Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 7376 ggr
[Momiji]
0

Sluta med Cerazette?

Har kollat igenom inlägg i arkivet men har bara hittat en tråd om detta(och den slutade innan man riktigt fått veta hur det gick).

Har använt Cerazette i över 4 år och varit helt mensfri dom sista 2,5 åren. Innan blödde jag väldigt ordentligt och hade rejäl mensvärk. Men jag funderar nu på att sluta med dom, har 3 kartor kvar så det räcker till 2:a juli.

Har sedan högstadiet tyckt illa om att ta piller varje dag då jag på grund av ryggproblem fick utskrivet värktabletter som skulle tas minst en gång per dag. Men nu har jag sen mitten av gymnasiet tagit Cerazette varje dag frivilligt.

Men nu är jag less och trött på att se pillerkartan på sängbordet varje morgon och funderar på att sluta när dom tar slut i sommar. Finns det någon annan här som har gjort det? Hur blir mensen efter man slutat med Cerazette? Mer, mindre eller blir den som innan? Självklart är det ju olika från person till person, men vad har ni för erfarenheter? Kommer som ni säkert förstår inte börja med något annat piller utan sluta med det helt och hållet.

Tacksam för svar Glad

Mitralis
1

Jag hade också ätit cerazette i några år och varit helt mensfri när jag slutade äta pillren för ca ett och ett halvt år sedan. (om jag kommer ihåg rätt)
De första mensarna kom väll igång ganska omgånde och det var inte mer än jag kommer ihåg sedan före cerazette. Efter tre månader ungefär så fick jag vänta ca 13 dagar extra innan mensen kom, men det tror jag har att göra med att vi försökte för bebbe och att jag var förväntansfull för det.
Men annars så är det inga konstigheter,

hus-musen
2

Mensen blir normal igen om du slutar, dvs som den var innan du började med tabletterna. Men eftersom kroppen ändras så kan man inte säga exakt att precis så kommer det att bli men det är troligt.

Qui dormit, non peccat

[Momiji]
0

Okej, tack för svaren Glad

målle
0

jag har skrivit eller iaf svarat på inlägg angående just detta (hette camillah här tidigare) Jag hade ätit Cerazette i lite drygt 1 år tror jag..kan vara mer, men max 2 år tror jag innan jag bestämde mig för att sluta. Jag hade precis som du väldigt ont och riklig mens innan jag började med p-piller (först åt jag Neovletta 28 i ca 9-10 år och bytte senare till cerazette) Jag blev av med blödningarna helt med Cerazette och det var underbart tyckte jag. När jag väl slutade med Cerazette hade jag otrolig mensvärk UTAN blödning första veckan efter sista pillret. Efter ytterligare en vecka kom en blödning, alltså exakt 2 veckor efter sista pillret, sedan dess har min mens kommit på exakt utsatt datum (+- ett par timmar) mensen är lite rikligare än den mens jag hade när jag åt Neovletta 28 men mensvärken har inte kommit tillbaka.

Nu är vi precis som du säger alla olika så hur du kommer reagera vet du ju inte förrän du väl slutar, men funderar du på att sluta och verkligen känner för det så sluta. Det bestämmer du ju själv. Visserligen trodde jag att jag höll på att dö av värken som kom första veckan efter jag slutat men enligt gynekologen var det inga konstigheter..och nu har jag bara lite lite mensvärk första dagen.

Hoppas du fått några bra svar!

[Momiji]
0

# 4 Då var det säkert din tråd jag hade hittat. Tack för svaret Glad