Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 8280 ggr
1991
0

jaah behöver hjälp

hej, jag undrade bara en fråga, kan en 14 årig tjej som har mens ha barn med en 8 åring? Hahah de va en skoluppgift :)

Fridaaaa
0

Vad är det för korkad skoluppgift rent ut sagt?! Är man 8 år och 14 år ska man inte ens tänka på att ha sex!
Ursäkta, men blir frustrerad…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Frågan är teoretisk.

Frågan är vell om killar är könsmogna vid den åldern? Inte en aning. Flickan var ju uppenbart det.

Fridaaaa
0

#2 Jo jag förstår att den är teoretisk (är inte dum) men hatar att man ens leker med tanken. Men det är mitt personliga tycke…

hus-musen
0

Nix det är omöjligt. 
En liten pojke på 8 år är inte könsmogen och har därför ingen sperma. Utan sperma, inga barn.

Och jag håller med, jäkligt fånig skoluppgift.

Qui dormit, non peccat

1991
0

en tipsrunda, så aka jag svara att hon inte blir med barn.

hus-musen
0

Japps, hon blir inte med barn.

Qui dormit, non peccat

GabbiS87
0

Jisses!! Jag hoppas verkligen att frågan var rent teoretisk!

Chilli10
0

#4 När blir en pojke könsmogen då? Antar att det kan variera en del.

denna tråd fick mig att tänka på det här http://www.expressen.se/nyheter/1.1466354/nybliven-pappa-och-bara-13-ar

dock så var han ju lite äldre..

hus-musen
0

#8 Varierar såklart, precis som för tjejer är det olika för alla när de når puberteten. Men skulle säga att mellan 11-14 år är nog vanligare att de kommer i puberteten.

Qui dormit, non peccat

Wiff
0

Finns ju flickor som är nio år och fått barn så det varierar nog. Men tjejer är ju tidigare utveckalde än pojkar många gånger.

[nataschaj]
0

Jag läste i en ga,mmal tiidning, minns inte vilken, och då va de 5 och 6åring som hade fått en son tillsammans….

Men sen ahr ja hört att saker har juhänt, kan en 10årig flicka få barn så vf kan inte en kille bli könsmogen tidig ålder med??

hus-musen
0

#11 Antar att det är denna http://sannaostangard.blogg.se/2011/april/foda-barn-som-5-aring.html du tänker på, flickan hade hormonproblem från födseln och kan knappast klassas som normal.  Därmot har hon aldrig talat om vem pappan är men man misstänkte en farbror eller morbror som eventuell fader, inte en 6 årig pojke.
Kan inte hitta något alls på internet om en könsmogen 6årig pojke, och definitivt inte om någon som blivit pappa. Kan du inte minnas alls vilken tidning?

Angående unga mammor: http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_youngest_birth_mothers

Inte världens bästa länk (wiki) men ändå.

Qui dormit, non peccat

[nataschaj]
0

12 nej, förutom att de va nån form av vetenskaps tidning. Jag såg denna tidning för 10årsen. Så jag minns inte,och då va den tidning redan gammal. Minns bara flertals artiklar därifrån, men ja..sanning eller inte, kan ja inte påstå, förutom att de stod att de va dokumenterad att ungen va deras. Men ja, tidningar,..

Läste de hos mina föräldrar, men ja som sagt..tidningar!

StickyKitten
2

#5 Vad är det för tipsrunda ni har där man kan gå hem och leta efter svaren på nätet innan man svarar? O.ó

[Ninjakossan]
0

Alla 14-åringar tänker väl på att ha sex? I alla fall tjejer. När jag var 14 tänkte jag väldigt mycket på sex och min bästa kompis hade redan haft det. 14 år tycker jag inte är för ungt för att tänka på sex, är väl högst normalt.

Fridaaaa
0

#15 Läs vad jag skrev. Skrev inte att dem inte gjorde det eller hur?
Jag anser att när man är 14 år är man inte redo för sex, inte ens när man är fyllda 15.

Birke
0

#16 Det är mkt man kan anse, men det är högst induviduellt.

Dagens ungdommar växer upp i en annan värld och tvingas mogna fortare än vad de äldre årsmodellerna gjorde. Själv är jag 94:a, och märker hur enormt stor skillnaden är på en 96:as vardag mot mitt när jag var så gammal.

hus-musen
0

Tyvärr men en 13 åring oavsett hur mycket han eller hon tänker på sex är fortfarande ett barn. Oavsett hur mogen denna individ anser sig vara så är h*n inte mogen att ta det ansvar som sex faktiskt innebär. 
Det är bara att titta på den fysiska och psykiska utvecklingen av hjärnan så ser man det rent vetenskapligt.

Att småungar vill göra som de stora gör är ingenting nytt, men man kan ju undra vart det sunda förnuftet tog vägen.

Qui dormit, non peccat

[Ninjakossan]
0

En 13-åring är väl ändå en ungdom mer än ett barn? I min mening i alla fall.

Det är helt okej att ni anser att 13-åringar inte bör ha sex, men faktum är att de har det och det finns inga argument i världen som kan hindra dem från det om de vill och befinner sig i en sådan situation. Även om man givetvis inte kan ta fullt ansvar när man är 13 som man kan om man är vuxen (men när blir man det egentligen?) så kan man ändå tänka själv, och vid den åldern vet man hur sex går till och vad riskerna är.

Att säga "13-åringar bör inte ha sex" kommer aldrig leda till något vettigt, det man bör satsa på är bättre utbildning om sex, inte bara de fysiska aspekterna med vad som händer i kroppen, utan även vad som händer med känslorna. Det enda sättet, tror jag, är att förse ungdomarna med så mycket information som möjligt, så att de känner sig väpnade med allt som behövs för att fatta beslut om huruvida de ska ha sex eller inte. Att predika leder ingen vart.

Jag undrar, när är det enligt er "okej" att ha sex? Tydligen inte när man är 13. Inte heller 14, enligt Fridaakesson. Är det okej vid 15, när lagen säger att man är byxmyndig? Vad tycker ni?

Fridaaaa
0

Jag tycker det är okej efter 16-17 års ålder.
Innan dess är man bara ett barn tycker jag.
Men det är mitt personliga tyckte, och ingen kan ändra på det :)

[Ninjakossan]
0

Givetvis inte, du har full rätt att ha den åsikten! Men diskussion är roligt =)

Varför tror du att lagen anser en ungdom vara byxmyndig vid 15 år då? Jag tycker att 15 är en lagom officiell gräns, även om ingen ungdom bryr sig om den, och inte heller bör göra det.

Varför litar ni inte på att ungdomar kan känna själva när de är redo för sex? De har ju hjärnor och de kan tänka och resonera själva, borde de inte få avgöra gränsen för just sig själva? Varför ska resten av samhället bedöma när ungdomar bör ha sex?

Och varför kallar vi ungdomar för barn? Vad är definitionen av "barn"? Är det bara jag som tycker att det känns lite nedvärderande att kalla en ungdom för barn? När en ungdom inte längre känner sig som ett barn (vilket man väl slutar göra när man är kring 12-13) så borde vi väl inte kalla dem för det? Det blir en slags översittarattityd och maktkamp tycker jag. "Vi är vuxna och vet bättre". Det blir ju bara jättekonstigt och fel?

hus-musen
0

#19 Jadu när är man mogen? När kan man hantera verkligheten och eventuella risker? Det är bara att kolla på hjärnans utveckling och den psykiska utvecklingen så kan man se att ett barn inte är mogen för sex eller att vara vuxen i vår moderna värld över huvud taget vid 12-13 år ålder. Risktänkandet är fortfarande inte fullt utvecklat och man har inte en full världssyn.

Det är inte ett dugg nedvärderande att kalla en "ungdom" i den åldern för barn. Att kalla en 16-17 åring för barn däremot kan man diskutera, de är inte barn längre.

Qui dormit, non peccat

Cazzos
0

#21 Jag håller med dig till 100%.

Ålderssgränsen för sex är 15 år och det är då vuxna människor anser att en människa är "mogen nog" att ta hand om ett barn (om man blir gravid då dvs).

Jag är inte så förtjust i unga mammor (< 14) men det är inte mitt problem om man blir gravid och är ung.

Men att ha sex under åldersgränsen är inget fel tycker jag, om båda känner att det är rätt stund, go for it.
Men då är det förstås p-medel som gäller.

Om två 8-åringar har sex så blir man förvånad såklart och otroligt emot den tanken, men det är bara för att man inte är van vid att se det på det sättet.

Sen kan ju också två 13-åringar ha sex för att det betyder något för dem och att det är något kärleksfullt, precis som vuxna gör det.

StickyKitten
1

#23 Nej, det är inte "bara" för att man är ovan vid tanken som man reagerar på om 8-åringar har sex.

Det är för att 8-åringar inte är könsmogna, och är således varken fysiskt eller psykiskt redo för att ha sex.

Cazzos
0

#24 Menade inte så som jag skrev, förlåt. (brukar skriva utan att titta, i det här fallet "men det är bara för att")

Jag skulle inte säga att 8-åringar har sex och är medvetna om vad dom håller på med. Barn mellan 7 och 10-års åldern (inte alla) har på något sätt utforskat varandras kroppar och testat vad som händer om man gör si eller så. Att ha sex är ju en helt annan sak.

Utforska kroppar och sex är olika grejer, eller hur?

Ursäktar mig för det sista jag skrev, det blev helt fel.

[Ninjakossan]
0

Det låter som att du likställer sex med att vara vuxen, vilket ju är helt fel. Man måste inte vara vuxen eller för den delen fullt utvecklad, varken fysiskt eller psykiskt, för att ha sex. Angående risktänkandet så anser jag fortfarande att om man ger tillräckligt bra information i god tid så har en 13-åring förmågan att se riskerna (alla vet ju att man kan bli gravid och sprida könssjukdomar) och även att bedöma om det är värt det eller ta till säkerhetsåtgärder.

Sedan finns det ju alltid människor som inte tänker på riskerna. Det spelar inte så stor roll om man är 13 eller 30. Det kommer alltid finnas människor i alla åldrar som inte skyddar sig, beter sig farligt i trafiken, inte tar ansvar osv.

Varför är åldern ens en så stor grej? Det viktigaste måste väl ändå vara att båda är med på det, att det sker i en trygg miljö och på ett bra sätt? Det är väl detta vi borde lära ut och prata om, hur man gör sex tryggt (rent känslomässigt)?

Jag tycker fortfarande inte att man bör kalla en ung människa som inte längre ser sig själv som ett barn för barn. Jag hade blivit otroligt kränkt om någon kallade mig för barn när jag var 13, eftersom jag inte såg mig själv som ett barn. Ung och naiv möjligtvis, men att bli kallad barn var som att
ignorera mina åsikter, mina argument och min vilja. Förstår du inte hur det kan bli nedvärderande och bara få en ungdom att vända taggarna utåt?

Karmatarerskanise
0

#26 Att man som 13 åring inte ser sig själv som barn innebär inte att man inte är det. Jag anser att man är barn minst till man är 16-17, kanske till och med över 18. En del förblir det resten av livet.

Om en 10 råing inte känner sig som ett barn, är det då inte det? Får man då inte kalla barnet för barn för att det kan bli argt? Njä, precis som jag så får man acceptera vad man är, även om det är irriterande att folk inte ser en på samma sätt som man själv gör ;)

[Ninjakossan]
0

Man kan ju tycka att en 10-åring, 13-åring eller 17-åring är ett barn, men det är ju bara oerhört nedvärderande att i en diskussion med "barnet" säga "Du är ju bara ett barn och kan inte ha självständiga åsikter". Det tycker jag är helt fel och bara triggande. Inget fel med att säga ungdom om det minskar irritationen.

Vadå "acceptera vad man är"? Vem bestämmer vad man är? Om alla runt mig säger att jag är dum och ful, är jag det då? Ska jag acceptera det? Vad är det för attityd? :s

Karmatarerskanise
0

#28 Men nu lägger du i värderingar i det hela, det är väl inte det vi pratar om? Självklart blir man arg om någon säger att man inte kan ha egna åsikter. Men är man barn så är man, det har inget med åsikter att göra.

Nu vet väl ändå du lika väl som jag att det finns barn. Det har väl ingenting med åsikter om utseende att göra? Jag lägger ner nu för du lyckas då vända allt till något helt annat. Tack för mig.

hus-musen
0

#28 Åsikter får folk ha bäst de vill oavsett ålder. Men bara för att man har en åsikt som barn och ung så betyder det inte att man alltid borde få göra som man vill. 

Men med den logiken så läre det ju vara helt okej då att barn på 9 år gifter sig och har sex oxå, om de nu skulle vilja det. Vart ju ramaskri för ett tag sedan när en 9 åring talade om att hennes högsta önskan var att gifta sig och få barn för hon var en mogen kvinna(fått mens), och i o med att hon hörde till en kultur som tillåter gifte vid tidig ålder var hon även mamma vid 9 år. Struntar fullkomligt i hur mogen hon tyckte hon var och hur gärna hon ville, hon är ett barn och det skulle aldrig ha fått förekomma.

Du kanske tyckte att du var en mogen 13åring, har inte träffat många i den ålder som anser att de är omogna eller kan ta ett steg ifrån sig själva och utvärdera sina tankar och handlingar på ett logiskt sätt. Visst finns det säkerligen undantag, men dessa är inte många.
Jag själv blev vansinnig på mamma när hon tyckte att jag var barn, för jag ville minsann det ena och det andra, jag var ju nästan vuxen i mina ögon. Men i efterhand så vet jag nu att hon hade rätt, man är sällan riktigt mogen att ta ansvar i den åldern. Och sex hör till ansvaret man sällan är mogen att ta i den åldern.

Qui dormit, non peccat

[Ninjakossan]
0

Jag menar absolut inte att man ska få göra som man vill, det jag menar är att man borde bli bemött med respekt och bli tagen seriös, oavsett ålder.

Dessutom undrar jag exakt vad det är för ansvar ni pratar om i samband med sex?

1991
0

Min kompis som är 14 hade mens när hon hade sex med en 8 åring, hon har inte haft mens på 27 dagar, om hon känner på sin mage känner hon något men hon vet inte om de är ett barn.

De va ingen skoluppgift, min kompis ville inta att alla som läster vet om de.

Snälla ni svara, hon o jag är oroliga. :/

Chilli10
0

#32 Hur många dagar brukar det vanligtvis gå imellan då? Kan ju vara bra att göra ett graviditetstest om det gått mkt längre tid än det vanligtvis gör..

Karmatarerskanise
0

#32 Din kompis borde berätta för tex skolsyster vad hon gjort.

1991
0

de brukar gå ca 17 dagar i mellan :S

hus-musen
0

Känner att jag inte har så mycket snällt att skriva just nu.

Men det är faktiskt väldigt enkelt. Gå och ta ett graviditetstest, antingen köper hon ett på ica eller så går hon till ungdomsmottagningen.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

#36 Då är vi två!

Chilli10
2

#36 #37 Tre! Men kände att jag inte ville skriva ngt elakt/dumt..

line84
0

Kan en åttaårig pojke få utlösning? Tyst

Chilli10
0

#39 Om pojken i fråga har blivit könsmogen, I guess.

PogoPedagog
0

hade hon mens då är risken mycket liten

hus-musen
0

Om jag nu ska känna mig ytterligare pedagogisk så kan man inte se någon fysisk skillnad i storlek på mage efter 27 dagar. Sen så känner man inte fosterrörelser förrän man är i runt 18-20 veckan. Så vad hon tycker att hon känner är inte ett barn.

Qui dormit, non peccat

Mitralis
0

Måste bara få fråga vad hon och han kallar sex.
Var det ett penetreringssamlag där killen stoppade in snoppen i tjejen och han fick utlösning?

Eftersom tjejen hade mens så är risken mycket liten att hon är gravid nu. Men jag tycker att ni båda ska ta till er att sex utan preventivmedel är att be om trubbel. Man är som mest fertil när man är ung och om man har regebundet sex utan skydd så kommer tjejen att bli gravid. Det är lixsom så naturen har räknat ut det.

Jag personligen tycker att det kan vara lite olämpligt att två unga personer med så pass stor åldersskillnad har sex och jag skulle väll avråda från att de fortsätter med det.

Tina-A
0

#32: Hade hon mens är inte ens risken "mycket liten" utan den är intill obefintlig.

1. Ägglossningen (då du kan bli gravid) sker normalt 14 dagar efter mens (även om vissa kvinnor såklart är annorlunda) och spermier överlever inte så länge. Ska man bli gravid så måste man ha sex när man har ägglossning, och man har inte ägglossning när man har mens.

2. Pojken som bara är 8 år är gissningsvis inte könsmogen.

3. Mensen i början är ofta väldigt oregelbunden, så det är inte konstigt om mensen är sen om hon relativt nyligen fått mens.

4. Om det var 27 dagar sen hon hade mens senast är mensen bara lite sen mot vad den normalt skulle vara. Säg att hon hade ägglossning när hon hade mens och blev gravid när hon hade mens för 4 veckor sedan - då är bebisen nu knappt 4 veckor gammal. Bebisen är ingen bebis utan i så fall är den just nu bara en pytteliten cellklump på några få milimeter och alltså helt omöjligt att känna. Finns inte en chans i världen.

Är hon dock ändå osäker så köpt ett graviditetstest och testa! Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mitralis
0

#44 Det är som du skriver Glad 

Jag ser att även jag skrivit "mycket liten", men det är en skada från Politik där det gäller att hålla ryggen fri SkrattandeFlört

Inaarah
3

Har skummat igenom tråden och känner att jag skulle vilja dela något här, trots att jag inte riktigt vet vad det skulle vara. Men först och främst - tycker det känns väldigt konstigt att en fjortonåring väljer att ha sex med en åttaåring. Trots att det "bara" är sex år mellan dem, är det ändå väldigt stor skillnad. Åttaåringen är ett barn, likaså fjortonåringen, men å andra sidan skulle nog jag kalla den ungdom. Åtminstone så känns det lite fel att benämna en tonåring som "barn"…

I alla fall. Hade jag varit fjortonåringen som haft sex med en åttaåring hade jag vänt mig till ungdomsmottagningen alternativt tjejjouren, och helt enkelt berätta vad jag gjort. Det kan vara tufft att berätta det, men jag tror att om jag inte redan har dåligt samvete/skuldkänslor/dylikt så kan det komma upp senare.
Dessutom kan man ju fråga sig hur detta har färgat åttaåringen. Har en "normal" åttaåring grepp om vad sex är, vet hur man gör etc? Eller tänker jag konstigt? Då kan man ju undra om denne blivit tvingad (nu tror jag i och för sig inte det), hur dennes hemförhållanden ser ut osv. Det kan ju vara något som även här dyker upp senare i livet när personen får grepp om sex och kan bilda sig otaliga tankar och få en helt förvrängd syn på sex. Usch, nej, jag vet inte. Lite svårt att kunna skriva något konstruktivt med så lite information.

Sist men inte min tänkte jag göra ett litet tillägg till diskussionen när man har rätt ålder för att ha sex. Jag tycker gränsen vid 15 års ålder är alldeles ypperlig. Sedan är vi alla så otroligt olika som individer, och det är ju tyvärr omöjligt att ha en enskild gräns för var person. Jag förlorade min oskuld när jag var 13 år gammal, på ett oskyldigt vis och det är ingenting som har skadat mig över huvud taget. Kanske skulle jag väntat lite, då 13 år ändå är ganska ungt, men det är ingenting jag ångrar.
Idag, två år senare, har jag sex regelbundet på ett fint, respektfullt och bra sätt. Jag har många otroligt bra sexupplevelser och jag anser mig tillräckligt mogen för att ha sex - och kan hantera det bra. Däremot har jag många vänner, i min egen ålder och äldre, som inte är redo för att ha sex på något plan. Det jag menar är alltså att man inte bör dra alla över en kant. Jag skulle säkerligen bli dömd om personer runt om mig visste mer om mitt sexliv, och tagen för någon helt annan än den jag är. Kalla mig barn, oansvarig eller omogen, men jag är såpass trygg i mig själv och mitt förhållande att det skulle förstöra och försvinna så mycket värdefullt om sexet var tvunget att bli obefintligt.

Däremot är jag fullt medveten om hur sex kan missbrukas (och missbrukas), och på så vis borde man inte få ha sex förrän man är i de äldre tonåren. Men för vissa, som kan hantera det bra, vore det ju synd om det skulle vara otillåtet.

1991
0

nu har de gått 48 dager sen hon hade mens sist :/

hus-musen
0

Har hon varit och tagit ett graviditetstest? I den åldern kan mensen fortfarande vara ojämn men bra att kolla ändå.

Qui dormit, non peccat

Inaarah
0

Får hålla med föregående talare.

Sweelin
1

Väldigt äckligt. Väldigt sällsynt att ett barn kommer in i puberteten i sån låg ålder. Kan inte få erektion och tycker det är bara äckligt med pussar till och med.

Förlåt men tror inte på historien

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

hus-musen
0

Dummare saker har hänt, så helt konstigt vore det inte. Men äckligt ja.

Qui dormit, non peccat

Legaata
1

Hahaha! Är det lärarens snuskiga fantasi eller?!?!

För övrigt hade jag säker tyckte det var skitspännande att bli våldtagen av en 14-årig tjej när jag var åtta år.

[silkesnosen]
1

Ingen av dem är mogna att ha sex. Jag undrar också över vad de upplevt i sina unga liv om de väljer att ha sex med varandra. Här kan finnas övergrepp bakom. En åttaårig pojke har inte den typen av explicit intresse annars, blir orolig! Flickan som väljer att ha sex med pojke..jadu där kan man oxå undra över historia o om hon är exeptionellt omogen, då hjärnan tar många år att utveckla, men här finns ju ett exeptionellt dåligt omdömme.

Delen där konsekvenser uppfattas, utvecklas mkt senare än resten, framförallt hos killar, vilket kan förklara deras risktagande beteende i sena tonåren o de tidiga tjugo.

Sex kommer förr eller senare inget att skynda in i.

Om du är på riktigt, så är det bara att köpa ett gravtest o sedan behöver förmodligen båda samtalsstöd, för jag tror att det ligger ngn typ av social problematik bakom…