Preventivmedel med högt blodtryck
Jag är 16 år och har högt blodtryck, av ärftliga andledningar. Det gör att jag inte kan ta p-piller och vissa andra preventivmedel eftersom det ökar chanserna för blodproppar. Hittils har jag alltid använt kondom, vilket är bra eftersom det skyddar mot könssjukdomar och så, men jag skulle vilja testa något annat nu.
Någon som vet vilka preventivmedel man kan ta fastän man har högt blodtryck?
Minipiller och cerazette går bra med tanke på blodproppsrisken, men hur det är med trycket vet jag ej.

Kopparspiral ska vara okej oxå.
Qui dormit, non peccat
Okej, tack. Vet ni hur det är med p-ring?
det är samma som konbinationsp-piller. Nej, du kan inte använda ring.
pessar är ju ett makniskt preventivmedel så det fungerar ju också.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag harocksåhögt blodtryck (det var skyhögt) menmedicinerarmotdet och jag använder både hormonspiral och p-piller.
Menom dinläkare inte tycker att du ska använda det så hör med h*n vad som finns som alternativ.
Okej, tack för era svar 
#6 Det är ju lite konstigt, att få använda preventivmedel som gör att blodtryckssänkande mediciner verkar sämre…
Men det är i samråd med läkare, och både gyn och husläkare införstådda både med blodtrycket och min "gyn-diagnos" Och det är upp till migatt kontrollera trycket regelbundet.Men mitt tryck har inte blivit sämre av hormonpreparaten,varken av p-piller eller andra hormoner.
Jag har alltid haft på håret innom godkänt för att få äta p-piller men har klarat mig på håret så att säga. Men hormonerna gjorde det inte bara värre utan spökade på många andra vis med.
Så efter 4 år med p-piller (2 år, 1 år uppehåll, 2 år) som aldrig ville fungera så har jag nu satt in en kopparspilar, och hittills (2.5 månader senare) är jag supernöjd! ^^
Men annars finns ju som sagt pessar, men det känns ju helt klart som ett andrahandsval efter spilar rent "tekniskt" 
Men huruvida man "får" sätta in spiral när man är så ung är olika från olika ungdomsmottagningar. Vissa sätter inte in alls förrän man fått barn eller innan man fyllt 25. Där jag gick (då jag var 19) så brydde de sig inte så länge den gick att få in så att säga (kan vara lite trixigare på yngre om man har otur). Så får man nej på ett ställa är det bara att vända sig till nästa :)
De vill ju gärna att man använder p-piller efter som det är bättre OM man nu skulle få en könssjukdom, och föredrar ju då att man har en fast relation när man använder spiral - men det ska ju inte vara något krav (man kan ju använda den tillsammans med kondom t.ex). Och om man inte får ta p-piler så är ju den saken ur världen…
Hakuna matata!
#9 Vad menar du med att pessar känns osm andrahandsval rent "tekniskt"?
#10 Jag syftade på att en kopparspiral sitter ju där, och man behöver inte bry sig om den så att säga. Pessar måste man ju sätta dit och ta bort "hela tiden". :) Så OM spiral mot förmodan skulle fungera så vore det väll kanske ett "bättre" val än pessaret (i och med att man slipper tänka på det).
Hakuna matata!
#11 Okej, då förstår jag =)