Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 9931 ggr
[Evangeline90]
4

Varför får kvinnor inte gå toppless?

Ja, nu är det ju så att kvinnor får gå toppless på vissa stränder och tilloch med på vissa badhus om de vill. MEN det är fortfarande inte accepterat att se en kvinna gå toppless. Varför är det så?

Om män får gå toppless borde vi oxå få det om vi vill eller hur?

Om en kvinna väljer att gå toppless så är det större risk att hon blir anmäld för förargelseväckande beteende, men för killar är det inte alls så. Why?

Om nu det är oacceptabelt för en kvinna att gå toppless så borde i såfall den regeln även gälla män, på strand och badhus med mera. Vi borde i så fall uppfinna en tankini/badlinne för män. XD

Eller vad säger ni, håller ni med?

pyromanen
0

I princip kan man väl tycka att vem som hälst skulle få gå nakna runt om dom ville, men det räcker liksom inte att bara komma överens om något sånt på ett teoretiskt plan, när dom flestas "gräns" är i praktiken anorlunda.

I olika tider och olika delar av världen liger ju "gränsen" olka.  Tidigt 1900-tal här var man lite opåklädd utan huvudbonad t.ex. Nu går gränsen ungefär vi toppless. Och i Iran är gränsen som bekant en del anorlunda, där man hälst ska täcka hela kvinnan Obestämd.

Gränserna verkar alltså flytta på sig lite iblnad och ibland lite fortare (1960-70talet i västvärlden t.ex.).

Min gräns i praktiken är nog också så att jag skulle känna mig lite obekväm om jag mötte en toppless kvinna på Konsum och inte veta vart jag skulle titta, så för mig är gränsen ok som den är idag.

Inte så långt från där jag växte upp finns en nudiststrand, på sommaren fylld till brädden med tyska nakenmänniksor. Nån gång hände det att nån sån tog sig in till nästmaste lilla samhälla för att handla och "glömde byta om" och jag tycker inte det känns jättefräscht med nakna gubba i affären med saken dinglande in över påläggsdisken Skäms

viktoria91
0

Gränsen för mig är ok, jag vill faktiskt inte ha andras bröst mer eller mindre upptryckta i ansiktet. =P Håller isåfall med om att män borde heller inte få vara topless, iaf inte dem med manboobs! XD

hus-musen
0

jag anser att man ska vara påklädd på platser som affären osv, det är inte fräsch vare sig för killar eller tjejer att gå runt utan tröja då.

I badhuset struntar jag i det, vill folk gå så på stranden så varsågod. Eftersom vi oftast ser bröst som något sexuellt så är det väl därför många anser att kvinnliga bröst ska döljas. + att det är en "vana" skulle man kunna säga. Manliga bröst är visserligen inte sexiga på en fläck så de får oxå gärna döljas för migFlört

Qui dormit, non peccat

Mandusius
0

Håller nog med om det i affären faktiskt, men jag blir less på folk som reagerar när kvinnor ammar sitt/sina barn offentligt. Vad ska dom göra?
Gå till mc donalds toaletten och amma dom eller :S?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

hus-musen
3

#4 Jo men där kan jag oxå säga att det beror på faktiskt.. Precis som man inte går in i bikini på en fin restaurang så slänger man inte fram bröstet hur som helst på samma ställe. Eller när man ammar så kan man faktiskt amma lite diskret, såg en dam i ett shoppingcenter nära mig som praktiskt taget viftade runt med båda brösten samtidigt när hon inte ens tagit upp barnet i "rätt läge". Tog en stund innan jag fattade att det inte var en blottare utan en mamma hahaGlad

Men annars är jag för ammning, klart man ska få amma på allmänna platser. Gillar man det inte kan man titta bort. Men lite hyfs får även en ammande kvinna visa, bara för att det är naturligt så sitter inte jag och skiter i rabatten utanför Ica heller.

Qui dormit, non peccat

viktoria91
4

#5 Jag såg en kvinna som hade någon slags sjal runt sig när hon ammade så man slapp se något, det tyckte jag var respektfullt mot andra!

hus-musen
0

#6 De där ammningsjalarna/bärsjalarna är toppen faktiskt, det finns ju de där långa som man liksom lindar runt sig och fäster ihop.Även om man inte ammar så kan man bära runt på ett litet barn enkelt =)

Qui dormit, non peccat

viktoria91
0

#7 Har själv inga barn, jo mina djur är mina barn men jag bär inte runt på min ponny så lätt ;). Jag vet vilka du menar och dem ser praktiska ut, tryggare för barnet att vara nära mamma/pappa.=)

hus-musen
0

#8 Hihi, är inte du lika stark som Pippi?Flört

Qui dormit, non peccat

viktoria91
0

#9 Suck, nä. Enligt sonen till dem där jag har ponnyn inackorderad har jag gäddhäng, tydligen bredare rumpa än min ponny och jag har väldig tur att ponnyn är såå stark att hon orka bära mig! XD Tur att man inte tar åt sig. =P

hus-musen
0

#10 Hahaha vilken charmör! Låter som de två flickorna på dagis som sa" när jag blir mamma så ska jag i alla fall inte ha så stor rumpa"

Qui dormit, non peccat

viktoria91
0

#11 Haha! Tur att dem inte skäms över sig iaf! =P

[silkesnosen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag föredrar att slippa gå toppless…då jag vill välja vem som ska se mina bröst…helt ärligt e jag extremt obekväm i bikini hur som helst….har ett behov av att skyla mig…skäms inte för min kropp…men det är på ngt sätt att kliva innanför min integritet. Bröst e vackra och för män sexuellt laddade..och jag vil inte vara ett blickfång…tack!

Cindy
0

Får en minnesflashback till mina tonår då en god väninna bestämde sig en sommar för att det var för varmt för tröjor och gladerligen traskade runt i centrala Uppsala helt topless. Folk stirrade, ja, men ingen polis eller väktare ingrep.

Själv tycker jag att halsar är mer erotiska än bröst, så folk får ha bättre hyfs och ha halsduk eller popokrage året runt! Skämt åsido, vad som är sexuellt är ju så otroligt kulturellt olika. I regnskogen går man näck, i Sverige lättklädd men inte topless och i Iran har man burka…

I den ideala perfekta världen får alla människor gå klädda som de vill utan att samhället dömer. Men tills dess tycker jag att man nog gör klokast i att visa sina medmänniskor hänsyn och klä sig som det passar för omständigheterna. Dvs topless på stranden etc och nåt på överkroppen i övrigt. (För både män och kvinnor!!)

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
0

Jag vill inte se bröst på badhuset eller andra allmänna platser. Det är en privat kroppsdel tycker jag. Visst, de matar barnen, men för mig och många är de sexuellt laddade.

Håller mig borta från nakenbad, fast det kanske ni förstod ;)

[swiss]
0

Sola topless på stränder/badklippor där det inte är olämpligt tycker jag är helt ok, men i affärer och andra platser låter för mig helt obegripligt att tjejer skulle gå omkring topless. I affärer mm tycker jag att killar bör ha t-shirt eller liknande, men jag bryr mig ändå inte om jag möter en kille i badshorts på Ica.

Maria
0

Jag är själv ganska pryd och gillar inte att sola topless. Har aldrig gjort.

Jag välkomnar även det mer påklädda modet på stranden faktiskt.

Att inte gå halvnaken på offentliga platser tycker jag är en självklarhet av respekt för andra.

/Maria

somjagvillvara
0

Jag kom nyss hem från tukriet, jag var toppless på stranden i två dagar av 7. Okej en del tittade visst, men ingen sa åt mig. Och jag var inte den enda heller. Det kanske är mer accepterat där eller?

Men givetvis på ett badhus så hade jag aldrig varit topless vare sig utomhus eller inomhus bad. Och inte ens på en strand i .sverige. Men i ett annat land och på en strand så gjorde jag det.

StickyKitten
0

Suck, varför måste allting vara exakt lika mellan män och kvinnor? Kan man inte uppskatta vissa olikheter istället för att hitta fel i allting?

Bröst är sexuellt laddade och därför är det inte passande att gå runt topless. Men det är ju grymt att ha något så "mytomspunnet" som bröst! Dessutom kan ju tjejer gå runt i korta kjolar, något som inte är accepterat för killar.

Sweelin
0

Haha jag hör till dem som faktiskt skulle kunna tänka mig att gå topless på stranden och så eftersom jag inte skäms över min kropp eller något sånt! Men vågar ju inte direkt och skulle nog aldrig falla mig in i att göra det i Sverige… Och jag skulle heller inte vilja se en massa nakna bröst överallt för då hade jag istället varit illa till mods och jämfört mig med andra Obestämd Liksom alla killar skriker ju efter bröst, de flesta vill ha de perfekta som nästan inte finns förutom plastikoperationer och jadu då hade iofs inte bröst varit så märkvärdigt och kvinnor hade inte mått lika dåligt …

Jag är lite klyven!

Men grabben min hade nog blivit rätt nöjd Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Karmatarerskanise
1

#20 Där har du fel, de flesta killar gillar helt vanliga bröst.
Pratar man med killar om bröst är det många som inte alls gillar plastbröst.

Sweelin
0

#21 -de flesta- Flört Inte alla Förvånad Men dock alla killar jag har träffat går runt och klagar på tjejer med mindre bröst och vill ha typ D kupa som är fasta Obestämd Men ja jag har börjat märkt nu sedan jag blev ihop med min nuvarande kille att han och hans kompisar hatar "oäktingar" Men ja alla är olika Glad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

hus-musen
0

Jag känner två killar som hävdar att sillisar är det snyggaste en tjej kan ha.. Men när jag visade bilder på hur olika bröst ser ut fast det är sillisar så hade de väldiga problem för alla var ju faktiskt inte snygga i deras ögon! De gillade inte ens samma modell på bröst fast de båda hävdade att alla oäkta bröst ser likadana ut från början.
Så attans, det var inte så enkeltFlört

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Bara för vi tjejer är snyggare och mer upphetsande för män eller nåt XD

Karmatarerskanise
0

#22 Tror också det är en mognads grej. Yngre killar säger mycket, som dom tror att man ska säga, och tänker inte alltid så långt.

När dom blir äldre så brukar det ändras. Dock inte alltid ;)

[Fiction]
0

#14 Word på den. Flört

Tillägger: Personligen anser jag att det är rentav ohygieniskt och oförskämt att gå med bar överkropp på restaurang, i matbutiker och dylikt. Hade jag haft en matbutik, hade jag därför satt upp en skylt om detta för att undvika alla topless-män under sommarmånaderna. Tungan ute

[WX5]
0

Jag jobbar/jobbat i en matbutik. Inte ett dugg i närheten av en strand men in kommer det badklädda personer, killar som tjejer och handlar. Obestämd

Gudris
0

På vanliga allmänna platser, som på stan, i affären så tycker jag att ingen ska gå topless. Kan ju säga att jag själv gärna solar topless, men inte brukar kuta omkring på badstranden utan bikinitop. Dock har jag inga jättebröst så jag tror inte så många skulle bry sig om jag gjorde det. I badhus skulle jag nog aldrig gå topless.

Killen skulle bara bli nöjd om jag gick topless på stranden, men det är ju ett ganska laddat ämne. Iofs är det väl ingen jätteskillnad mellan att ha en liten trekantsbikini eller att inte ha något alls, skillnaden ligger ju i att bröstvårtorna skyls av tyget. På mig alltså, där tyngdlagen inte har haft så mycket att säga till om än.

bellanova
0

Jag tycker att valfrihet är viktigt här.Det skall inte finnas så få  förbud som möjligt.Men  man ska  ju eftersträva trivsel för oss alla.

Själv  är jag topless på  stranden och ibland i badhus.Jag bastar naken o tycker bikini o dyl av hälsoskäl (obs finns bra sådana) inte skulle vara tillåtet där.

Men jag skulle inte drömma om att gå i bara bikinitrosa på stan eller i affärer För det skulle jag inte känna mej bekväm med Men om jag cyklar på en väg och det var väldigt varmt så skulle jag gärna ta av mej tröjan precis som killarna.

Har varit en del i Tyskland Där var det gemensamt omklädningsrum o gemensam bastu o pool o alla  var nakna Inget konstigt med det Så självklart kan vi ha det så i sverige också

Love-
0

Jag tycker inte kvinnor ska gå topples tycker det är bra att dem inte får göra det, efter som det är skilnad på en mans kropp och på en kvinnas kropp så är det ganska självklart för mig iaf , kvinnors brörs är ju helt anuluda gemfört men en mans. Jag skulle inte vilja se massa toppless kvinor iaf.

Anser att även killar ska ha t-tröja eller så på sig också undntag strand och badhus, vill inte se massa "nakna" kroppa när jag är och tex handlar mat känns inte så fräscht

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism