Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 17984 ggr
Anonym
0

Cerazette vs. Yaz

Undrar om någon har erfarenhet av dessa piller och vad ni då tycker om dem?

Saken är sådan att jag käkat Cerazette i några år nu men i början av sommaren 2011 ganska plötsligt blev av med sexlusten. Detta har påverkat mitt och min pojkvänns förhållande en del eftersom han känner sig ganska kass även fast jag försöker förklara att det inte beror på honom att jag inte har lust så ofta längre.
Vi kan ha sex och visst det känns skönt men inte mer än så. Ofta vill jag bara att han ska komma så fort som möjligt så är vi båda glada och nöjda sen. Eller ja, han är väl inte jätte nöjd kanske, jag har kunnat komma varje gång vi haft sex tidigare. Ofta KAN jag nu också men jag VILL helt enkelt inte, jag känner inget behov alls. Och det är inte likt mig..
Kan dessutom inte bli våt längre. Tänkte inte ens på det förrän för några veckor sedan då en väninna nämnde att hon upplevt den bieffekten med Cerazette (i samband med tappad sexlust).

Jag kan ta saken i egna händer också så att säga, utan pojkvännen. Men det är mest "jag gör det för att jag borde göra det ibland i alla fall", inte "JAG MÅSTE NUUU!".
Kan det vara så att Cerazette orsakat det här? Har ändå ätit dessa i 3-4 år (jag är 22), kan bieffekter komma några år efter man börjat?

Har även en hel del problem med plitor och finnar på ryggen/skuldrorna som jag läst nu att andra också haft. Och problem med väldigt illaluktande flytning det senaste halvåret eller så. Luktar nästan som amoniak och alltså inte "rutten fisk". Har dessutom varit nästan helt fri från mens vilket jag ser som något positivt då min mensvärk blir nästan helt outhärdlig.

Har nu börjat med Yaz som barnmorskan sagt kan vara bättre för lusten och humöret. Är på min 3:e vecka nu och än så länge går det bra. Blev fruktansvärt öm i bröstvårtorna någon vecka eller så och har fått mens en gång. Förrutom det så har jag inte märkt någon skillnad ännu. Eller jo, jag var fruktansvärt känslig rent mentalt fredag och lördag. Började gråta båda dagarna över småsaker. Hoppas det bara var en slump.

Jösses vad jag babblar nu, hoppas någon orkade läsa allt. Vad jag undrar är egentligen hur ni upplevt de här olika pillerna? Om ni har testat båda två, vilket tyckte ni bäst om?

Och om nu de nya pillerna skulle kunna ge mig min sex lust tillbaka, hur lång tid kan det dröja i runda slängar?

Är jätte tacksam för svar!

kredka
0

Jag hade samma problem som Dig - fast jag körde i typ 2 år på Harmonett och till slut så blev jag av med lusten, gick upp i vikt något otroligt mycket (det hände inte på början) blev depig och massa annat problem, gick till gynekolog och han sade att det bästa jag kunde göra var att sluta helt med p-piller men jag sa att jag ville inte sluta, så han gav mig Yaz -förutom att jag slutade att ha såna jäkligt stora humörsvängningar och inte gick upp mer i vikt så det blev inte så mycket bättre. Jag har inte tappat heller den vikt som jag samlade på mig som biverkning av Harmonett och min mens upphörde helt med Yaz (annars så hade jag alltid *mens* under dem 7 dagar paus med Harmonett) efter 8 månader med Yaz slutade jag helt med p-piller, försöker att bli av med dem extra kilona som jag fick på mig, min lust och mens är tillbaka :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Anonym
0

#1 Tack för att du delade med dig av dina erfarenheterGlad Vad har du för preventivmedel nu istället? Kondom är jag väl inte jätte förtjust i men p-stav och annat liknande kanske är lika "illa" om man får problem med lusten av p-piller? Finns ju inte så mycket annat att välja på då än kondom. Obestämd Hoppas dock att Yazen hjälper..

kredka
0

#1 just nu så kör vi kondom (gillar det inte heller, men just nu så finns det inte mycket att välja på) jag vill gärna göra först nån hormon prov för att kolla om allt är ok innan jag väljer nån ny metod…men tänkte mest på p-plaster

Välkommen till ferretplanet.se :)

Mabrotnosh
0

Jag fick förtunnad slemhinna i kussimurran som gjorde att jag hade mens i två månader konstant, hade heller ingen lust varken innan eller efter cerazette. Men nu käkar jag qlaira och herregud vilken skillnad. Kunde jag bli så här våt?

Fridaaaa
0

Började själv med Yaz för ca 1 månad sedan, dem på ungdomsmottagningen sa till mig att mitt humör  & sexlust skulle bli bättre. Jag tycker inte det har blivit mycket bättre ännu, men kanske tar lite tid.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy
1

Biverkningar dyker i regel upp inom senast 3-6 månader, så jag tror inte att din förlorade sexlust beror på ett specifikt märke. Man kan med tiden bli deprimerad av hormonella p-medel, och att slemhinnorna blir skörare och torrare är också en naturlig följd av avsaknad på östrogen. Och är man deppig så brukar sexlusten ryka rätt snart. Om du inte känner dig deprimerad, och om du blir våt när du onanerar, så kanske det är slentrian i sänghalmen som är orsaken till din förlorade lust? Första året pippar de flesta par som kaniner. Andra-tredje året falnar glöden, och därefter får man jobba för att hålla den vid liv. Det är i alla fall min erfarenhet. Men att jobba på sexlusten kan vara väldigt kul också, speciellt om man vågar botanisera i nya lekar, glidmedel med smak, vibrerande leksaker, läsa erotik högt för varandra, ha romantiska kvällar… Listan kan göras lång! Likaså kan man ibland ha perioder då man känner sig asexuell, utan att det egentligen är något fel på varken kropp, knopp eller partner. Att då stressa sig själv och ha sex fast man inte är upphetsad kan bli destruktivt. Jag har pga kroniska smärtor inte lust så ofta, men jag och min kille har hittat vår egen takt, våra knep och en intimitet som inte måste innebära in-ut-köret. Man måste experimentera för att hitta rätt!

Vänliga hälsningar
Cindy

Åsa S
0

Förlorad sexlust är väldigt vanligt med Cerazette står även i informationsbroschyren man får och det kan ta 6mån eller mer innan det inträffar så det är inget konstigt. Cerazette är inte likadant som p-piller med östrogen i. För mig tog det ca 6mån för sexlusten att försvinna med de djävulstabletterna, slemhinnorna torkade också så det var svårt ha sex överlag utan en massa glidmedel + när slemhinnorna torkar blir man känsligare för infektioner = jag började få Svamp hela tiden.

Tog ca 6mån efter jag slutat med pillren innan sexlusten var normal igen.

Anonym
1

Tyvärr så blir jag aldrig våt längre. Inte ens när jag onanerar. Jag kan komma då men blir inte våt. Och det är aldrig så att jag känner att "åh nu bara måste jag!" utan jag får verkligen försöka trigga igång mig själv och sätta igång. Ett desperat försök att inte känna mig helt asexuell antar jag.

Har ätit Yaz nu i en och en halv månad ungefär. Fick förra veckan ett infall och blev jätte sugen helt plötsligt! Slutade med att jag onanerade två gånger på tio minuter, mitt på dagen (hemma så klart haha). Det gjorde mig lite hoppfull men inga mer framsteg ännu tyvärr. Jag tänkte ge Yaz ungefär 6 månader.

Om inte det funkar så vet jag inte vad jag gör.. Prövar ett nytt märke? Eller slutar helt med p-piller? Min pojkvän pallar verkligen inte ha sex med kondom, han blir helt psykad av det och tycket det är för skumt.

Finns det andra alternativ för någon som inte kan äta p-piller pga förlorad sexlust? P-stav lär väl få samma effekt om man inte kan ha någon sorts p-piller alls?

Det här är så jobbigt, både för mig och pojkvännen. Vet inte vad jag ska göra.. Om typ 2-3 månader så har det varit så här i ett helt år. Rynkar på näsan

Jag mår BETYDLIGT bättre nu än vad jag gjorde för ett år sedan så det hänger inte ihop med humöret.

PogoPedagog
0

#8 dert finns ju alltid pessar som ni kan prova om ni inte gillar kondom.