. Däremot med tampong så känner jag mig trygg, det läker aldrig, om jag byter dom regelbundet, vilket jag ju såklart gör :)

Jag har oxå riklig mens, inget smådroppande här direkt! Usch o fy!

Funderade ett tag på dessa menskoppar, men gjorde aldrig slag i saken. Har dock en vän som testat dom o hon verkar kanonnöjd!

Gullan402
0

Har nu hormonspiral vilket minskat blödningarna rejält, har nu bara binda nattetid och trosskydd dagtid. Förr hade jag jätteblödningar, det var barnblöjor + tampong och mkt täta byten, ändå kunde jag aldrig vara säker på att slippa läckage. Så hormonspiralen var ett underverk för mig.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Santhe
0

Använder bara tygbindor sedan 2 år tillbaka. Mycket fräshare än vanliga bindor.

Menskopp låter onekligen intressant.

Saga85
0

Jag föredrar tamponger, men har funderat på menskopp. Kanske ska jag testa, känns som ett väldigt slöseri med alla dessa tamponger och bindor Obestämd

AusaBausa
0

enbart bindor sen jag skaffade spiral(sa att det var bäst)

[Vargnatt-]
0

Bindor blir det för mig

Destany
0

jag måste använda tampong o binda samtidigt för här snackar vi niagrafall.. så det kvittar hur ofta jag bytar det läcker ändå

Aviendha
0

Hatar bindor. Lukten, känslan och känner mig ohyggligt ofräsch.

Har även jag menskopp. Ruskigt smidigt, och behöver inte oroa mig för att "glömma den inne". Eller att sätta i den i förebyggande syfte, vilket inte alls går med tamponger.

Använder tampong nån gång ibland nu bara, annars min älskade menskopp. Tycker inte det är ett dugg ofräscht, nästan fräschare än ob egentligen i mitt tycke.

Telefonkontakt
0

Det var så länge sedan jag hade mes, oktober 2007, att jag inte mins hur jag gjorde nattetid.. Men på dagarna använde jag bara tampong ialla fall.. om jag minns rätt så använde jag bara binda på nätterna de sista dagarna då jag inte blödde någonting förens jag ställdemig upp på morgonen. Får se hur jag kommer att göra sen när mensen kommer tillbaka Tungan ute

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Johanna
0

alltid tampong..

Jenahbella
0

jag blöder så lite när ja väl har mens att ja bara har trosskydd :)

annsann
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är 46 år och har fortfarande regelbunden mens, har använt enbart ultratunna bindor sedan de dök upp ca 1992, helst tjockare libresse goodnight om nätterna dock. Har endast haft tampong vid ett fåtal tilfällen sedan dess och då har det varit frågan om bad eller bubbelpool, känns naturligt med dagens material närmast huden.

kram Annsan

Åsa S
0

Bara bindor eller trosskydd ifall jag blöder lite (äter p-piller). Tamponger ökar risken för Svamp säger min gyn och det har jag redan problem med till och från, så mera vill jag inte ha.

Mitralis
0

Bindor. Tampong endast om jag badar.
Har klämt på en menskopp men jag kände att det inte var någonting för mej eftersom det verkar så pyssligt att föra in den. Den var lite för hård för mej att vika ihop så jag måste använda båda händerna för att få ihop den. Tror även att jag skulle känna av den där plastpluppen för mycket eftersom jag är ganska liten där inne.

Fridaaaa
0

Bindor, såna tjocka ifrån Netto eller lidel endast. Andra bindor är för tunna för mig.
Tamponger är obekväma :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rustibus
0

Jag använder menskopp men har binda och menskopp på natten.Funkar väldigt bra och känns mycket fräschare än tampong och binda.Glad

Mona22
0

Tampong på dagen och inget på natten, konstigt nog blöder jag aldrig på nätternaTyst

[Tassy]
0

#57 Men vad var det för konstig monsterkopp tro? min är mjuk och följsam Glad jag har problem med att greppa saker, men koppen kan jag hantera.

[Fiction]
0

Tamponger eller menskopp. Bindor avskyr jag och har inte använt sedan första året jag hade mens eller nåt i den stilen… Waaaay back, mao.

Mitralis
0

#61 Ingen aning vad det var för någon kopp men det var en sån som säljer sådana som hade med sig en oanvänd på ett party Obestämd

Gudris
0

Jag använder menskopp, en aning frälst är jag nog. Det är så skönt att slippa äckliga bindor och tamponger…

[swiss]
0

Använder nästan enbart bindor och trosskydd, tampong om jag ska bada, tycker inte det är så bekvämt, men jag har tänkt använda det lite oftare framöver.

hus-musen
0

#57 Vilken konstig kopp! Min är jättemjuk och lätt att vika ihop. Har även minsta storleken som finns, provade den jag skulle ha haft enligt storlekschemat men den blev knölig och obekväm. Själva piggen har jag klippt av då den skavde.

Qui dormit, non peccat

Crazzysazza
0

Jag använder både tam,pong och binda får säkerhetens skull

[Northbridge]
0

Jag använder binda … När jag väl ska pröva tampong får jag in den, men sen sitter den inte rätt och ändå så har jag 'stoppat upp den' så långt det går.. Bara knepigt med tampong tycker jag. Obestämd Binda är lättare och är säkrare på något vis, som jag fått för mig. (Ursäkta att jag är lite som jag är x'D Inget av det jag säger stämmer, men har ändå fått för mig)

Karmatarerskanise
0

#68 Smaken är ju som baken. Inget att be om ursäkt för.

Metinia
0

Jag använder mest tamponger dagtid och bindor nattid, men efter att ha läst hela tråden blir jag otroligt sugen på en menskopp nu. Det skulle passa perfekt på sommaren!

Men jag undrar, ni som har menskopp. Var har ni köpt era och vilka köpställen kan ni tipsa om?

Agda
0

Tampong + trosskydd på dagarna, binda + trosskydd på nätterna.

Tina-A
0

Jag använder menskopp, jättenöjd. Dagarna jag blöder mest kompletterar jag ibland med trosskydd, men koppen blir väldigt sällan full.

#70: Jag köpte min här ifrån. Jag har en medium, i lila :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
1

Menskopp och trosskydd. den kan läcka lite på natten på mig, men jag äääälskar den!

#70 Jag köpte från http://mkopp.se/shop/ men de har tydligen stängt sidan..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
0

Glömde visst länken i #72 :)

http://shop.renasnoken.se/menskoppar/

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kalli
0

Menskopp här också, köpte min från Meluna. :)

CelsiusT
0

Jag har en menskopp, en MeLuna köpt från www.tampongshopen.se

Är superdupernöjd. Dock så blöder jag väldigt rikligt och dom första dagarna är det lite risk att det läcker om jag går över 6h, men jag valde den minsta koppen trots att jag misstänkte att jag behövde en större. Jag tyckte det såg så läskigt ut med en stor kopp och när jag fick hem den minsta så tyckte jag att den såg jättestor ut och var först glad att jag valt den minsta. Men efter första perioden så vande jag mig och nu funderar jag på att köpa en större kopp. Men är lite fundersam till om det kommer hjälpa med en större kopp. Koppen jag har idag blir liksom inte helt full utan den är så ihoptryckt när den sitter inne att den bara är halvfull när jag får ut den. Men en större är ju längre och borde ju rymma mer ändå tycker jag. Är iaf väldigt nöjd med min menskopp!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Salish
0

Har en menskopp. En lila Meluna som jag köpte från tampongshopen.se. =) Jättenöjd. Meluna är något små i storlekarna vilket passar mig perfekt. Och jag fick en fin påse också! =D Var lite trixigt att få den att sitta rätt i början, för jag trodde inte att den skulle sitta så långt ner som den faktiskt ska. Har man tamponger så långt ner gör det ju svinont liksom. Men sen vågade jag faktiskt prova att sätta den lite längre ner, och det funkade bra. Har klippt av halva piggen på min, vill ha lite att ta tag i när den ska ut.

Zvintos
0

Tampong dagtid och binda nattetid, men ska investera i en menskopp hade jag tänkt.

[Driva]
2

Jag har också kopp, bland det bästa som uppfunnits om ni frågar mig!

Bindor tycker jag bara är vidriga, känns ju som en blöja, tamponger blir jag uttrokad av och de kliar och det är obalans i en vecka efteråt. Plus att jag är så glömsk och är rädd att "glömm" tampongen och tampongsjuka och saker.

Med koppen finns det inget som visat att man får tampongsjukan av. man kan ha i den nästan hur länge som helst (det har hänt att det läckt ytterst lite när jag totalt glömt bort den, men det är inget som trängt igenom trosorna). Det luktar ingenting, tillskillnad ifrån tamponger och bindor som luktar avskyvärt, enligt min mening!
Har man bara satt i den så är det ingen risk att glömma mensskyddet, du har med det hela tiden!
När man kissar så har ialla fall jag känt att tampongen suger upp av det med, och det rär ingen risk med koppen.
Inga fula tampongsnören, mycket renare eftersom det inte kan läcka ut via tampong snöret.

Det som är kanske lite, kanske inte nackdel, men det enda som är så där, är väl att det blir lite "blodigare" eftersom man ser blodet mer när man häller ut det i toaletten, men det är ju renare blod, tillskillnad ifrån det vidirga som har legat i timmar i en tampong eller binda när man byter den.
Samt att första gångerna var det lite tricky innan man kom på snitsen, men kommer man bara över den minitröskeln så är det underbart!

och dessutom är det ekonimiskt och miljövänligt!