Stress och sjukdomar
Hej!
Jag har under en längre tid varit väldigt stressad. För ca 1 år sedan hade jag 3 st deltidsjobb som gjorde att jag jobbade i princip dygnet runt, hade en unghund av aktiv ras som krävde mycket stimulans, ny pojkvän som bodde långt ifrån mig vilket medförde många bussresor fram och tillbaka. Sedan dess har jag "blivit av med" ett utav jobben, vilket medförde att jag fick mer tid, men då istället problem med ekonomin.. Min farmor har dött, mina föräldrar skiljt sig och min pappa tar mycket utav min tid med jobbiga samtal, jag har renoverat min lägenhet för att kunna sälja och nu precis fått sålt och flyttat ihop med min pojkvän. Läser också två kurser på halvtid och håller på att starta ett företag tillsammans med en vän som ska öppna i slutet utav denna månad. Det är helt enkelt mycket just nu..! Jag har varit "halvsjuk" under en längre tid med ont i halsen vissa dagar, snorig ibland, ofta trött, lätt feber ibland osv.. detta har dock kommit och gått, så ena dagen kan jag känna mig krasslig och sjuk och tänka att "nu bryter nog en förkylning ut", men nästa dag är jag jättepigg igen!
Under denna period har jag ibland också haft lättare problem med "kisseriet" och har flera gånger trott att jag fått urinvägsinfektion. Jag har då känt mig kissnödigare oftare än vanligt och det har svidit lätt när jag kissat. Jag har då försökt få tag på tranbärsjuice och druckit mycket vatten, och symptomen har då försvunnit inom 1-2 dygn. Ibland har jag dock problem med en underlig lukt från urinet när jag kissar.. jag kan inte direkt säga att det luktar äckligt, det luktar ganska starkt och kanske lite sött. Dock inte som "kalaspuffar" som jag läst att flera beskrivit det på olika forum :P Ofta luktar det vid 1-3 tillfällen efter sex, men det kan komma när som helst också och går för det mesta över inom ett dygn.. Någon som vet vad detta kan ha att göra med?! Kan det vara så att jag har en urinvägsinfektion i alla fall, utan alla de vanliga symptomen?
För en vecka sedan fick jag även bältros, troligen pga nedsatt immunförsvar.. Verkar dock vara en lite lindrigare variant, då det än så länge inte gör så jätteont som det brukar beskrivas iaf ;P
Sedan fick jag även ett oroande besked på posten här om veckan.. För lite mer än en månad sedan var jag på en gynekologisk cellprovskoll, och jag fick besked om att den gett utslag på en lättare förändring.. Så genast började orostankar kring livmoderhalscancer också snurra i min hjärna! det trots att jag minns att sköterskorna som gjorde provet berättade att det var vanligt och att lättare förändringar oftast går till sig själva, vilket är anledningen till att det dröjer några månader innan jag får komma på en till koll. Någon som har erfarenheter kring detta?
Är mycket som snurrar i mitt huvud just nu, så ni som har erfarenhet kring ett eller flera områden här får jättegärna skriva några lugnande ord till mig..! ;)
Jag skulle vilja skriva något "lugnande" till dig som du ber om, men kanske inte på det sättet du skulle vilja. Jag vill inte skriva "det lugnt, tuffa vidare i samma tempo, det ska nog gå bra alltihopa". För det är inte alls säkert det går bra alltihopa. Människan är dödlig och kör man i det tempot/stresshormon-nivån du beskriver så bränner man sitt ljus i båda änderna. Stress försämrar immunförsvaret och påverkar infammationnivåerna i kroppen (inklusive ökar cancerrisken).
Om du läser flera kurser, startar företag, jobbar dubbelt o.s.v. då är det antagligen för att det finns mycket du gärna vill i livet. Men kanske hinner du med mer i livet om du lyckas sänka ditt tempo/stressnivå till mer rimlig nivå där det inte går ut över hälsan. Har sett min mamma bli sjukpensionär vid 49 och fick själv tvärbromsa vid 39 och jag känner igen mig i din beskrivning.
Är någon av dina arbetsplatser kopplade till företagshälsovården? I så fall rekommenderar jag dig att ta kontakt med en läkare där med inriktning på stressproblematik och att ta ditt problem på allvar innan det är för sent!"
Okej ANDAS!!!!! SLUTA!!! Du kan göra allt i livet, men inte samtidigt, för bövelen! Du har svaren själv, nu får du börja agera därefter och anpassa "munnen efter matsäcken".
Jag "brände ut" mig som 23-åring, så snälla, ta det lugnt, det tar fruktansvärt lång tid att komma tillbaka om jag någonsin gör det. jag har ständigt en form av "allergi" mor stress och måste leva medvetet och prioritera i mitt liv.
Jag har haft cellförändringar, de kan läka ut, men viktigt att gå på kontroller, så bra att du gjort det. Gå till Gyn om urinvägsbesvären inte ger sig, men drick mkt och kissa direkt efter sex.
Till sist, värdera dig själv högre än så här!!!!
Tack för er omtanke! Insåg nu att jag i inlägget ovan framstår som mycket stressad än idag, vilket inte är helt sant :-) har blivit bättre! Har två jobb fortfarande, men det ena är bara ett extraknäck där jag blir inringd någon gång ibland. Och det andra jobbet är deltidsjobb där jag endast jobbar 1-4 dagar i veckan. Så jobbet tär inte på mig längre :-) och företaget jag startar kommer inte bli något heltidsjobb det heller, det blir ett deltidsjobb som jag också kommer dela med en kollega :-) och kurserna jag läser är kopplade till företaget, så dem kan jag inte missa ;-) har dessutom nästan ett år på mig att läsa klart dem, så det är ingen jättepanik! Det jag ville säga är att jag har VARIT väldigt stressad fram tills nyligen! Det är inte helt bra än heller ska jag väl erkänna, men när företaget väl är igång tror jag det kommer lugna sig :-) läste också en tråd längre bak om en tjej som fått samma brev från gyn som jag, och den tråden gjorde mig mycket lugnare! Och jag ska till vc till veckan för att kolla på bältrosen, så jag tänkte då även be dem kolla efter urinvägsinfektion :-)
Ja, livet går i olika faser och ibaand är det mer hektiskt än annars. Viktigt att se till att det inte är "full rulle" konstant! Ta hand om dig!