Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 5267 ggr
[silkesnosen]
0

Kan det vara så enkelt? (svamp)

Jag vill dela av mig av en möjlig lösning på min konstanta strid med candida i underlivet. Jag fick för mig att läsa på min magmedecin, som jag ätit sedan jag var ung och gissa! Där står det att en sällsynt biverkning är candida på hud och slemhinnor! ******!!!!

Alltså tänk om det är lösningen??? Fasen har ju testat gud vet vad snart, så jag ska försöka undvika medecinen i en månad nu, trots min IBS och har fixat en läkartid längre fram för att fixa med eventuell alternativ medecinering.

Nästan rädd att hoppas för mycket, men ville dela med mig av min upptäckt till andra som kämpar!

Gronstedt
0

Alla "magmediciner" samt antibiotika och kortison ska alltid kompletteras med probiotika, annars är candida inte "en sällsynt biverkning" utan praktiskt taget givet. Jag förbannar flitigt den så kallade sjukvården som inte talar om detta för alla de skriver ut medel till!

Ladydragon
0

mycket möjligt men det kanske oxå finns en annan lösning

har du partner? en man?

män får mycket sällan besvär utav svampen men däremot så kan dom bära på den och överföra den till oss kvinnor vid sex gång på gång 
och det ta sin lilla tid innan man inser att där kan problemet ligga

har själv haft detta problemet när jag va gift och efter han oxå körde en kur med svampmedicin så försvann besvären för oss båda

[silkesnosen]
0

# 2 Nä, har verkligen tagit en paus från den intima biten ….

# 1 Jag har ju varit tvungen att äta pillren, men nu känns det som om ingen läkare är villig att se mig som en helhet….hoppas verkligen!

Gronstedt
0

#3: Komplettera med probiotika, det är alltid bra som stödbehandlng för att hjälpa den friska tarmfloran och göra att candidan inte kan ta över.

[silkesnosen]
0

# 4 trycker i mig mängder av det normalt, dofilus är min räddare..men aj vad magen gör ont utan medecinen, försöker hålla ut….

Cindy
0

Får jag lov att fråga vad det är för magbesvär du har och vilken medicin du får mot dom?

Vänliga hälsningar
Cindy

[silkesnosen]
0

# 6 Jag fick ge mig och ta en Lanzo och stabilisera magen och sedan ska jag försöka igen. Jag har IBS, en rejält komplicerad sådan, som är en rejäl utmaning utan medecin, men välfungerande, med anpassad kost med medecin. Jag äter Lanzo 15mg. En väldigt liten dos numera(dubblar när det är panik). Har ätit det här iaf i 12 år. Fösöker tänka att jag kanske kan äta så sällan som möjligt iaf, så länge inget annat belastar..fasen, känns som et moment 22.

Cindy
0

#7 Hu vad jobbigt för dig! Jag fick aldrig IBS-diagnos, hann bli "frisk" innan jag skulle utredas. Tackar min lyckliga stjärna som stötte på en läkare som rådde mig till LCHF-kost, det håller min mage (och blodsocker och ämnesomsättning) lugn och fin. Vilken kost är det du blivit hjälpt av? Finns det inget annat preparat du kan prova? Eller du har kanske redan gjort den dansen med olika mediciner?

Vänliga hälsningar
Cindy

[silkesnosen]
0

#8 Jag tror personligen att diagnosen IBS är en paraplybeteckning, då sjukdomen kan reagera och fungera så olika hos olika personer. Jag har fått pröva mig fram "Trial and error".

Jag kan äta en relativt begränsad kost(lite bredare med medecin)…typ ej för hög fetthalt(kollaps och kaskadkräkningar), ej för högt fiberinnehåll, ej syra, ej för mkt kött, försiktig med stekt mat, tja svårt att formulera.

Idag äter jag GI inspirerat, då jag vill göra det svårare för svampen, men kan inte äta LCHF..har provat att öka på fett och så och jag blir fruktansvärt sjuk. Jag tål nästan inga frukter, men de jag tål är de som ej är GI och utan iaf en banan per  dag, så är jag så låg i sockret, så jag knappt fungerar. Jag är väldigt smal, rör mig mycket, har ett mkt energikrävande liv, så behöver kolhydrater.

En del kan ju tycka att jag lever begränsat, men för mig är varje dag som magen inte hindrar mig från att njuta av livet utanför dörren fantastisk. Har även en del övriga fysiska hinder, men har funnit sätt att hantera kroppeländet…..ska bara finna fler sätt tydligen.

Jo, jag får väl finna andra sätt, finns ju de som är lokalverkande i magen, men ej lika bra och kan trigga…hoppas just nu kunna äta så lite medecin som möjligt iaf…och äta lite mer begränsat..försöker tänka att det kanske får ta lite tid att finna andra sätt, då jag hanterat min IBS med just den här medecinen så länge(o övriga  triggar tydligen oxå Svamp, fick jag veta). Har läkartid om en månad, hoppas han verkligen vill se helheten och finna lösningar tillsammans med mig.

Fösöker tänka att jag löser det, genom att ta ett steg i taget. Skönt att skriva av sig om frustrationen någonstans :)

Gronstedt
0

#5: Dofilus,A-fil och allt vad de heter gör ingen större nytta, utom att ge dig en massa mjölksocker och mjölkprotein som göder svampen. Lägg ned mejeriprodukterna och ät probiotika rent.

[silkesnosen]
0

# 10 Dofilus hjälper mig och vad jag vet finns ingen forskning som säger att fil göder Svamp.  Ska pröva piller efterhand och se vad det gör, men kan inte testa allt samtidigt.

Gronstedt
0

#11: Fil är en mejeriprodukt och det brukar candidan gilla.

[silkesnosen]
0

# 12 Fattar att det är en mejeriprodukt. Jag känner mest att det cirkulerar så mkt obekräftat tyckande när det gäller candida….finns liksom ingen undersökning alls och det är ju inte lika GI höjande som mjölk…