är nere.. behövde skriva av mig..
hur ska jag göra för att må bättre? just nu känner jag mig så nere så de finns inte:S man söker jobb å söker jobb å söker jobb men man får bara nej nej nej nej till svar.. hur ska man egentligen göra för att få komma ett steg längre nån gång? så at tman får komma till intervju å inte bara få nej rätt upp i ansiktet hela tiden.. är de för att mitt utseendde inte passar? är de för att jag inte fått nån erfarenhet i livet? men hur ska man få chans att visa vad man går för? att få visa vem man är å att få visa att jag behövs.. ? just nu känns de som att jag inte behövs nånstans.. finns ingen som behöver mig.. alla jobb är de massor folk som söker då de är stor arbetslöshet.. hur ska en skit som jag kunna sticka ut för att få ett av dom få jobb som finns? som sagt har inget att komma med.. har inte fått chansen nånstans.. för de dom vill ha är ju nån med erfarenhet.. hur ska jag få de? växer väl inte på träd å går väl inte att odla hemma i lägenheten?
nä jag vet inte känner mig bara nere 4 år som arbetslös tar på en de kan jag säga.. de går upp å ner vissa dagar när de finns jobb att söka så känns de bättre.. men sen nä rman får nej så är man där nere igen å försöker att ta sig upp.. frågan är hur man ska göra för att inte känna sig nerslagen när man åter får ett nej.?
nån som känner igen sig? eller nån som har nåt förslag på hur jag ska göra?
förlåt var tvungen att skriva av mig lite..
Alltså jag har ju vickat och gör fortfarande inom barnomsorgen. Jag tog fram telefonkatalogen och ringde upp, fick sjukt många nej, men tillslut rasslade det till. När man visat att man vill och kan, så sprids det och du kan säga att du har erfarenhet. Jag har även gått runt och skakat hand, så har de ett ansikte på dig! Sprid även ut bland vänner och bekanta att du söker jobb och ta minsta lilla, engagera dig ideelt, det räknas även det som en bra erfarenhet när man söker jobb och visar på engagemang. PÅt igen :)))
jo men de är så jag gjort.. skickat spontant.. skakat hand.. spridit. frågat. ja..men jag kan väl inte säga att jag har erfarenhet nä rjag inte har de.. de komme rju att visa sig att jag egentligen inte har de väl?:S
men de kommer ju dagar d åman är nere på botten.. trots at tman tar tagi de sen igen för att man vill ju verkligen ha jobb.. skapa ett liv.. skaffa familj å inte leva på sambon.. men vissa dagar är de pannkaka
Fasen man får bryta ihop och sedan samla ihop sig igen. Jag ser en häst på bilden, kanske kan du engagera dig ideelt bland hästar, styrelse, ngn sektion, ungdomsledare, vad som, som ger energi och ERFARENHET!! Jag har alltid lyft fram det jag gjort ideelt, fungerar, med ett stort leende!!
Förresten kika på studier, kurser och annat som kan stärka dig i konkurrensen :))
ja kanske.. studier har jag kollat å letat massor men ska jag låna pengar så vill jag plugga nåt jag är intresserad av inte tex nåt som jag inte kan jobba med sen pga min skadade handled osv.. å de jag hittat som passat mig har inte csn stött så då får man betala 40-50 000 kr själv å de har jag ju inte råd med:S så de är lite strul med allt.. men jag försöker. men som sagt vissa dagar är man bara totalt nere för att ett par dagar senare ha ett jävla rannamma igen.. men ändå jobbigt dessa dagar när man är nere.
frågan är hur mycket utseendet egentligen spelar roll nä rman söker jobb:-/
Tror inte att det är utseendet som spelar roll - däremot hur man klär sig och för sig. Kommer man till en intervju i jeans och luvtröja, håret på ända och har en uppgiven attityd så väger det absolut emot dig. Därmed inte sagt att man borde ha kavaj på sig till alla intervjuer heller. Bara något som ser välvårdat och snyggt ut :) Och allra viktigast är LEENDET och en utstrålning som säger "Jag kan!"
jag kan klä mig å föra mig.. men sen så är jag ju kraftig å sådär å de kanske inte är så jätte intressant hos arbetsgivare då:S å som sagt le kan jag hehe.. men ja jag har ju inte ens kommit till intervju så ja:S
Har du inte ens kommit till intervju så kanske det är dags att se över CVt? Även om du inte har något jobb att skriva ner, så kanske du har fritidsintressen? Om jag inte hade jobb att plita ner, så hade jag skrivit om min virkning. Presenterat det som ett "jobb". Sen hade jag tagit upp att jag var med i en politisk grupp osv. Visa att du kan göra saker, ta ansvar, initiativ osv :)
har ju ändrat å skickaat olika å soms agt har ju inte så mycket att skriva å har gått minst 4 sånna där kurser där dom tittat på de å hjälpt mig osv.. så man skriver ju om i stortsett till varje jobb man söker.. även de som inte ör viktigt för just de jobbet annars skulle de ju bli tomt.. men ja man får väl förska komma på mer kanske..
får se över de där=). när de finns nåt jobb att söka:P de är tomt på de nu.. å har skickt spontan ansökningar å varit runt så får vänta en stund med att ta tag i de igen så får man gå tillbaka å skicka igen å försöka kan ju inte göra så mycket mer än så:S

Hur är det med sommarjobb då? Det borde ju finnas massa lediga sommarjobb nu, Det kan ju vara en bra infart till något annat :)
Jag vet att det här med arbetsförmedlingen inte funkar så himla bra i alla lägen och för alla människor, men har dom erbjudit dig någon slags praktikplats?
Man får bryta ihop och komma igen, det viktigaste är att inte ge upp!

Fast det är väldigt viktigt att ha ett bra cv, har kikat på cv-kurserna som arbetsförmedlingen ger och de är så usla!
Min lillebror skrev ett cv som arbetsförmedlingen tyckte var bra, jag blev galen när jag såg det och han fick skriva om alltihop.
Man gör ett grundcv på vad man kan, erfarenheter, språk, datakunskaper, kontaktpersoner och andra uppgifter. Jätteviktigt att man har en bild med, där man ser glad och trevlig ut, tillsnyggad men inte överdrivet colgate-reklamig.
Det individuella brevet är det man kan ändra och vinkla till ett specifikt jobb.
Jag är oxå arbetslös just nu, och visst är det pissigt. Har en sjukdom i botten som gör att allt inte funkar så bra för mig. Och är under 25, så arbetsförmedlingens regler för unga kan man ju slänga i havet fy fan.
Förstår hur deppig man kan bli, men det är bara att ta tag i saken förr eller senare så funkar det.
Qui dormit, non peccat
#11 söker sommarjobb åxå fått massa avslag där med.. jag får inga pengar om jag får praktikplats de är de som är kruxet.. har inte lust att jobba helt gratis heller.. VET att de är erfarenhet men jobba röven av sig 8 timmar om dagen utan ett ruttet öre känns ja.. ruttet till tusen..
#12 de är inte på af jag gått kurserna utan de har varit utomstående företag elelr vad man ska kalla de.. fast af har tvingat dit en men vet inte omd e är så du menar med af-kurser?
grejen med bild är att jag är rädd att skrämma dom då jag inte ser bra ut:S så är livrädd att skicka med en bild för känns inte som att jag får bättre chans då:S
jo jag vet vilka dom olika delarna är som sagt har nog gått 4 olika sånna där kurser + de man fick lära sig på gymnasiet.
ja å med tanke på att jag inte får ett ruttet öre från nånting så känns de mer pissigt.. men man försöker så gått de går.. fick ännu ett avslag på mail för en stund sedan..

#13 Ja men vem fasiken ser bra ut då? Är väl inget bombnedslag själv direkt.
Egentligen har det ingen betydelse hur du ser ut, så länge du ler och ser glad ut.
Japps det är de tvingade kurserna jag menar, så jälva usla rent ut sagt.
Jo tänk dig då som jag som bara kan jobba halvtid, gpr jag genom af så får jag 100 kr om dagen. Ett skämt snällt sagt.
Förstår att folk ger upp och skiter i saken, det är inte värt att arbeta i 4 timmar heller för 25 kr timmen typ.
Qui dormit, non peccat
Jag har jobbat för typ ingenting, varit sjukskriven, jobbat ideelt, timvickat, man får fasen få vad man kan och göra det med ett gott humör, så samlar man erfarenheter och kontakter.. Det är ju så man kommer någonstans! Jag har aldrig fått jobb med mitt CV, utan med min röst och min approach….sälja sig själv, övning ger färdighet. Gå upp på närmsta ålderdomshem, med ett leende och erbjud dig som vikarie, där finns alltid jobb och gör det med ett leende!!
examynia; jag rekommenderar att inte ha bild i Cv:t, det är relevant möjligen om du skall visa din stil om du vill arbeta i en klädbutik, annars är ditt utseende irrelevant och det är mycket få arbetsgivare som är intresserade av detta. Hur du ser ut det ser de vid en anställningsintervju, i Cv:t skall du tala om vad du kan bidra med för deras verksamhet, inget annat.
Försök att få den personen som läser ditt CV att minnas dig, detta kan göras på olika sätt beroende på vad det är för arbete som du söker. Vilken typ av arbeten är det som du främst söker? Vad har du läst och vad har du tidigare arbetat med?
Jag känner igen det där. Man söker, söker,söker. får äntligen en intervju. Sen nej. Söker söker söker osv osv.
Det är drygt, men håll skenet uppe. Förstår att det är svårt när man varit arbetslös i 4 år. Jag har trots allt bara varit det i några månader. Och jag känner redan nu att livet är pest och kolera, så just nu satsar jag på ett sommarjobb iaf. Det är alltid något!
#16 jag söker allt jag kan få tag på ungefär. Jag har bara jobbat 2 månader på kärnkraftverk sen har jag inte jobbat mer. Å de var 4år sen. Utbildning har jag bara grund kompetens från gymnasiet. Ja de är bara att försöka å försöka igen.
examynia; okej, har du gjort något under dessa fyra år eller endast varit arbetslös? Läst några kurser, rest, arbetat frivilligt i någon organisation eller utbildat något djur?
Du får försöka lyfta fram de fördelar som du har så mycket som möjligt och försöka vara positiv!
Personligen skulle jag rekommendera dig att ta ett arbete som telefonförsäljare, dessa brukar vara relativt lätta att få och ger både pengar och erfarenhet. Att klara av att behålla ett sådant arbete visar även på stor vilja och uthållighet, något som ses som mycket positivt även ute på den övriga arbetsmarknaden.
Lycka till i ditt framtida sökande och glöm inte att tro på dig själv! =)
#19 jag har varit på några praktiker.. gått en service utbildning å apu osv.. å de står självklart med.. vill helst ha ett jobb innom handel så då är de bra att jag gått en service utbildning.. men de har inte hjälpt att jag gått den.. söker givetvis andra jobb åxå..
sen håller jag ju på med hästar osv.. men vet inte om de är nåt att ha med i ett cv direkt? eller?
tack=)
Det där med hästar är en supersak att ha med i CV, jag har fått många småjobb tack vara hästarna ^^

Skriv med hästarna! Hästar innebär stort ansvar, och det är bra att ha i CVt!
Jag håller med ovanstående, dock är det viktigt att koppla det hur det är positivt och gett dig erfarenheter som du kan ha nytta av i just den specifika tjänst som du söker att du sysslat med hästar. Att däremot börja presentera familjens katter med namn som jag har sett i mardrömsexempel är ej att rekommendera!
Jasså? Hmm okej. Ja jag får nog börja att tänka om då lite å försöka få med hästarna där då. Tack ska ni ha:-D
Ja, tänk som sagt bara på att koppla det till något konkret, så att det lyfts fram som en fördel. (Vilket du givetvis skall göra för varje erfarenhet som du har.)
Lycka till! =)