Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 5915 ggr
CelsiusT
1

Hur fort får man biverkningar?

Ja jag undrar hur snart man kan börja få biverkningar när man börjar med p-pillar?

Kan biverkningarna komma som en våg i början och sedan fejda ut, bli konstanta eller bli värre? Hur fasiken håller man koll på biverkningar i form av humörssvägningar och depresion och hur mkt ska man "tåla"?

Jag började i söndags att äta cerazette igen. Provat det innan och mått dåligt på det, varit en jävlig människa och förlorade mer eller mindre alla mina vänner. Nu har jag mått bra en längre tid och nu är mitt liv stabilt, jag är inte längre en tonåring med liv som en berg-och-dal-bana. Så nu tänkte jag prova samma sort igen då cerazette gjorde att mensen försvann helt. Men nu på bara 4 dagar så känner jag redan hur humöret börjar tryta. Känner mig orkeslös (gör jag iof ibland även annars) och börjar smågnabba med min kille och tar riktigt illa vid mig. Vi pratade nyss i telefonen och vet inte om han menar allvar med det han säger eller om han bara jävlas med mig (hör inte skillnad på tonläget), oavsett så känner jag att jag inte klarar av att hantera mina känslor. Blir så arg så jag vill spricka just nu. Enda anledningen till att jag inte har sönder något just nu är för att jag tänker på att jag precis börjat stoppa i mig hormoner igen och att det ev kan ha med det att göra. Men ska jag ha sådana här humörsrubbningar så kommer jag inte orka stå ut med pillrena, och min relation med min kille kommer knappast bli långvarig. Frågan är om det kan bli bättre, om det alls har med hormonerna att göra, ska man prova ett tag eller ge upp direkt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
0

Biverkningar kan dyka upp inom en timme från det du börjar ta dem, och ja dessa kan gå i vågor som du beskriver.
Ibland blir det bättre med tiden, andra gånger blir det bara sämre tills man ger upp för man kan inte ha ett normalt liv helt enkelt.

Eftersom du redan provat dem tidigare och fått i mina ögon allvarliga biverkningar så hade jag slutat med pillren iaf. Det är inte värt det!

Qui dormit, non peccat