Hjälp med p-plåster!
Jag har precis börjat med p-plåster, och skulle vilja ha svar på en liten fråga.
Är det okej om man sätter en bit kirurgtejp på övre kanten av plåstret så det inte pillas loss av trosorna (det sitter på skinkan)? Skulle helst vilja ha tejp runt alla kanter så de inte lossnar.. Placerar det på bättre ställe nästa gång!
Plåstret lossnade lite i ena hörnet, med det gick att trycka fast det igen. Är jag fortfarande skyddad mot graviditet?
Läst på en annan sida om en som varit med om att plåstret lossnat nästan helt, men tryckt fast det igen och fortsatt som vanligt, och har använd plåstrena i två år. Hon berättade även att det inte gjorde något om det lossnade 4-5 millimeter i något hörn.
Det känns ju lite bättre av att läsa det, men vill ju vara säker :)
Tack på förhand!
Det har även blivit lite rynkigt, jag hoppas inte det gör något..

Tittade lite i fass och så här står det i alla fall om Evra
"Om plåstret lossnar, lyfter i kanterna eller faller av
Under mindre än ett dygn (upp till 24 timmar):
Försök sätta fast det igen eller sätt omedelbart på ett nytt plåster.
Du behöver inga extra preventivmedel.
Behåll samma ”plåsterbytardag”
Försök inte sätta på plåstret igen om:
det inte längre är klibbigt
det har fastnat i sig självt eller mot någon annan yta
annat material har fastnat på det
det är andra gången det lossnar eller faller av
Använd inte tejp eller förband för att hålla plåstret på plats
Om du inte kan sätta fast plåstret igen ska du omedelbart sätta på ett nytt.
Under mer än ett dygn (24 timmar eller mer) eller om du inte vet hur länge:
Påbörja omedelbart en ny fyraveckorscykel genom att sätta på ett nytt plåster.
Du har nu en ny dag 1 och en ny ”plåsterbytardag”.
Du måste för säkerhets skull använda icke-hormonella preventivmedel under den första veckan av din nya cykel.
Du kan bli gravid om du inte följer dessa anvisningar."
Tänk på att inte slänga plåstret i toaletten sedan utan att lämna tillbaka det till apoteket.
"Hans bedömning är att det kan räcka med att ett fåtal plåster spolas ner för att fisk nedströms ett mindre reningsverk ska påverkas. Dessa plåster bör alltså varken hamna i avloppen eller på soptipp när de är förbrukade. Det säkraste är att se till att de bränns." Källa:http://fof.se/tidning/2003/1/nedspolade-p-piller-gor-fiskar-tvakonade
Även grodorna påverkas
"Grodyngel som normalt skulle ha blivit grodhanar kan i stället bli honor om de simmar i vatten förorenat med p-pillerhormonet etynylöstradiol." Källa:http://fof.se/taxonomy/term/9028
Det där har jag ju läst, men tycker inte riktigt det är svar på min fråga..
Om vi nu säger att det inte hade lossnat alls, och man sätter tejpbiten där för det inte ska pillas upp på grund av trosorna? Vet inte hur jag ska formulera mig..

Ah, det har alltså inte lossnat än 
Då borde det ju gå att kirurgtejpa det, denna gång 
Anledningen till att man inte ska tejpa tillbaka ett plåster som lossnat är antagligen för att det kan vara ludd och annat som gör att medlet inte får kontakt med huden på rätt sätt. Gissar jag.
Hör på apoteket i morgon så får du säkert ett bättre svar.
Jo, men det är ju ändå bara en liten liten del som lossnat, så känns som det borde vara okej? :S
Tack för ditt svar iallfall! ^^

Av vad jag hört så ska man inte sätta någon tejp över alls, eftersom plåstret måste andas.
Sen beror det helt på hur känslig du är för hormoner och hur lätt du blir gravid, går inte att jämföra med någon annan.
Qui dormit, non peccat