Frågor om just p-plåster!
Hej,
Vet mycket väl att jag startade en annan tråd om just p-plåster, men glömde massa frågor och så blev det fel.. Så någon av er här får gärna ta bort den gamla "p-plåster"-inlägget, tack..
Hur som. Är 15 år, ska imorgon ringa till ungdomsmottagningen för att se en ledig tid så att jag ev. kan skaffa p-plåster. Jag har valt just p-plåster för att jag tycker att det verkar enklast som ung, och för att jag inte är så sugen på att börja knapra på p-piller just nu. Ska inte tala om för mina föräldrar, och de lär väl inte få reda på det heller.. Eller..?
Ge mig nu lite information om p-plåster, tips och sådant där. Visserligen lär jag få det av barnmorskan, men som priser och sådant.
Ps, kan man skaffa p-plåster innan man fyllt 15? Blir som sagt det i år.

Jag tycker du ska skaffa P-stavar det är mycket säkrare och du tänker nog inte bli med barn dom närmaste åren ändå, det är guld värt att slippa oron.
#1: Problemet är att jag är grymt sprut/operationsrädd, så att skaffa p-stav har jag redan strykit över - att det ska jag inte!

#1 Kan vara bättre att testa först om hon tål hormoner, en del klarar inte av det alls, och en pstav kan vara väldigt jobbig då. Ppiller kan man ju bara sluta äta.
Qui dormit, non peccat

är det bättre än barn?
Jag har också sprutfobi men prat med dom som ska göra det så går det säkert bra. berätta dom bara om dina problem, så pratar som om något du tycker är roligt också är det över 
#4: Jag ska främst ha p-plåster för att försöka få min mens regelbunden. Har inget aktivt sexliv förtillfället och därför ser jag genast p-plåster som ett bra alternativ i och med att det har likadan funktion som p-piller.

#4 P-stav är för övrigt inte säkrare än något annat preventivmedel, känner faktiskt 2 tjejer som blivit gravida med p-stav.
Qui dormit, non peccat

#5 varför det det blir den ju med åren och så länge man inte behöver hormoner är det ju bra 
#6 alla P-medel kan man bli gravid, men riskerna är olika beroende på vad man använder.
#7: Fast det är inte bra att gå runt och oroa sig ett längre tag. Då är det bättre att man vet på ett ungefär när den kommer osv.

#7 Nej inte direkt, risken på p-stav är 1 / 100 per år blir gravida. Precis samma som med p-piller, p-ring mm.
Qui dormit, non peccat
Jag personlige gillar inte P-plåster eftersom de lossnar i kanterna. Det står att de fortfranade skyddar då, men det kändes inte alls säkert. Dessutom blev det fult när skit fastnade i klistret så det såg smutsigt ut.
Föreslår istället att du testar p-ring.
#7 Det är lika mycket skydd i de båda nämnda preventivmedlena.

#9 vi pratar påster eller P-stav och som #10 skriver det lossar i kanterna och risken är ju stor att det lossar helt.
#8 om man inte har sex då kan ju mensen få komma som den vill det är inget att oroa sig för det 2000 år sen senaste jungfrufödseln
#12 Jag förstår att man gärna vill ha regelbunden mens som man ju får med många preventivmedel.

Näe men det hon inte gillar är att hon inte har någon regelbunden mens, och hon vill veta när den kommer. Bara för att man inte har sex så betyder det ju inte att man inte bryr sig om när mensen kommer.
Qui dormit, non peccat

#14 och därför sak man utsätta kroppen för hormoner, mensen kommer ju att bli regelbunden med åren 
#15 Tyvärr finns det dom som aldrig får regelbunden mens. Har ett par väninnor som fortfarande vid 27 års ålder inte har regelbunden.
#15: Visst, mensen blir oregelbunden med åren kanske, men jag oroar mig så oerhört att det blir besvär för mig i vardagen. Jag somnar ibland inte ens pga detta. Låter larvigt, men så ligger det till.
Tycker att man kan ta hormonella medel för att få mensen regelbunden. Jag blev också helt knäpp på min oregelbundna mens förut, så jag förstår varför man skulle vilja fixa den. Har inga biverkningar av p-plåster, det enda negativa är ju att det blir så fult i kanterna, men det kan man leva med.
#18: Tack för 'stödet' .. Kul att någon annan förstår.
Problemet är att jag vill inte att mina föräldrar ska veta. ._.
Bara låt bli att säga det. Så länge du har plåstret under kläderna lär de inte få veta något. De på UM har tystnadsplikt och de vill att man ska gå dit utan att föräldrarna är med. =) Du behöver inte säga något alls, och ska du hämta ut på apoteket behöver du bara ta med legitimation (har du inget ID-kort går det bra med pass, annars säg det till barnmorskan). Så dina föräldrar behöver inget veta. Mina föräldrar vet ju inte vad jag har använt mig utav liksom.
#20: Så dina föräldrar vet? Syns inte det om min mamma ska gå ner till stan och skriva ut pencellin till mig någon gång?
Nej, de vet inte. ;) Men varför ska din mamma hämta ut penicillin åt dig? Men jag tror inte att det syns, möjligtvis på datorerna som de på apoteket har, men dom är det ju bara apotekarna som ser.
#22: Okei, faktum gör detta mig väldigt orolig.. :| Händer ibland att man är krasslig, och hon är ofta m. mig när jag är sjuk till sjukhus osv. ._. Men om man köper på själva ungdomsmottagningen, syns det då tro? 
Nä, det gör det inte. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Hur som helst kommer dina päron antagligen inte få reda på någonting, och om du är orolig för det kan du ju prata med barnmorskan så kan ni säkert lösa det på något sätt. De på UM har garanterat erfarenhet av ungdomar som behövt hålla sånt hemsligt. =)
#24: Hoppas det i alla fall. :o
Det löser sig nog ska du se!
Om din ber om medicinlistan från apoteket så lär de synas där.
Men varför vill du inte att din mamma ska veta? Du ska ju ha det för att få regelbunden mens.
#27: Har inte så bra relation m. min mamma och tycker inte hon ska få reda på mitt 'privata' ..
#28 Förstår dig. Likadant för mig. Men fråga på UM om du kan få köpa det på plats.
#29: Jag ringer och hör med dem när jag får tid. :}