Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3077 ggr
alex_
0

Snälla hjälp mig!

Min mens kom den 13 januari och slutade ungefär 17/18 jan

Men denna gången hade jag en så frutansvärd mensvärk.

Jag var illamående och hade jätte svår huvudvärk, som jag aldrig brukar få. Jag tog hur många ipren som hellst men det hjälpte knappt och inte särkilld länge. Jag brukar ha mensvärk men den är mer molning, smygande och dov…

Iaf jag gick till läkaren då jag blev orolig när jag fortfarande hade  ont i magen och mådde illa, och fick ont i mellangärdet när jag drack kaffe och tuggade tex tuggumi… Och jag fick redan på att jag har magkatarr så jag fick medicin för det.

Jag tog kissprov okså dom såg inga  fel i mitt kiss jag hade ingen infektion eller nåt, allt såg bra ut enligt läkaren.  Dom kände på magen oså och sa att det känns helt perfekt…

Men nu kom min mens i dag och den är allt för tidig, jag brukar få min men sent alltid! Nu blir jag rädd och oroar mig, mår jätte dåligt, tänker på typ livmoderhalscancer eller att jag är gravid även om jag aldrig  sex… Jag har har ont fast varnlig mensvärk som jag brukar ha, fick ont när jag kom hem från praktiken och då såg jag att jag hade fått den… Vad kan detta beror på? Är det farligt att den kommer efter 20 dagar?

Stephanie
0

Hur länge har du haft den? Den kan vara oregelbunden i rätt många år. Vad var det för läkare du var till - en barnmorska eller vanliga läkare?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

alex_
0

Har haft den sen jag var 13 och jag är 17 nu.

Jag var hos vårdcentarlen.

alex_
0

(snart 18 denna månade)

Stephanie
0

Jag skulle nog ta och gå till ungdomsmottagningen istället. Tror att de är mer insatta i såna problem än vårdcentralen. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

alex_
0

Okej okej… :(

Cindy
0

Ta det lugnt, du har inget att oroa dig för och det låter som att du är frisk men har börjat få mer mensvärk. Prata med ungdomsmottagningen och låt gärna en barnmorska göra en gynundersökning för att vara på den säkra sidan. Om din mensvärk blir så svår varje månad att du har svårt att hantera det, så kan det vara en ofarlig men ibland smärtsam sjukdom som heter endometrios. Då ska man ha hjälp av en duktig gynekolog. Många får p-piller som tar bort mensen helt för att slippa ha ont. Men tänk inte på cancer och annat hemskt. Ta med dig en kompis till ungdomsmottagningen om det känns mindre läskigt då. Lycka till!

Vänliga hälsningar
Cindy

[silkesnosen]
0

Ingen fara, finns ju andra piller du kan få, som underlättar smärtan. Fråga mamma el övrig släkt hur de  har haft det. I min släkt finns det mkt "mensvärk" Jag åt p-piller en lång period, men det finns ju bieffekter oxå. Prata med en barnmorska. Menscykeln kan hoppa omkring lite, kan min fortfarande göra.

Du är inte i ngn risk för cancer, så ta det lugnt, varje månad så hittar kroppen ett nytt sätt att ha mens på, iaf så känns det så för mig! Tala med en barnmorska!