Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 9977 ggr
Anonym
1

Jättemörk mens

Hej! Jag har fick min mens för andra gången nu imorse (min första mens fick jag förra året och den varade i två dagar, sen har det inte kommit något mer tills idag) och jag använde tampong för första gången, det gick bra att föra in den men när jag skulle byta så var mensen så mörk. Ska det vara så?

Det var inte rödbrunt, det såg nästan ut som chokladsås i färgen. Det var heller inte flytande mens som hade fastnat på tampongen, utan det såg ut som att man liksom hade smetat chokladsås på tampongen.
Är detta normalt? När blir det blodrött?

Och jag kände att tampongen var lite trög att stoppa in när jag skulle byta. Det hade ju blivit lite torrare sen jag stoppade i första tampongen. Är det vanligt att det blir lite torrt? Jag hade 2 mini-tamponger och de ska ju inte absorbera så mycket, enligt anvisningen.

Ska jag sova med nattbinda för att lufta, samt låta slidan få "återfukta" sig själv? Tack på förhand!

Anonym
0

Jag fick min mens* ska det stå Glad

hus-musen
1

Helt normalt, det är för att du inte blöder så mycket som det blir mörkt, det hinner liksom "torka" innan. 

Om man blöder väldigt lite så kan det vara bättre med menskopp eller binda/trosskydd, tamponger torkar ut underlivet om man inte blöder mera än så.

Qui dormit, non peccat

Mitralis
0

Om jag vore dej så skulle jag köra med binda både dag och natt tills jag blir mer säker på mängden. Då blir det lättare att veta när det passar bäst med tampong eller när en binda är att föredra.

Blod ändrar färg beroende på om det är färskt eller gammalt och vilken mensdag det är, och lite andra faktorer kan också spela in. Men det är fulkomligt normalt att det är lite olika färger på mensen. Använd binda ett tag så kommer du att få bättre koll på vilka mensdagar som du har vilken färg.

Om det var torrt och svårt att få in tampongen så tycker jag att du ska sova med binda i natt. Om du bara brukar ha ca två dagar så kanske mensen är slut inatt och då kan det bli väldigt torrt med tampong.

Anonym
0

Jag hade inget annat än tamponger, det var därför jag använde det Tungan ute
Annars skulle jag självklart använda binda tills jag är helt säker på min mens Glad

Just nu har jag papper i trosan för att jag vill inte torka ut min slida. Tog ut dagens andra tampong innan jag hoppade in i duschen för ca 40 minuter sedan.
Innan jag går och lägger mig så kör jag på nattbinda Glad
Det kändes nästan ohygienisk med den mensen jag såg på tampongen, och även på allt chokladbrunt blod i trosan jag såg imorse..

Mitralis
0

#4 Man vänjer sig efter ett tag Glad

Anonym
0

Jag låg i soffan med papper i trosan ett tag och kollade på film, men jag tog ut pappret och när jag reste mig upp så kände jag hur det började rinna (inuti slidan).

Hann kolla i trosan och då var det blod där igen. Trosbyte för tredje gången idag då!
Blodet var blodrött den här gången och inte chokladbrunt som sist, har på mig en nattbinda just nu och vill bara att det här ska ta slut Skrikandes

Hur lång tid tar det i genomsnitt för mensen att bli regelbunden så att jag lär mig hur mycket jag blöder?

Mitralis
0

#6 Jag gissar att det är så otroligt varierat hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden så det finns nog inget bra svar på det.

Själv så kör jag mest binda Libresse invisible normal ving eller motsvarande hos Always. Titta gärna på länkarna till deras hemsidor så kanske du kan få lite hjälp med att lista ut vilket mensskydd som passar dej bäst för olika dagar och situationer

Anonym
0

#7 Tack så mycket Glad