Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 25528 ggr
Wand
0

Ont av tamponger

Jag har ett litet problem, jag är inte så speciellt oroad över detta då jag i överlag inte har några som helst problem med mitt underliv, men jag kan omöjligt använda tamponger. Jag vet hur man för in en tampong, vet hur den ska sitta och så vidare. 

Det funkade i en dag, då var det skönt, men lite läskigt då det kändes som att jag inte skulle lyckas få ut den igen(haha).

Eftersom att jag blödde igenom efter ungefär en timme så kändes det inte okej, jag har nämligen alltid lidit av extrema blödningar under mens, vaknar mitt i nätterna flera gånger och måste tokspringa till toaletten, och alltid hinner det forsa nerför benen. En gång vaknade jag mitt i natten, ställde mig upp, och hörde ett plask. Då stod jag där i en jättepöl av blod.

Det är helt normalt för mig, jag har tagit blodvärden osv och pratat med hälsocentral men vi kan inte hitta något fel. Fick järntabletter pga blodförlusten dock.

Men i alla fall, just pga detta så måste jag ju byta tamponger väldigt ofta, även om jag har största storleken. Som sagt så funkade det felfritt i en dag, men sedan dess har det inte gått. Så fort jag sätter in en tampong så får jag sådana extrema smärtor i hela nedre delen av ryggen och magen. Kan inte gå, kan inte röra mig och allt blir förfärligt. När jag ska ta ut tampongen så känns det som att någon slår mig med en knytnäve rakt upp i underlivet ungefär, det gör gräsligt ont. 

Det gör inte ont att onanera eller ha sex, utan det är bara under mens och med tamponger som det blir såhär.

Fler som upplevt detta fenomen, eller någon som har några idéer om varför det blir såhär? Jag använder självfallet inte tamponger längre utan har bara bindor, det gör mig inget alls, men det vore ju intressant att veta varför inte min kropp vill ha tamponger!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

hus-musen
0

Känslig livmoder som det låter, då kan det göra ont om man inte sätter in tampongen rätt där den ska vara.
Har oxå råkat sätta den fel, och då hugger det som du beskriver.

Qui dormit, non peccat

Wand
0

#1 Nja jag sätter den rätt, precis där den ska vara, har nämligen förut råkat ut för att jag satt den fel och då har det känts helt annorlunda + att tampongen glidit ut.

Elshira
0

Jag vet inte varför det gör ont just när du drar ut den, men något jag kom att tänka på när den sitter inne är om den ligger och "klämmer" mot livmodertappen eller duligt.

Jag tycker det låter som att du skulle kunna prova en menskopp annars (sök här på sidan, finns flera trådar).

Hakuna matata!

Wand
0

#3 Menskopp skulle antagligen vara olidligt för mig då den skulle fyllas upp snabbt. Min mor har en och erbjöd sig att köpa en åt mig, ingen hit. Obestämd

Ruzicka
0

#4 Jag som trodde att menskoppen rymde mer än vad den största tampongen gör..?

Jag upplevde samma problem som du i början, och även jag har otroligt rik mens (måste byta den största OBn var timme som värst). Jag fick så fruktansvärt ont av tamponger när jag började använda dem, men jag är helt säker på att jag satte in dem rätt. Jag blev också illamående och fick starkare mensvärk. Men det försvann långsamt och efter några veckor kände jag ingenting längre. Så jag förstår ditt problem, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig.. :/

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Wand
1

#5 Mycket möjligt att den gör det, men min mens är inte riktigt normal. Den har stabiliserats en aning nu efter att jag gått på p-piller i 1½ år, men det är fortfarande såpass mycket att alla skydd blöds igenom direkt. 

Sedan finns det en annan sak som gör att både tamponger och menskopp är jobbigt för mig, det är den psykiska känslan av att ha något "där" som jag inte har någon kontroll över. Liksom. Så just det är också obehagligt (antagligen för att jag aldrig hunnit vänja mig). 

Känns skönt att veta att det finns fler med dessa problem i alla fall, kanske inte behöver känna mig lika orolig då. Tror visserligen inte att det är någon fara, men ändå.

Ruzicka
0

#6 Men det är aldrig kul när kroppen inte fungerar som den skall. Det är klart att man blir orolig. Det blir jag också när det är något som inte känns som det borde..

Jag hoppas att det löser sig för dig i alla fall.. har du pratat med gynekolog om att du får så ont?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elshira
0

De stora menskopparna rymmer nästan dubbelt så mycket som de allra största tampongerna, så jag tycker ändå du kan prova i.af :) Sök på youtube så kan du hitta videos som visar och jämför olika modeller, hur stora de är jämfört med varandra mm :)

Som du säger måste du nog vänja dig över tanken att ha något där. Sedan är det så att övning ger färdighet, det är så otroligt vanligt att tamponger sitter fel. Det räcker inte med att "plutta" in den så långt som möjligt, utan man ska ha rätt vinkel när man sätter in den. Och man behöver hålla fingret på ett visst sätt för att den ska komma in smidigt. Införingshylsor är värdelösa på det viset tycker jag (om man nu försöker använda sådana) :P

Hakuna matata!