Mensfrågor
Hejsan!
Jag har inte fått min mens än, men har några frågor…
1. Märker man att man kommer få mens ett litet tag innan? Då menar jag in en vecka innnan, utan kanske nån timme eller så? Och isåfall, hur känns det?
2. Jag tycker väl jag är hyfsat "utvecklad". dvs. hyfsat stora bröst… Så borde inte min mens komma snart?
3. VAD I HELA 17 GÖR MAN OM MAN FÅR DET I SKOLAN!?
Mamma har packat ner bindor i min väska fall det skulle komma, men hur skulle jag göra då? Om det är mitt i en lektion alltså… Då måste jag ju släpa med mig hela väskan ut till toan?
4. Kommer det mycket blod i första mensen? Alltså såpass mycket att det rinner igenom trosorna, eller stannar blodet i trosorna?
5. Kanske lite lik fråga 2, men jag har haft flytningar i tja…. ca 1 år kanske. Så… borde den inte komma snart?
Viktigt är kanske att jag är 12 år.
SUPERTACKSAM för svar! :D
Jag utvecklades tidigt men fick inte min mens föränn jag var 17 iallafall. Så den kommer snart ska du se. Men det är ingen idé att längta efter den. Jag är superglad att jag fick min så pass sent.
För mig går det inte att beskriva i ord riktigt, man bara "vet" när den kommer.
Jag kan inte minnas att mensen någonsin har förvånat mig, den har aldrig "bara dykt upp" och således så kan man ha lite koll och kanske lägga i en binda redan innan det har kommit något i trosorna. Men kommer det i trosorna så är det inte hela världen första gången, brukar inte komma så mycket.
Ha ngt tunt trosskydd i fickan, kan räcka som krislösning om du inte vill ta på dig binda förrän på en rast. Det brukar inte komma en störtflod, utan ngn fläck och du känner att det krampar lite i magen, ofta får man en tarmtömning dagen innan el så, när livmodern krampar, en ledtråd…inget farligt.
1. Märker man att man kommer få mens ett litet tag innan? Då menar jag in en vecka innnan, utan kanske nån timme eller så? Och isåfall, hur känns det?
Första mensen minns jag inte att jag kände av innan alls. Tror det är rätt svårt eftersom man inte riktigt vet vad det är man ska känna liksom. Däremot brukar jag nu kunna känna några timmar innan mensen kommer, då får jag lite ont i magen och det känns lite konstigt.
2. Jag tycker väl jag är hyfsat "utvecklad". dvs. hyfsat stora bröst… Så borde inte min mens komma snart?
Kanske, kanske inte… :) Det är svårt att säga! Men ofta brukar det ju hända lite tidigare om man är tidigare utvecklad.
Mamma har packat ner bindor i min väska fall det skulle komma, men hur skulle jag göra då? Om det är mitt i en lektion alltså… Då måste jag ju släpa med mig hela väskan ut till toan?
Det är ingen panik, du kan gå på rasten. Första mensen brukar bara vara väldigt lite och eftersom du samtidigt har rast 1 gång i timmen kommer du inte hinna blöda igenom på 1 timme. Vita byxor kanske du inte ska ha för säkerhetsskull ;-)
Men i alla fall kommer du kanske känna att det blir lite blött i trosorna, typ som att du fått väldigt mycket flytningar. Då kan det vara mensen som har kommit!
4. Kommer det mycket blod i första mensen? Alltså såpass mycket att det rinner igenom trosorna, eller stannar blodet i trosorna?
Alla är väl olika men det borde inte vara någon risk, så länge du upptäcker att du fått mens inom en visst tid. Alla blöder ju olika mycket men första mensen brukar bara vara lite.
5. Kanske lite lik fråga 2, men jag har haft flytningar i tja…. ca 1 år kanske. Så… borde den inte komma snart?
Samma svar som på 2 - kanske, kanske inte. Det låter ju som att det borde vara dags men alla är olika så det är svårt att säga..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag hade lite ont i magen kvällen innan och hade fått mens när jag vaknade. Detta är superindividuellt, somliga märker ingenting och andra får humörsvängningar, ont, uppblåst mage och andra vanliga mens-bekymmer.
Njae, brösten skvallrar väl om att du antagligen har kommit igång i puberteten ordentligt och att kroppen producerar östrogen. Men man kan ha stora bröst och ändå få mens senare. Det är så mycket annat som spelar in också, t.ex. om man är stressad mycket, om man har tillräckligt med "hull" på kroppen, när mamma/systrar fick sin mens med mera.
Jag fick oväntat mens i skolan en gång. Kände helt plötsligt på lektionen att det blev blött på stolen, tittade ner och såg att mina vita jeans börjat bli röda i grenen… Jag la min tjocka tröja över knäet, satt kvar tills alla gått ut ur klassrummet, knöt tröjan kring magen och sprang hem. Nu var detta några år efter min första mens, så jag blödde mycket rikligare än då. Men ja, det kan hända, och det är inte så mycket man kan göra åt saken mer än att hålla masken och se till att lägga i en binda (och byta byxor om man nu blött mycket). Hade jag stått helt handfallen eller haft långt hem så hade jag frågat skolsköterskan om skjuts hem!
Det är helt individuellt, men de allra flesta har en mycket sparsam första mens som inte blöder igenom trosorna.
Flytningar hör till puberteten, och de kan man ha i 2-3 år innan mensen kommer.
Det är bra att du försöker vara förberedd, men kom ihåg att ALLA kvinnor får mens någon gång (eller ja, nästan alla), och att det är helt naturligt! Så var inte rädd för att prata om mens med mamma, tjejkompisar, skolsystern eller till och med kvinnliga lärare. De vet alla vad det innebär och har själva varit oroliga en gång i tiden 
Vänliga hälsningar
Cindy

Angående första mensen, både jag och en tjejkompis fick en flod som läckte igenom. Så ett tips är att altlid ha med dig ett par rena trosor och binda i väskan utifall. En del kan klara sin första mens med hjälp av lite papper i trosorna, det kunde inte jag.
Qui dormit, non peccat
Kanske lite "onödigt" att svara när så många redan har gjort det, men jag gör det iallafall så har du lite olika svar att utgå ifrån 
1. Hm, när jag fick min mens för första gången märkte jag inget speciellt. Men jag visste det ändå på något sätt, jag hade liksom en känsla av att "nu kommer jag få mens" och så gick jag på toaletten, kollade i trosorna (som jag alltid gör) och allt såg ut som vanligt, men när jag torkade mig i skrevet efter att ha gjort mina behov och råkade se på toapappret så såg jag att det var lite rött ^^
2. Det vet man aldrig, dina bröst kan växa flera år innan du får mensen, har hört att ca 2 år efter att brösten börjat växa så brukar man få mens, men det stämmer. knappast.. det gick nog 3 år från brösttillväxt och första mensen för mig, om inte 4 år ;)
3. Du behöver inte ha panik inför det! Fast jag ska väl inte säga så mycket då jag har haft turen och aldrig fått det i skolan :P Utan jag får det alltid på kvällen eller när jag vaknar på morgonen :) Men se till att ha ett par extra trosor i väskan (och kanske ett par mindre byxor utifallatt) och några bindor/trosskydd så ska det nog gå bra :)
4. Det är olika från person till person, för mig så hamnar mensen i stort sett aldrig i trosorna när den kommer, utan jag märker det helt enkelt när jag torkar mig… som t.ex. nu i helgen så kom mensen igen, jag vaknade extra tidigt och behövde gå på toa, så kollade jag i trosorna = ingenting där… sedan så torkade mig och hela pappret var illrött!
5. Bara för att du har haft flytningar i 1 år betyder det inte att mensen kommer snart. Det tog 4 år från att jag fick flytningar till att jag fick min första mens, och för vissa av mina kompisar så har det tagit bara något år och sådär.. så det är väldigt olika! Men man kan väl säga att mensen är påväg när man har fått flytningar, den närmar sig mer och mer även om det kan ta lite tid ^^
Men jag vill samtidigt varna dig om att det absolut inte är någonting att längta efter! Innan jag hade fått den längtade jag jätte jättemycket efter min mens, jag ville bli stor och tyckte att det var intressant. Nästan alla mina kompisar hade fått mens och dom sa till mig att "var glad att du inte har fått det" men jag tog aldrig åt mig utav det… jag tänkte liksom att "så säger dom bara för att skryta" xD
När jag väl fick min mens så blev jag ganska glad, jag hade ju äntligen fått min efterlängtade mens liksom!… Men efter bara någon dag som "kvinna" så var jag riktigt trött på den förbaskade mensen och ville bara få den att försvinna!! Det blev ju inte mycket bättre av att min familj och våra kompisar skulle bada badtunna bara någon dag därefter……