Kattälskare se hit!
Låt inte den nya djurskyddslagen bli en dödsdom för hemlösa katter!
Eftersom jag är en crazy cat lady, och sajtvärdinna, så tar jag mig friheten att bedja till alla kattälskare att gå in och skriva på denna namnlista!
"Den Statlig Offentliga Utredning om en ny djurskyddslag presenterar avlivning som enda 'lösning' för Sveriges förvildade katter. Förslaget innebär på ren svenska att man vill sopa rent gatorna från oönskade djur, såsom man gör med gatuhundarna i Balkanländerna. Utredningens förslag är inte enbart oetiskt men även orealistiskt och 'lösningen' saknar såväl logik som verklighetsförankring och intygar på en otrolig arrogans för djurens rätt till sitt eget liv.
Vi vill att TNR-metoden i Sverige, precis som i många andra länder i världen, blir en legal metod att jobba med när det gäller förvildade katter!"
Om Trap Neuter Return:
"Den enda långsiktiga och humana metod för att komma tillrätta med de tusentals förvildade katter i Sverige är att använda sig av Trap Neuter Return-metoden (TNR). Metoden innebär att katterna fångas in, tama katter och kattungar omplaceras, förvildade individer (som mår dåligt av att leva nära inpå människor) återplaceras i sitt gamla revir efter kastrering och får skydd, mat och daglig tillsyn av volontärer så länge de lever. På det viset stabiliserar man i första hand beståndet för att sedan låta det minska genom naturlig avgång. Kastrerade förvildade katter har en mycket bättre hälsa och livskvalitet än okastrerade katter, och man slipper även oönskade kattungar.
Metoden används över hela världen och har visat sig vara framgångsrik. Dess positiva effekter har dokumenterats genom många vetenskapliga studier."
Vänliga hälsningar
Cindy
Undrar jag om de tänkt med det faktum att även många tama katter ogärna går fram till främlingar utan vänder sig om och går/springer därifrån och därmed kan anses som vilda? 
Med denna lag kommer även många tamkatter att bli avlivade tack vare detta naturliga beteende samt att många katter dessutom är utan halsband av den enkla orsak att många får panik av halsband, det är inte alla som kan ha det vilket försvårar för oss att se om det är en tamkatt eller inte.
Angående märkningen i öronen, ja den syns när man kommer inom räckhåll för katten och kan vika upp örat och kolla men även om det är en tamkatt så är det inte givet att den tolererar så pass närgånghet av okända människor.
Och är den chippad, ja då måste den absolut fångas in och kollas vilket också medför en hel del stress.
Så jag hoppas verkligen inte att denna "lag" träder i kraft och OM den gör det så hoppas jag verkligen att de fångar in alla katter de tänker avliva och kollar igenom ordentligt att den faktiskt är förvildad och inte har någon ägare. Och med denna lag kommer även många kattägare få sin katt avlivad i och med det att alla faktiskt inte har märkt sina katter trots att det är lag på det om jag inte minns helt fel.
Kan dock tänka mig att det kommer krävas enorma resurser till detta i och med att katterna först och främst ska fångas in, sedan ska de kollas igenom, ägare ska ringas osv och sedan detta med avlivningen.
*skriver under*
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Har skrivit under! Har du lagt ut detta på katter.ifokus med?
Tycker det är bra att dem gör så här, men tycker även att dem MÅSTE kolla upp om katten har ägare genom chip eller öronmärkning.
Tycker att alla som har katt bör chippa eller öronmärka sina katter annars finns det inte något bevis för vem som äger katten eller om katten äns har en ägeare.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#3 Håller med dig, det är både för och nackdelar dock tycker jag det är otroligt synd att katterna ska få behöva betala priset för människors oansvariga handlande!
Skulle gärna vilja se att de här "ägarna" som låter sina katter gå okastrerade, ger bort ungar, låter katterna få kull på kull och som inte kollar upp deras framtida hem ordentligt m.m - dessa skulle jag däremot vilja sätta in något form av straff på.
Så sjukt oansvarigt så jag blir ju skogstokig!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
håller med dem ska verkligen ta ansvar, sen är jag ifs den typen som, tycker att katter ska hållas inne, men vi ska nog inte gå in på det brukar bli otrevlig stämning om det
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Hm. Jag känner några som antagligen hade kunnat engagera sig i detta. Problemet är bara att de inte bor i Sverige, vissa bor inte ens i Europa. Kan även de utanför Sverige skriva under? Eller skall man "fuska" och be dem ljuga om var de kommer ifrån och skriva i en svensk stad? Eller är det bättre att hålla dem utanför detta?
Jag skrev såklart under själv ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#6 Det står inget om att man måste vara svensk för att protestera. Jag har skrivit under på utländska namninsamlingar förut, det är väl allas rätt att göra sin röst hörd.
Vänliga hälsningar
Cindy

Tänk om man skulle döda alla hemlösa gatubarn för att dem inte har någon familj? Vilket ramaskri det hade blivit då!

Har skrivit på :)