Vart är du, mensen?
Hej,
Jag är en tjej på snart 15 år. Har väl haft min mens sedan lite mer än 3 år tillbaka, men inte förens lite innan jul berättade jag för min mamma (efter många om och men) att jag faktiskt hade fått mens. Kändes som en lättnad, men sen dess har jag inte sett röken av den förens i Mars - runt den 7e - i år, 2012. 7 Mars 2012. Mens och mens hade jag väl inte då. Kom ingenting i trosan, i bindan eller i trosskyddet - enbart när jag torkade mig (låter kanske inte så trevligt, men ni förstår nog :p), men det var lite blod men mesta dels flytning. Varför är den så oregelbunden? Jag oroar mig allt mer och mer. :o
Jag har inte haft sex, så kan inte skylla på att jag skulle vara gravid. Däremot har jag gått ner 4 kg på rätt kort tid - pga att jag många gånger hoppat över lunchen över dagen - men ska nu, i och med att jag inte äter i skolan, cykla hem och äta för att få i mig något.
När kommer den "på riktigt" ? Vet att det inte löser sig att gå runt och oroa sig, men det är just vad jag gör.
Vill heller inte gå till någon läkare eller till umo. Heller inte skaffa p-piller, då måste jag förklara allt för min mamma.
Personer med allt för stor näringsbrist kan få hormonrubbningar och utebliven mens, äter du inga p piller, eller har tagit dagen efter piller , eller inga misstankar om att vara gravid, så vet jag inte

Viktnedgång kan leda till att mensen försvinner, så ät ordentligt är mitt råd.
Sen är det så att det kan ta ett par år innan mensen blir regelbunden, det tar olika lång tid för alla.
Du behöver inte prata med din mamma över huvud taget, du kan själv gå till Um och prata med en barnmorska där.
Ppiller är inget som din mamma behöver veta.
Qui dormit, non peccat
#2: Att hämta ut saker på apotek måste väl ändå en målsman göra om man är under 18? Eller har jag fel? :o Ser inte föräldrarna det på läkebesök m. mig osv? Måste man inte tala om för läkaren (antingen min mamma eller pappa är ofta m. mig på läkebesök vid sjukdom osv) att man äter p-piller? Många tankar, är även lite skrämd för har hört att man kan lättare få stroke osv av ppiller.

#3 Nix, du kan hämta ut det själv, och det är även så att du kan köpa det direkt hos Um beroende på vart du bor.
Vissa apotek kräver legitimation, så om du inte har det så prata med Um så kan de hjälpa dig.
Det syns inte någonstans alls på något läkarbesök och dina föräldrar får inte heller veta det av läkaren.
Till Um går du ensam, inte med dina föräldrar.
Du behöver inte tala om för läkaren att du äter p-piller men det beror såklart på varför du går dit.
Har du mycket hjärtsjukdomar i släkten bör du undvika preventivmedel med hormoner i, men allt sånt går barnmorskan på UM igenom med dig.
Qui dormit, non peccat
#4: Okej. Tur att Ungdomsmottagningen ligger bredvid Apoteket. Ska visserligen praktisera på ett sjukhus, så kanske kan springa bort - någon rast - och prata med Um. Har inte direkt sex och så, men kanske ska jag köra på p-piller ändå om jag vill få igång mensen?

Med p-piller får du en kontrollerad blödning så det kan fungera jättebra :)
Qui dormit, non peccat
Funderar på p-plåster.. O.o Ett bra alternativ..?

Personligen tål jag inte klistret på plåster, och plåstren är väldigt känsliga för att fastna i kläder, blir blöta och lossnar efter dusch/bad mm. Om inte plåstret sitter ordentligt så kan du bli gravid för att hormonerna inte når kroppen som de ska, du kan få mellanblödningar osv.
Man får inte heller tejpa över plåstret har jag hört eftersom plåstret måste luftas av någon anledning.
Jag tycker det är för omständigt. :)
Qui dormit, non peccat
jag kan rekomendera yaaz som p piller. Har haft jätte problem med att välja ut och hitta rätt, men yaaz är en ny sorts p piller som är bra för dig med hjärtproblem i släkten - altså minskar risken för proppar osv
Okei.. Funderar på p-plåster.. Dels för att jag gör saker var dag, vilket inte skulle funka m. t.ex p-piller (vad jag har hört ska man ta vid samma tid, ungefär) osv.. Så ska springa och se om 2 veckor på umo, så får vi väl se vad de säger. Verkar bara bra.

#9 Yaz är ju ett gammalt piller, har funnits i flera år. Yaz och Yazmin har även bevisats ge ökad risk för blodproppar och rekommenderas inte längre till förstagångsanvändare och definitivt inte till tjejer med hjärtproblem i släkten av läkemedelsverket.
Qui dormit, non peccat
#11: Tack för informationen :} Är ändå lite "rädd" för piller, så ska köra på p-plåster om jag nu ska "ge mig in i preventivmedelns värld" ..
hmm jag tror du har fel,har pratat med läkare om detta och jag tror inte dom ljuger:) yaz har inte funnits så länge? och man måste inte alls ta det på en speciell tid, jag tar det när jag vaknar o det kan variera från typ 5 på morgonen till 3 på dagen
Hur som, jag ska ha p-plåster c:
okej lycka till:) bara hört skit om p plåster :)

#13 Googla så hittar du massor av information, tillomed på skräpsajter som aftonbladet. Yaz har funnits i många år, det är inget nytt preventivmedel.
Min barnmorska avråder från Yaz och Yazminell av den orsaken.
#12 Det är samma hormoner i ppiller som i p-plåstret så det är samma sak. Enda skillnaden är att du tar upp dem genom huden med plåster istället för genom magen med piller.
Qui dormit, non peccat
#16: Tack för informationen. :} Läste dock att det är större chans att få cancer, stämmer det..? :o
Ska försöka få tid tills imorgon på umo.. Ska ringa de på morgonen och se om de har tid framåt dagen för mig.. Ska ta m. mig pengar också, så jag kan betala.

#17 Risken att få cancer ökar oavsett vilket hormonpreventivmedel du använder, men det ska vara så pass liten risk att det inte spelar någon större roll egentligen. Men risken minskar även när du slutar använda hormoner.
Qui dormit, non peccat
#19: Okei, tack för svaret. Ska se om jag kan ringa ungdomsmottagningen imorgon, och kanske få en tid utmed dagen. Men kan man börja med p-plåster samma dag?

Japps man kan börja när som helst.
Man bör börja med dem egentligen på mensens första dag, annars får man använda kondom under en vecka om man har sex för att skydda sig mot graviditet.
Men har du inte sex så spelar det ju ingen roll :)
Qui dormit, non peccat
#12: Okei, för jag har som sagt knappast aldrig mens, så då blir det bara att vänta och vänta och vänta och vänta.. Så, ska ringa till dem imorgon :} Hoppas det inte går på allt för mycket :O
Har 81 kr lösa hemma nu, så kan väl inte gå på mer än 60 kr? O.o Eller..?

Själva besöket hos Um är gratis, det kostar ingenting. Preventivmedel kan kosta en del, oftast kostar det 100 kr för en årsförbrukning men det beror även på i vilket län du bor och vilket preventivmedel. Inte alla är subventionerade som det heter.
Qui dormit, non peccat
#24: Okei, jag ska höra.. För 3 månader då? Jag flyttar om 2 månader till ena grannlandet, men ska ev. bara vara borta i 1 år.. Och då ska jag köpa för ett års ..

#25 Om man delar upp det i flera inköp eller köper bara några så får man betala mer tyvärr.. Helt galet men så är det.
Qui dormit, non peccat
#26: Jag ringer till dem imorgon, så får jag se vad dem tar..
Alltså börja att tala med UM om den uteblivna mensen, viktigt! Fundera över om du är stressad och hur eventuellt lite du väger. Personligen anser ju jag att du ska låta bli hormoner, om du är frisk och kry, du får ju inte ägglossning med p-piller, bara en slemhinna som stöts ut, men det finns en hel del biverkningar med hormoner.
Om du planerar sex och att det är därför det skyndar, då du ska åka utomlands…så är det KONDOM!!! som är ett måste oavsett, då du inte vill ha ngn smitta.
Tala med UM och ta det så varligt!
Jag betalade 25 kr för 3 månader, det är subventionerat för de under 20, eller 24. Hur som helst, det är billigt för dig.
Och prata med barnmorskan om den uteblivna mensen. Hoppas det löser sig i alla fall på ett eller annat sätt.
#28: Väger inte lite, enligt skolsköterskan fullt normalt. Har dock inte mått bra, men det är pågrund av att jag oroat mig oerhört över min mens.
Sex, sex ska jag ha OCH m. kondom.
Altså mensen kan hänga sig av stress och sämre mående. Jag har, när jag varit under stress och press, dels haft mens mer eller mindre i ett år och också haft förskjuten mens, så det händer ibland, men givetivs viktigt att kolla upp att du är frisk och kry, men oroa dig inte, det löser sig!
#31: Jag ska gå och höra med dem i af. Aldrig haft regelbunden mens, och är fruktansvärt trött på det nu.
Okej, låter bra, det ordnar sig!