Hur kan man veta?
Hej!
Jag har varit jättenojig över att få Svamp i underlivet ända sedan en kompis till mig fick det. Jag har gjort allt som man ska för att förebygga innan men har slarvat lite sista tiden t.ex. vanlig tvål i duschen, täta nylontrosor (har ny partner och vida bomullstrosor är ju inte så jättesexiga kanske).
Nu den senaste veckan har det börjat blivit lite ömt och irriterat runt slidöppningen och upptäckte nu ett ömt område på den inre vänstra blygdläppen :/
Låter det som Svamp? Kan man bota det hemma eller måste jag gå till apoteket?
Tacksam för svar!

Nej, jag tror inte det är det heller. Det känns som något inifrån, inte utifrån :/

Jag tror som sagt att det beror på mycket sexande och misstänker att de kommer att ge sig om ni tar det lite lugnt några dagar 
Det skulle i och för sig kunna vara Svamp, men då brukar det i det närmaste alltid klia också.
Du kommer antagligen att få Svamp någon gång i livet och det är inte jordens undergång när det händer. Första gången kan det vara bra att gå till ungdomsmottagningen eller gyn för att få det bekräftat, sedan så kommer du själv att ha koll på vad som händer och kan då behandla själv.
Det är ingenting skamligt att få Svamp för det är sånt som händer även den bästa. Ganska vanligt att få Svamp om man äter penicillin exempelvis.
"Tre av fyra kvinnor får underlivssvamp någon gång i livet. Det är mycket ovanligt att svampinfektioner smittar.
En svampinfektion är helt ofarlig även om det kan vara besvärligt med klådan och svedan.
Symtom
De vanligaste tecknen på underlivssvamp är att man får klåda, svullnad, rodnad och irritation i underlivet. Ibland får man också en vit, grynig, och lite torr flytning från slidan. Den liknar torkad filmjölk eller yoghurt."
Källa:http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Svampinfektion-i-underlivet/
Kan ju räcka att låta det vila, finns bomullstrosor, som är fina! Kanske lite Vivag el något….ta det lugnt! Undvi socker!!