Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 13713 ggr
ell83
0

Hjälp! PCOS och värk?

Jag skriver här i desperation, kanske någon kan hjälpa. Det kommer att bli långt, hoppas någon kan svara…

Jag har under tre års tid haft jobbiga smärtor och problem. Det började innan jag blev gravid med sonen, som nu är 3 år. Mensen var oregelbunden och jag hade svår mensvärk både vid ägglossning och mens. Sen blev jag gravid (i "misstag", låter lite konstigt att jag har pcos då jag inte tycks ha svårt att bli gravid). Under graviditeten var allt okej, jag gick ner i vikt eftersom jag var väldigt noga med kost och motion på grund av graviditetsdiabetes.

Efter att sonen föddes började mitt lilla helvete. Värk konstant, underliga blödningar, ont vid samlag, ont överallt och jämt, kändes det som. Jag fick en hormonspiral insatt, och då blev det om möjligt ännu värre, med blödningar 3/4 veckor, värk och smärtor, väldigt ont vid och efter sex… sen kom en helg då jag hade såna smärtor att jag åkte in akut, men de kunde inget göra annat än ge smärtstillande, eftersom de inte hade någon gynekolog på plats förrän måndag. På söndag duschade jag och kände efter, då stack halva "pinnen" från spiralen ut genom livmodertappen. Jag ringde sjukv.rådg. och de rådde mig att försöka dra ut den själv. Sagt och gjort, jag drog ut den, och smärtorna lindrades nästan genast.

Jag var till en idiotisk gynekolog som först gjorde ett vul, som gjorde så ont att jag låg och grät och försökte att inte skrika. Efter undersökningen sa han att allt var normalt och att jag skulle gå hem och äta panodil. Jag frågade varför det gjorde så ont då han undersökte (jag har ju varit med om det förr, och vet att det inte ska göra sådär ont om allt är normalt). Då hånskrattade han och sa att det där var ingen smärtsam undersökning! Som om han kunde avgöra om det gjorde ont eller inte… han skrev ut p-piller som skulle hjälpa. Jag fick tyvärr såna jobbiga biverkningar att jag inte klarade av att äta dem. Vid nästa besök hittade han inte heller något fel, utan sa att de möjligtvis kan vara endometrios, men att de isåfall inte kan göra något åt det. Hem o äta värktabletter.

Då beställde jag tid privat till en annan gynekolog, som också gjorde ett vul och dessutom lyssnade när jag sa att det gjorde väldigt väldigt ont. Han hittade små cystor på ena äggstocken och sa att jag också hade vätska bakom livmodern (? i bukhålan ?) och att det antagligen berodde på att cystorna spruckit. Han gav mig diagnosen PCOS, vilket var nytt för mig så jag frågade givetvis vad det innebar. Han sa att jag skulle gå hem och googla. :-( Sen skrev han också ut Nuva-ring eftersom jag inte riktigt tålde p-pillren.

Nuva-ringen har jag använt i över ett halvår, och har dämpat värken lite grann. Blödningarna har kommit då de ska, och jag har sällan behövt ta några starkare mediciner än Panodil. Men förra gången jag hade tagit ut ringen, haft min blödning och skulle sätta in den igen, så hade jag glömt att hämta ut flera ringar, och därför blev insättandet en dag försenat. Efter det har helvetet börjat igen! Ringen hölls inte på plats, utan halkade ut hela tiden, alternativt låg och skavde. Jag hade fruktansvärd värk (som strålar ut mot ryggen), och försökte putta in ringen pånytt hela tiden, hade till och med min man att försöka få in den ordentligt! Men den passar inte dit längre, det känns som om livmodertappen har flyttats längre neråt på nåt sätt (livmoderframfall?). På grund av att det skavde och gjorde ont så tog jag ut ringen i onsdags, och sedan dess har jag haft värk, konstant. Det är mycket starkare värk än jag haft då jag använt nuva-ringen.

Jag har fått tid till ännu en annan gynekolog i januari, den här gången en svindyr en, men som jag dock hört mycket positivt om, och jag hoppas ju verkligen på att få ett bättre bemötande och lite mera svar på mina frågor, och framför allt någon sorts lindring…men det känns ganska tröstlöst och jag är livrädd för att gå dit.

Jag har ätit väldigt dålig mat den senaste tiden på grund av olika orsaker, kan det påverka värken? Varifrån kommer värken egentligen? Många pratar om krampliknande värk när blåsorna spricker, men min värk är ju liksom konstant och "molande". Hur kan det komma sig? Går det att operera bort hela "skiten", med livmoder, äggstockar och allt, så man skulle slippa allt det här med värk och elände? :-( Vill inte ha flera barn, tvärtom så har vi funderat på sterilisering.

Finns det någon som kan svara och ge lite synpunkter - är det verkligen pcos jag har, eller kan det vara något annat också? Hur kan jag själv göra för att lindra plågorna? Har någon haft hjälp av metformin?

Dela gärna med er av era egna erfarenheter också!

Mitralis
0

Har tyvärr inga tankar att dela med mej av men jag skriver en rad för att följa tråden. Jag ska på gyn på måndag för jag har också extremt ont flera dagar i rad utan att det är mens eller ägglossningsrelaterat. Det är som en konstant skarp smärta i tjejmagen.

hus-musen
0

Har inte pcos själv, men det sägs att en lågkolhydratkost kan förbättra pcos, så nog har kosten med saken att göra.
Hormoner iform av p.piller ska oxå kunna förbättra.

Qui dormit, non peccat

ell83
0

Lchf har jag en gång testat, men mådde illa konstant när jag följde den dieten. Dessutom gick jag upp fem kilo under den månaden jag höll ut. :-( P-piller klarar jag inte av att äta heller, för mycket biverkningar.

ell83
0

Jag har fortfarande värk, och har alltså haft denna svåra värk i 15 dagar nu. Idag kom det dessutom lite blod, helkonstigt eftersom det absolut inte ska blöda nu. Kan det bero på att jag tog ut Nuva-ringen för tidigt kanske?

Mår verkligen jättedåligt av det här, då jag inte vet vad det är som gör ont och varför.

hus-musen
0

Du behöver gå till en gynekolog nu, och inte vänta till januari. 
Tar man ut nuva ringen i förtid så blöder man då eller någon dag efteråt, inte 15 dagar senare enligtm in erfarenhet iaf. Men allas kroppar är ju olika.

Qui dormit, non peccat

ell83
0

hus-musen: tack för dina svar. Tyvärr finns det ingen möjlighet att få tid snabbare till gynekologen… första lediga tiden var 10:e januari.

Jag tog ju ut ringen förra söndagen, så det är ju inte så länge sedan. Värken började däremot redan innan jag tog ut den förra ringen, alltså för tre veckor sedan ungefär, och har inte försvunnit ens kortare stunder, trots värkmediciner, värmekuddar, promenader, avslappningsövningar, massage, you name it.

Finns det någon som har tips på bra hemsidor där man kan läsa mera om pcos? På de flesta sidor jag läst om det, så står det ingenting alls om värk, tvärtom så står det att man oftast inte märker sjukdomen förrän man får svårigheter med att bli gravid. Jag har inte haft svårt att bli gravid, utan har helvetisk värk, det passar ju liksom inte in i bilden, tycker jag. Däremot har jag alla andra symtom, som svårigheter att gå ner i vikt, ökad kroppsbehåring, akne osv. Har dessutom diabetes i ett tidigt stadium.

Mitralis
0

Jag har i alla fall fått veta att jag har ett ofarligt myom som ibland gör fruktansvärt ont. Ska äta Provera i 3 månader och sedan blir det återbesök för att ser om myomet har växt eller krymt. Du har kanske både och. Jag har en massa folliklar, men dom tror inte att jag har PCOS i alla fall. Det var lite prat om endometrios också, men jag tror att det landade i myom.

hus-musen
0

#6 Är inte så bra på PCOS som sagt, men en del har smärta och en del inte verkar det som efter en googling. Finns verkligen inte många bra sidor för information, sjukhussidorna fokuserar på helt andra saker.

Det kan inte vara endomitros du har då? http://www.morticia.se/endosymp.shtml

Chestnut har ju skrivit om smärta oxå http://kvinna.ifokus.se/discussions/4d71348eb9cb46224404c633-pcos-och-smarta#discussions-1

#7 Skönt att det var ofarligt myom :)

Qui dormit, non peccat

ell83
1

Idag åkte jag in akut, för jag hade så ont och var så trött på att ha det såhär. Jag fick efter många om och men träffa en gynekolog, som var helt fantastisk. Jag har såna skräckupplevelser efter mina tidigare gynekologbesök, att jag skakade i hela kroppen och tårarna bara rann när jag skulle upp i stolen! Men en "mildare" gynekolog har jag aldrig träffat på förut, han frågade hela tiden "det gör väl inte ont nu?" och var så försiktig, så försiktig. Gav mig en näsduk och sträckte ut handen för att hjälpa mig upp efteråt, jag var så skakig så benen knappt bar mig.

Enligt honom har jag absolut inte pcos, för han hittade inga cystor på äggstockarna, eller någon annanstans heller för den delen. Han trodde mest på endometrios, så nu ska jag på en lapraskopi/titthålsundersökning, och han skulle se till att jag får en tid så snabbt som möjligt, eftersom han tyckte jag gått med värk så länge utan att få någon hjälp från någon. Skönt att det blir utrett om jag har endometrios eller inte. Har ju hela tiden tyckt att endometriossymtomen stämmer bättre in på mina besvär, än vad pcos-symtomen gör!

Tänk att det ska vara så svårt att få hjälp, och det är ju så känsliga ämnen det är frågan om också! Har man ont i armen är det inte lika jobbigt som när man har ont "där nere".

hus-musen
0

#9 Tyckte oxå din beskrivning liknade endimitros mer än pcos! Skönt att du fick en bra gynekolog!

Qui dormit, non peccat

ell83
0

Ja, det har ju jag också tänkt, så jag skulle ju inte vara förvånad om det visade sig att det är endometrios. Mest rädd är jag ju för att det inte ska vara det heller, för vad är det då? Men en sak i taget, nu får jag försöka överleva smärtorna över julen, och sen vänta och se vad de hittar vid titthålsundersökningen. Låter som en obehaglig upplevelse det också, är lite skraj.

iller80
0

Hej, Har med Pcos och jag känner med dig, jag har inte haft den här typen av smärta du pratar om (låter nästan som fibromyalgi lite) och jag blir så trött när jag läser om dessa värdelösa gynekologer, jag har inte haft mycket bättre men du har verkligen fått alla idioter. Jag skulle nog fundera på att anmäla eller skriva en anmärkning på din bedrövliga upplevelse. Man ska inte behöva ta sånt i den utsatta possitionen man är i under sådana undersökningar!

Jag hoppas att du står ut och inte får fler problem mvh iller

Cindy
0

Jättebra att du tillslut fick träffa en vettig gynekolog! Och titthålsoperation för att ställa diagnos är helt rätt. Var dock noga med att kräva en sak! Om de inte kan se endometrios när de opererar, så kräv i förväg att de ska ta vävnadsprover för analys. Det kan nämligen finnas mikroskopisk endometrios.

Skulle inte heller det visa något, så kräv en magnetkameraröntgen så de kan kontrollera om det finns adenomyos (som i princip är endometrios som växt in i vävnaden).

Dina symptom är verkligen klassiska endometriosproblem. Jag har själv svår endometrios, så har du några frågor finns jag här.

Vänliga hälsningar
Cindy