Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 12454 ggr
Bondkaka
11

Oroande brev från gyn

Jaha… en lång historia väldigt kortfattad så ni har lite hum om vart jag befinner mig.

2/9 -11 Diagnoserad med druvbörd (molar pregnancy) efter mycket om och men och byte av gynläkare. HCG nivåerna över 1 miljon innan operation. Akutopererades samma kväll jag blev diagnoserad.

17/9 -11 Får extrema buksmärtor som visar sig vara livmodersinflamation, troligtvis efter operationen.

29/9 -11 Återbesök hos gyn efter att HCG värdena ökat dubbla sedan operationen. Det finns fortfarande druvbördsceller kvar, opererades samma kväll.

4/1 -12 HCG nivåerna under 0 och återbesök inbokat.

16/2 -12 Återkontroll och allt ser hur fint ut som helst. Allra första cellprov tas och skickas iväg (blir 23 i år).

7/3 -12 Får ett brev hemskickat där det står "Cellprovet visade lättaste formen av cellförändring och vi kommer därför att kalla dig för ett nytt cellprov om 6 månader".

Jag frågade gynläkaren under cellprovstagningen, om min druvbörd kunde påverka cellprovet/resultatet och hon sa nej, det finns inget sammanhand mellan dessa två områden.

Då undrar jag nu… är det något oroande? Varför har jag som bara är 23 år gammal, inte fått barn och bara haft 2 förhållanden i hela mitt liv fått cellförändringar? Om det nu INTE hade något med druvbörden att göra.

Kan inte ringa gyn förrän i morgon och fråga ut dem lite mer, men jag tyckte det var dålig stil att de inte kunde ringa upp och berätta det istället… nu sitter jag här orolig med massa funderingar utan svar :(

Cindy
0

Jag tar mig friheten att kopiera in från Vårdguiden vad druvbörd är, eftersom det är ovanligt och jag tror att inte många vet vad det är:

En druvbörd är en sjuk moderkaka som är fylld med vattenblåsor. Druvbördsmoderkakan växer utan att det finns ett foster. Ett graviditetstest visar positivt eftersom druvbörden producerar samma hormon (HCG) som en normal moderkaka. Vanligaste symtomen är blödningar, illamående och kräkningar.

Orsaken är en speciell kromosomdefekt som finns i druvbörden, felet ligger i druvbörden och inte hos kvinnan. De flesta druvbörder stöts ut av sig själva tidigt i graviditeten men druvbörder som inte stöts ut behöver tas bort med skrapning och kan behöva uppföljning hos en gynekolog i 6-12 månader. Druvbörd är mycket ovanligt.

Och FASS skriver:

_Mola hydatidosa är detsamma som druvbörd. Detta innebär att det bildas druvliknande vätskefyllda blåsor inuti livmodern istället för ett embryo, när ett ägg befruktats. Detta är ovanligt i Sverige idag.
_

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Jag vet ärligt talat inte om druvbörd kan orsaka cellförändringar på livmoderstappen, och har försökt att Googla lite för att hitta svar.

På Apotekets hemsida i en artikel om cancer i livmodern kan man läsa:

Cancer från moderkakan, en ytterst sällsynt sjukdom (cirka 5 fall per år) som kan utvecklas från en så kallad druvbörd - vätskefyllda blåsor som fyller livmoderhålan istället för foster och livmoderkaka.

Men de skriver inte om denna cancer skulle sitta i själva druvbörden, eller om det sitter i livmodern. Men eftersom livmodershalscancer är det man brukar leta efter när man gör cellprov på livmoderstappen, så tror jag inte att det i ditt fall är relaterat till druvbörden.

Om du är orolig kanske du kan ringa till sjukvårdsupplysningen/vårdguiden och fråga om de vet, innan du får tag i din gynekolog?

På www.cellprov.nu står det:

Cellförändringar kan ibland vara förstadier till cancer på livmoderhalsen, men kan också vara tecken på en tillfällig virusinfektion. Varje år får cirka 450 kvinnor i Sverige livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 30 000 kvinnor, får besked om att de har cellförändringar.

och

Lindriga cellförändringar läker ofta ut av sig själva och därför räcker det ofta med att göra en ny kontroll efter omkring ett halvår för att se att cellförändringarna försvunnit.

och

_I de flesta fall tar det många år innan cellförändringar utvecklas till cancer. Sjukdomen är allvarlig, men nio av tio kvinnor med tidigt upptäckt sjukdom kan botas.
_

Med andra ord, du har haft väldig otur som fått druvbörd, men lindriga cellförändringar är mycket vanligt och inget du ska oroa dig för före du är vidare utredd. Men jag förstår att du givetvis är orolig som drabbats av båda två i så ung ålder.

Cellförändringar beror ofta på en HPV-virusinfektion. Detta smittas via sex, så även om du bara haft två partners kan det vara orsaken om någon av dom bar på viruset.

Vänliga hälsningar
Cindy

hus-musen
0

Har du haft sex  utan kondom så kan du ha smittats av HPV-viruset som ger cellförändringar, men de är vanligtvis ofarliga som Cindy säger. Och de tar lång tid på sig att utvecklas till cancer om det nu skulle vara det. Oftast så försvinner det av sig själv, det är därför man vill kalla dig om 6 månader för att göra ett nytt prov.

Har ingen större koll på druvbörd och cellförändringar, men efter lite googling så kan det höra ihop även om jag inte hittar någon forskning på det utan bara apotekets hemsida och privatpersoner.

Qui dormit, non peccat

Bondkaka
0

Tack så mycket båda två för era svar!

Nu känns det mer lugnande.. kommer nog dock försöka få tag i dem på gynmottagningen för mer information. Tycker det ändå är konstigt att jag redan i så ung ålder har cellförändringar och att det inte har med druvbörden att göra med. Så vill ha reda på mer ingående fakta kring ev orsaken.

Det jobbiga är att jag mer eller mindre kommer vara smått orolig nu närmsta 6 månaderna tills nästa prov och svar.. :(

hus-musen
0

#4 Åldern har ingen betydelse, du kan hitta 15 åringar med cellförändringar om de har haft sex. Det är därför det diskuteras med nyttan av HPV-vaccination när flickor är 17 år, mångas sexdebut sker mycket tidigare. 
Har du redan fått HPV- viruset så hjälper det ju inte att vaccinera sig senare.

Här kan du läsa lite mer http://www.oc.gu.se/gyn/cell.html

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Cellforandringar-i-livmoderhalsen/

Qui dormit, non peccat

PogoPedagog
0

Jag fick lära mig att HPV-virus smittar via hudkontakt= kondom skyddar ej. Jag hade nämligen aldrig haft sex utan komdom när jag blev kallad första gången för provtagning och trodde det var onödigt att testa, men så var det alltså inte.

hus-musen
0

#6 Sant till en viss del, kondom kan skydda dig men är inte 100 % säkert eftersom det kan smitta ändå.

Qui dormit, non peccat

[camillahj]
0

Jag blir 28 år i sommar och jag har oxå nyligen fått besked om att jag har lättare formen av cellförändringar, ska på återbesök 10 maj och kolla läget då, jag hoppas det har försvunnit då. Jag har dock haft kondylom för typ 8 år sedan (som oxå kommer från HPV-viruset) blev behandlad mot kondylomen då och hade inga förändringar på cellprovet efter men nu detta cellprovet visade som sagt lättare förändringar + att ett vävnadsprov av livmodertappen påvisade kondylom…vet inte exakt vad det betyder, om jag har kondylom eller ej för det visar sig inte alls på samma vis som för 8 år sedan, men hur som helst så hoppas jag att cellförändringarna fösvunnit av sig själva till den 10 maj!

Bondkaka
0

Jag har endast haft 2 sexpartners med oskyddat sex och de båda testade för sjukdomar och allt sett bra ut. Jag själv är testad också för alla sjukdomar, innan detta cellprov utfördes.. men ändå är det lättaste form av cellförändringar.

Jag har massvis med frågor och har ännu inte fått tag i gyn…

Hur kan jag ha fått det?

Vartifrån?

Har det verkligen INGET alls att göra med druvbörden jag hade i höstas?

Om det visar sig att det fortfarande är cellförändringar i sommar då jag ska på nästa återbesök, vad sker därefter isf?

hus-musen
1

Okej, andas nu lite :)

Ett HPV-virus kan läka ut av sig själv, det finns dessutom en massa olika varianter och det finns inget test man kan ta som visar alla. 
Cellförändringar verkar kunna ha med druvbörd att göra, men vi hittar bara inte några studier som visar att det är exakt så.
Jag hittar som sagt bara apotekets sida och privatpersoner som haft druvbörd och cellförändringar.

Kondom skyddar inte 100% så har du haft sex med någon med kondom kan det lika gärna komma från den personen.
Cellförändringar kan uppstå flera år efter smittotillfället oxå.

Om du fortfarande har cellförändringar då så kommer de vilja se om den är lindrig eller om det riskeras att utvecklas till cancer, det tar dock mellan 10-25 år innan du utvecklar full livmoderhalscancer.
Under tiden kommer de att göra en stor underlivsundersökning, om det bara är några celler kan de frysa dem och ta bort dem och sen är allt bra.

Förstår att du oroar dig, hade jag oxå gjort. Men i 90% av fallen så läker cellförändringar ut av sig själva.

Qui dormit, non peccat