Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 11513 ggr
[Tassy]
0

Vad *** gör jag nu? (preventivmedel)

Sitter i en pissig sits där jag inte får äta varken kombinerade piller eller enbart gestagenpreparat. Jag tål inte kondom och har extrem mensvärk så kopparspiral är uteslutet.

Väntar på att bli uppringd av läkare kl 16, men är less på att ingen kan hjälpa mig. Är det någon som har något mirakel i bakfickan? Pessar är inte tillräckligt säkert. Är bara 23 så sterilisering är inte så aktuellt heller, men börjar känna mig tvingad till det Rynkar på näsan kan få dispens för det.

Hayley
0

har du kollat upp hormonspiral?

jag får itne äta några preventingmedel men kan inte gå utan hormonerna… Satte in en hormonspiral för 3 år sedan och det funkar bra på mig.  bara ett tips..

[Tassy]
0

ja, det är enbart gestagen i den.

Vyer
0

Vad är det som gör att du inte tål kondomer? Om det är latex så finns det ju latexfria.

[Tassy]
0

jag tål inte de latexfria heller, order av läkare att jag får inte använda kondom alls.

CelsiusT
0

Men kopparspiral behöver inte ge värre mensvärk. Det är olika hur kroppen reagerar. Dessutom kan du ju ta ut den om det inte fungerar. Så du kan ju prova iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tassy]
0

har blivit avrådd kopparspiral av både barnmorska och läkare med den problematiken jag har. Risken är bara att den stöts ut och att jag mår jättedåligt.

Fick dock prova en ny sorts kombinationspiller nu, vi hoppas att jag inte får auramigrän av den också, då hamnar jag i denna sits igen.. Känns inte helt 100 att äta kombinerat när jag egentligen inte får, men vad tusan gör man? Går oskyddad? Rynkar på näsan Läkaren tyckte iallafall att jag skulle prova, så jag gör det. Fick lite speciella rekommendationer att följa också.

CelsiusT
0

Billingsmetoden funns ju också. Dock så gäller det ju att man verkligen går in för det till 100% om den ska vara säker vilket kanske är svårt, men har man inget alternativ så kanske det är värt det. Beror ju också på hur illa det vore om det skulle råka hända att det blev en graviditet förstås.

[Tassy]
0

En graviditet får inte ske under några omständigheter i princip. Det skulle innebära omedelbar abort.

CelsiusT
0

#8 Då ska du ju egentligen inte ha sex alls, för det kan ske oavsett preventivmetod. Är en abort möjlig så får man ju väga riskerna. Om man lär sig billingsmetoden så sägs den vara lika säker som piller, så det kan ju vara värt att testa. Alternativet finns ju iaf om det nu inte skulle gå att lösa på traditionellt sätt.

[Tassy]
0

Ja, det är mer än en gång jag har tänkt tanken att det är väl lika bra att skippa sex helt, men det är ju inte så lattjo heller. Visst om allt går till sin yttersta spets så steriliserar jag mig, men jag vill utesluta allt annat först (även kopparspiral OM det går så långt).

CelsiusT
0

Hur är det med pessar tillsammans med spermiedödande då?

http://www.preventivmedel.com/pessar/

Verkar ju inte som om det "inte är tillrävkligt säkert". Min barnmorska rekomenderade det till mig då jag inte tål hormonbaserade medel. Det kan även sitta inne så att det inte stör spontaniteten.

[Tassy]
0

Jag har funderat på pessar, tycker det är konstigt att ingen barnmorska/läkare har tagit upp det med mig ännu. Får ha det som ett ess i rockärmen så länge.

CelsiusT
0

#12 Ta upp det med dom nästa gång du träffar dom. Eller om du nu känner dig osäker på att prova kombinerade så ring och prata med dom och fråga om det innan du börjar med det kominerade.

Chestnut
0

Jag skulle i din sits testa pessar och spermiedödande. Sen får du gärna skicka meddelande om vilken gynekolog som du har pratat med!

Ett annat alternativ är ju typ Billingmetoden eller avbrutet och täta graviditetstest.

Med vänliga hälsningar
Chess

Ladydragon
0

barnmorskor brukar alltid avråda en från Pessar Obestämd jag börjar o misstänka att dom gör det för att det tjänas mer pengar på P-piller och liknande saker

när det gäller Pessar så finns det ju Femcap har inte själv provat det men har funderingar på det om/när jag träffar någon partner

det har tidigare funnits P-datorer men det verkar va rätt hopplöst att få ta på nuförtiden himla trist då dom verkade va rätt oki

ett annat alternativ är att köpa ägglossningstest och sen testa lite olika dagar i månaden och hoppas man får fram ungefär när man har ägglossning och då undvika sex

men oxå som Chestnut sa en mycket god idé är att köpa ett lager graviditetstest att ha hemma och kolla typ nån gång i månaden så ifall man blir gravid kan ta beslut om det

blir lite nyfiken på orsaken till at läkare anser att du inte kan använda latexfria kondomer? finns det ändå nåt i dom som man kan reagera på?

sen tja det finns ju oxå Femidom kvinnlig kondom som du själv för upp och har i slidan under samlag

jag har själv samma problem som dig och vet hur jäkla jobbigt det är när jag har haft partner så har det blivit en variant av ägglossningstest och graviditetstest och sen hålla tummarna för att man inte blir gravid

[mysvensk]
0

Jag kan dock säga att du inte kan vara allergisk eller överkänslig mot plastkonomer. De (i alla fall Zenith (eller Naked som den heter nu) som rfsu producerar) är gjord av ren polyuretanplast, helt ogiftig och finns inget där du skulle kunna reagera på. Får du ont med den kondomen är det för att vid kondomanvändning över lag behövs det lite mer glid så är du inte tillräckligt fuktig själv kan du behöva lägga till extra glidmedel utöver det lilla som finns på kondomen. Det finns inget annat du kan reagera på med den.

För övrigt är en pessar i rätt storlek som du sätter in rätt (inte så svårt) lika säkert som piller.

[Tassy]
0

#16 Du får ursäkta, men jag litar mer på min kropp och läkaren som gjorde gynundersökningen och ställde diagnos. Inget illa ment, men jo, man kan vara allergisk emot det mesta. (Ja, det var naked jag reagerade på). Läkaren trodde först inte heller på mig, men fick backa.

#14 det är den enda läkaren de har på UMO här. Flört

hus-musen
0

#16 Håller med Tassy här, man kan visst reagera på dem, jag gör det oxå. Exakt vad det är i dem kondomerna jag reagerar på vet jag dock inte. Mer glidmedel hjälper inte, och jag har inga problem med torrhet.

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

Jag tycker att du i första hand borde prova pessar, de är ju gjorda av silikon (tror jag?) och borde inte vara några problem såvida du inte reagerar på det spermiedödande medlet. Jag har iofs bara träffat en enda barnmorska, men där visade hon pessaret första gången jag var där för att fixa p-piller när jag var 15.

Men annars tycker jag ändå du borde prova spiral. Även om risken är stor att det inte går så kan det ju ändå finnas en chans att det funkar också. Det kan ju inte ge permanenta skador på något vis (om man nu inte skulle ha väldig otur och inte upptäcka ev infektion i tid) så även om du skulle ha otur och den orsakade mycket obehag så har du ju i.af provat det liksom. Funkar det drägligt så är det ju en av de bättre metoderna.

Hakuna matata!

Tina-A
0

Billingsmetoden borde ju kunna vara ett alternativ som några skrev. Har du stenkoll på din ägglossning så finns det ju ändå många dagar i månaden som du faktiskt kan ha sex utan att riskera graviditet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cindy
3

Jag tycker du ska prova ut ett pessar, men däremot INTE använda vanligt spermiedödande medel som är fullsmockat av kemikalier som du kan bli rejält irriterad i underlivet av.

Nu kommer jag inte ihåg vad sorten heter, men det finns en spermiedödande kräm på nätet som är snäll. Och pessar finns det i silikon numera, även det på nätet. Men själva utpassningen ska man ändå göra hos en barnmorska för sitter det inte rätt så är det inget skydd.

Förr när jag använde pessar så kombinerade jag med spermiedödande, och att killen fick duscha kronjuvelerna i varmt vatten före sex. Spermier dör vid temperaturer över 37 grader.

Var fasen la jag länken till den där sidan nu då…?

Vänliga hälsningar
Cindy

[silkesnosen]
0

Hej!  Jag kom på att jag ej tålde glidmedlet, så jag täker försöka med kondomer utan det, med annat glid på…. Hm  appråpå Pessar, så vet jag att på andra sidor rekommenderar de ngt som heter contragel grön.el linande??? Sedna vet jag ju inte hur din sjulkdomsbild ser ut,, men om du aldrig får bli gravid och det skulle innebära en risk för din hälsa och du ite kan bära ett barn, så kanske sterilisering kan vara ngt att tänka på. Jag förstår dock att du tvekar, barnlängtan blir starkare med åren och det är ju definitivt.

Cindy
2

Ah, nu läste jag tråden lite mer nogrannt, och det är Femcap som #15 nämner som jag menade. De säljer även Contragel Grön som #22 nämner, vilket är en mjölksyragel som inte ska skada slemhinnan i underlivet men ändå ta död på spermierna.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

I dagsläget går jag utan skydd (och utan sex), i väntan på att kroppen ska återhämta sig. Sedan ska jag få prova Zoley efter en del diskussion med läkaren, trots att det är kombinationspiller. Möjligheten finns att jag itne får migrän av dem då östrogenet i dem ska vara identiskt med kroppens egna. Däremot om de inte fungerar så får jag testa pessar och en bra gel.

CelsiusT
0

#24 Har testat Zoley och var definitivt inte nöjd! Så galet svåra biverkningar. Migrän, avsaknad av sexlust (totalt obefintlig), humörssvägningar, osv osv osv. Allt du kan komma på. Det var just för att inte fåbiverkningar som jag testade dessa men nix. Men det är ju såklart olika och det kan ju hända att det fungerar perfekt för dig. =P

[Tassy]
0

#25 Jag har mina onda aningar jag med, det är därför jag avvaktar med dem, utifall jag blir dålig så vill jag iaf vara återhämtad ifrån förra pärsen Tungan ute

Stephanie
0

Kan p-ring vara ett alternativ..? Plåster?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Wisby9211
0

finns ju kvinlig kondom du kan använda, killen känner inte av den och har inte hört nån som varit allergisk mot dom.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[silkesnosen]
0

Den är i plast, o med glidmedel, kan man ju vara alergisk mot…

Wisby9211
0

jo det kan man säkert men jag har inte hört nån!

[Tassy]
0

femidom innehåller latex.. Absolut inget alternativ.

Wisby9211
0

latex fria finns på apotek

[Tassy]
0

femidomer? jag ahr inte fått tag i några iaf Rynkar på näsan

[silkesnosen]
0

e typ plast som du sätter in..har du testat kondomer i plast?? e ju typ detsamma…(finns på nätet, på exempelvis kondomkungen…el vad de heter)

Cindy
1

Näe, Tassy, du får helt enkelt göra som antikens folk och köpa fårtarm att göra kondomer av. Plastkasse från ICA kanske funkar annars?

(Förlååååt, torr humor idag!)

Har du funderat något mer på pessar?

Vänliga hälsningar
Cindy

Ladydragon
0

Femidom är latexfri den är gjord av plast

http://www.kondomkungen.se/wpt/view/singelmarken/femidom-41529/

har själv använt dom några gånger och för mig så funkar dom helt oki dock är dom lite meckiga att få på plats Obestämd

Asjak
0

Jag har börjat med en P-dator, pearly heter den, man bara mäter tempen i munnen varje morgon. Den "lär känna" cyklen och lyser rött när man har ägglossning. Jag kan inte heller ha några hormoner alls och kopparspiral var en riktig pina. Pessar med sperimie dödande medel var inte jätte säkert enligt min bm och hon sa att det blir dyrt i längden. fast hon hade inte hört talas om temperaturbaserad p-dator heller så…. ;P Men jag köpte mig en sån, verkar egentligen lite för bra för att vara sant, 99,3% säker ska den vara med säger dom om man gör precis som man ska. Men man bör ha så regelbunden mens som möjligt, annars får man många röda och gula dagar. Den kostar dock en del men å andra sidan är det en engångskostnad. Måste dock skicka in den när batteriet dör men den ska hålla i iallafall 2 år. Lady comp kan man ladda själv.

http://www.naturafemme.se/   finns den. :)

[Tassy]
0

Se där, det finns latexfria femidomer!

Jo, jag har provat latexfri kondom, tål inte dom heller. Har för mig att jag skrev det i tråden. Hoppas att femidomen går bättre.

Jag funderar på pessar, jo. Jag funderar väl över lag över detta så jag blir gråhårig snart.

P-dator är inget alternativ för mig, tyvärr. Jag skulle aldrig kunna känna mig trygg med det. Samma med avbrutet och liknande metoder.

Men fårtarm, haha, ja det vore nog kanske det bästa. Naturligt och bra hahaha Tyst

Tina-A
0

Funkar silikon? Jag har precis hittat ett preventivmedel som heter Femcap, det är gjort av silikon. Det är som en typ kopp som man innan samlag sätter över livmodertappan så spermierna inte kan komma in i livmodern, sen efter samlag så tar man bara ut den igen.. :)

Tina-A
0

Haha, oj, såg nu att det har blivit skrivet om flera gånger redan i tråden :)

kredka
0

TS tänkte du inte då på implant som verkar i 3 år eller hormon vaccin?

Välkommen till ferretplanet.se :)

Chestnut
1

#41 Vad menar du för något slags implantat? Vad är hormonvaccin? Man kan ju inte vaccinera bort sina egna hormoner Obestämd

Eller är det p-spruta och p-stav du tänker på?

Med vänliga hälsningar
Chess

kredka
0

#42 hahha ja, precis det var p-spruta och p-stav jag tänkte på ;) dock på google står det implantat och heter Implanon därför jag använde namnet implant ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

[Tassy]
0

jag kan inte använda stav eller p-spruta nej.

Stephanie
0

P-ring eller plåster som sagt, är inte det nåt alternativ?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[silkesnosen]
0

Hon kan inte ha hormoner…

[Tassy]
0

#45 Det är kombinerade preparat. Jag får inte ta det, med undantaget zoley på grund av auramigrän. Det är det tråden handlar om, då jag inte kan ta minipiller heller på grund av min grundsjukdom EDS.

Anledningen att jag ska få testa zoley är för att östrogenet i dem ska vara väldigt likt kroppens egna, så min läkare har en förhoppning om att det kan fungera.