Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 11048 ggr
Anonym
0

P-piller, frågor

Jag undrar om man äter p-piller slipper man mensen helt då?

Hur gammal måste man vara för att få äta p-piller?

hus-musen
2

Beror på vilket p-piller du äter, och hur din kropp reagerar på hormoner. En del kan slippa mensen då men inte alla. 
Det finns ingen ålder för hur gammal man måste vara för att äta p-piller utan det kan man äta när man behöver dem helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

luxs
0

Nej, man har den fortfarande en gång i månaden. Vet ej, hör med ngdomsmottgningen, dem borde ha koll! Tror dock i te att det finns någon bestämd ålder.

Anonym
0

Finns det något man man kan äta eller så, så att man slipper mens?

JohannaEkroth
0

Nej, det gör du inte. Men det finns en sort som gör att man kan skjuta mensen upp till 6 månader då den har lika hög hormonhalt hela tiden utom vid sockerpillren - (Yasmin 28). Jag äter den och skjuter på min mens så jag får mens var 3:e månad. Mer kan inte jag, för jag får en mellanblödning automatiskt på 4:e kartan…

Det finns ingen åldersgräns för att äta P-piller.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Nej, tyvärr är det så att det är något vi kvinnor måste leva med.

Har du ont eller tycker du det är jobbigt eller äckligt med mensen eller varför vill du slippa den?

Anonym
0

Det är sjukt jobbigt och jag har ont i början. Jag känner mig begränsad och vill inte röra på mig som vanligt och så tycker jag att det är riktigt äckligt också …

hus-musen
0

Mens är ju något man får lära sig att leva med, det händer mer eller mindre för alla kvinnor. 
Har du pratat med en barnmorska på ungdomsmottagningen? De kan hjälpa dig där.

Qui dormit, non peccat

Anonym
0

Hur skulle de kunna hjälpa mig?Tungan ute

[SweetRose]
0

Kan tipsa om P-stav istället då, många slipper mensen helt med den. Jag är mensfri sen 7 månader, det är UNDERBART! Prata med din lokala ungdomsmottagning Glad

Anonym
0

#9 Låter braGlad

JohannaEkroth
0

Har du provat att ta Ipren 400mg mot värken.

Mensvärken beror på att livmodern krampar för att få ut blodet (hinnan). Att röra på sig, ett varmt bad, en varm vetekudde över magen, en varm filt över magen, massage över livmodern brukar lindra. Men det bästa är att röra på sig då det hjälper livmodern att röra på sig och det brukar kännas bättre.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag personligen tycker tamponger är bättre än binda för dels får jag inte lika ont, då den hjälper till att suga upp mensen redan i slidan, sen kommer värken tillbaka när det är dags att byta tampongen och den inte suger lika bra igen, men så är det för mig. Sedan slipper jag känna mig våt och äcklig i underlivet som jag ju gör med binda.

Tampongen kan man ha när man badar, duschar, simmar, sportar och syns inte alls om man sätter det lilla snöret mellan blygläpparna. Bästa uppfinningen, och så Ipren 400mg kan man ta 3 gånger per dag. Den kan du ta samtidigt som Alvedon 500mg, men alvedonen kan du ta var 4:e timma medans iprenen var 8:e. Så känner du att Iprenen hjälper inte, så kan du kombinera med 500mg Alvedon.

Anonym
0

Jag är 16 år. Hur ofta bör man byta tampong? Har faktiskt aldrig tänkt på att man kan använda det

JohannaEkroth
0

Det beror på hur mycket du blöder. Men var 4:e timma står det rekommenderat.

Första dagen de första timmarna får jag byta efter bara 2 timmar och då kör jag den här: OB ProComfort Super https://www.ob.se/?p=125&pos=2&parentid=25

Sedan är det var 4:e-6:e timme, så även fast man går och kissar, så kanske man inte behöver byta tampongen. Men det där lär man sig. Man ska försöka att inte byta den medans den är torr. Och har man den i för länge för att det ska vara sunt och den fortfarande inte är full, så är det dags att byta till en modell mindre.

Jag sover ju med tampongen, så då sitter den i 8 timmar, men under natten eftersom man inte rör sig så mycket, så blöder man mindre.

Redan andra dagen brukar jag börja använda OB Pro Comfort Normal https://www.ob.se/?p=128&pos=1&parentid=25 och den använder jag kanske 2 dagar, därefter går jag ner till OB Mini https://www.ob.se/?p=131&pos=0&parentid=25
eller OB Light Flow (hittade ingen länk) Men den är i Ljus ljus blå förpackning. Den är lite längre än Mini. Och när det bara är lite bruna flytningar på slutet har jag trosskydd.

Som nybörjare är Mini-modellen att föredra och här är en bra blogg om tamponger som är värd att läsa:

http://mensblogg.blogg.se/a/category/tampong.html

hus-musen
0

#8 Ja de kan skriva ut p-piller och hjälpa dig att komma fram till vilket preventivmedel som är bäst för dig och de kan hjälpa dig med tips och råd mot menssmärtor.

Qui dormit, non peccat

Cindy
0

Jag har inte haft regelbunden mens på över tio år, varav några år var med p-piller genom att hoppa över sockerpillren. Nån blödning då och då får jag, kanske 1-2 om året max, och det är helt enkelt när min kropp har byggt upp slemhinna som behöver stötas ut.

Det finns enligt min gynekolog, som är en av Sveriges främsta experter på endometrios, inga som helst orsaker till att ha en konstgjord mensblödning en gång i månaden när man tar p-piller. Vill kroppen ha mens så kommer den, och då gör man en veckas uppehåll med p-pillren.

Anledningen till att det ens finns sockerpiller på p-pillerkartorna är för att när man en gång i tiden tog fram p-piller så var läkemedelsbolagen rädda att kvinnor inte skulle vilja ta p-piller om de inte fick ha mens. Att det skulle få dom att känna sig "okvinnliga".

Vänliga hälsningar
Cindy

Zvintos
0

Man kan faktiskt slippa mens helt om man äter p-piller, det beror som sagt på hur kroppen reagerar. Den senaste pillersorten jag åt fungerade som så på mig att jag inte hade mens alls under de åren jag åt dem.

#9: Eller så blir det som en klasskamrat för mig, hon hade mens var och varannan vecka i 6 månader pga p-staven.. Så allt beror på hur kroppen reagerar på just den p-metoden.

Åsa S
0

Något att också lyfta fram är att p-piller inte funkar bra på alla, en del får väldiga problem med biverkningar som typ depressioner som kan vara bra mycket jobbigare att leva med än några dagars mensvärk

JohannaEkroth
0

Pga av att jag får hormonmigrän (migrän när jag får mens) så vill jag skjuta på mensen så mycket som möjligt. 6 månader kunde jag skjuta sa min gynekolog, men mensen kom automatiskt på 4:e kartan, så 3 kartor äter jag och så hormonfria på slutet på den tredje, för att ha koll. Så det är sant att mensen kommer när den behöver komma.

CelsiusT
0

Jag har fruktansvärda menstruationer i början. Ont, blödde mkt, äcklades och mådde så fruktansvärt dåligt. Det jobbiga höll på i 2-3 veckor och den "fria tiden" 1-2 veckor. Så jag fick snart prova cerazette, ett slags mini-piller. På cerazette mådde jag toppen! Blödning 2ggr om året och då var det så lite att ett trosskydd räckte (2-3 droppar under max 2-3 dagars tid). Att vara av med den tunga biten var det bästa som hnät mig.

Snart började jag halka efter i skolan pga att jag var trött och hängig, orkade inte gå dit. När jag var där orkade jag inte gå på lektionerna. Snart var det så illa så mamma tog mig till en läkare som gav mig antidepressiva. Mådde väl något bättre men livet var piss och jag fick ångestattacker. Efter 8 år på p-pillret cerazette och 5 år på antidepresiva så bestämde jag mig för att sluta helt med båda pilrena. Jag ville veta vem JAG var. Jag ver otroligt rädd men såg ingen annan utväg då jag inte hade ett fungerande liv, hade inte klarat av skolan, hade inget jobb och karade inte av vardagen.

Slutade med pillrena och på några veckor var jag så mycket bättre! Helt underbart! Jag blev mkt gladare och piggare. Visst fick jag tillbaka min mens, men i början så var den väldigt liten (fast nu några år senare så är den full gång igen, men nu är jag mer van och vet hur jag ska hantera det). Men jag är mig själv.

Provat andra p-piller men hittar inget som jag inte blir deppig på. Fattade inte att det var pga cerazetten som jag mådde så dåligt, trodde det var för att jag var tonåring. Men dom har den effekten på vissa människor.

Prova gärna, men var uppmärksam på ditt mående, även på sikt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Åsa S
0

Jo cerazette kan vara hemska piller CelsiusT var de jag hade sist med står i foldern man får att man kan få depressioner mm. jag är över 35år och då får man ju i stort sett bara äta det pillret + mini-P men med mini-P ska risken för depressioner vara ännu större så nej jag vågar inte prova dem. Mår så mycket bättre utan en massa piller.

Cerazette är ofta det p-pillret man blir erbjuden testa ifall man vill bli av med mensen eftersom en av biverkningarna är utebliven mens (men alla blir inte av med mensen). man bör dock väga nackdelar mot fördelar

AkaiTsuki
0

Jag använder cerazette och det är super tycker jag, endast om jag missat att ta tabletten på typ 4-5h som jag får små blödningar och har inga som helst problem.

Beror helt på personen hur det blir med p-piller om du får mens eller mensvärk, blir deprimerad eller inte.  Man kan ju inte veta förens man provat.

Jag har p-piller för att slippa mensen och jag har tur för jag slipper min mens :)

//Joanna

Rutan_
0

Har använt p-stav och Cerazette och hade ingen mens alls på dem (hade p-stav i sammanlagt sex år och cerazette i ett år). Fick heller inga blödningar även ifall jag missade att ta någon tablett. Men jag trivdes ändå inte riktigt med dem så nu har jag Yaz istället. Med dessa har man mens i fyra dagar en gång i månaden och det känner jag att jag kan leva med.

CelsiusT
0

#21 Jag kunde missa upp till 3-5 tabletter utan att få någon blödning =P Dock var man ju inte skyddad mot graviditet då på en vecka..

Medarbetare på westernridning.ifokus

AkaiTsuki
0

#23 Jo det är ju olika för alla :)

//Joanna