På bussen
Detta har väll inget direkt med kvinnor att göra, men kändes som att detta är bästa platsen att skriva av sig på. Som idag sitter jag nästan längst fram i bussen, och inte på fönsterplats så det blir naturligt att titta rakt fram ut genom framrutan. Detta gör att alla som går på likdom hamnar mitt i mitt synfält. När svenssons stiger på brukar jag bara "titta bakom dom". Men känner mig alltid lika stel varja gång någon handikappad, mörkhyad eller ibland någon med annorlunda men utstickande klädstil går på. Tror näsan dna är ännu värre när man är ute och går på en "mindre trafikerad trotoar". Tittar jag på dem kan de uppfatta det som att jag "stirrar ut dem bara för att de är annorlunda" eller så "undviker jag dem/påvisar att jag tycker de är annorlunda" om jag tittar bort när jag går förbi. Jag har personligen inget emot någon, utan det gäller alltså de grupper samhället anser annorlunda och vad då samhållet "tycker" om dem. Och att jag många gånger har fått upplva att de som vissa har förutfattade meningar om, de har lika mycket förutfattade meningar om vad jag tycker om dem… Förut sade jag alltid hej till folk jag mötte när jag bar ute och gick, men efter att "tanter och gubbar" (pensionärer) slutat tycka det är trevligt när en "flicka" hejjar på dem och verkar tro man ska vandalisera deras rullaror eller nått. Och när män i medelåldern tycke man har en dålig attityd om man inte låter som en lärka och kastar blommor runt sig medan man säger hej… Så numera hejjar jag enbart på folk som hejjar på mig först… :p Någon som känner igen sig i min possition? xD
Hakuna matata!

Du utgår ifrån att andra känner sig utstirrade om de är "annorlunda", men din attityd gör ju att de blir annorlunda. Personligen tycker jag det är värre med de som fladdrar med blicken/viker undan blicken, snacka om att känna sig utpekad då.
Bättre att titta rakt fram och behandla alla människor likadant eller inte ta ögonkontakt alls.
Hälsar aldrig på andra än vänner, bekanta och grannar, vill jag se trevlig ut så ler jag och nickar en hälsning.
Hade en tant till granne ett tag, men hon läre ju ha varit knäpp på något vis. Hon spejade alltid genom fönstret och hälsade jag på henne såg hon ut att få en hjärtattack.
Hon verkade ioförsig rätt senil, så det kan ju ha med saken att göra.
Hälsa på främmande bara sådär ändå gör jag inte, skulle bara kännas konstigt.
Qui dormit, non peccat
Jag är alltid orolig och känner mig obekväm bland folk.
Just handikappade eller något annat av exemplena du räknade upp brukar vara lite extra jobbigt, just eftersom jag vill bete mig rätt. Det är det att de inte vill bli utstirrade eller ignorerade, utan bara vill vara som vem som helst, som gör att jag tycker det är jobbigt. Det känns som att de "förväntar sig" att bli behandlade annorlunda, och är mer kritiska och analyserar ens beteende mer. Det gör mig så ledsen att jag tänker så, jag vill verkligen behandla alla lika.
Jag brukar försöka göra precis som med vem som helst, men jag gillar inte alltid att ha ögonkontakt med folk jag möter.

Om man ser människan istället för funktionsnedsättningen, hudfärgen eller vad det nu kan vara så tror jag det blir enklare.
Fast ioförsig satt på tunnelbanan en gång, på kliver en man som är albino (en äkta!) och två dvärgar.
Hajade faktiskt till då, det är ju inte en syn man ser så ofta, lite fördomsfullt funderade jag om cirkusen var i stan.
Men en del glodde, pekade och viskade, så extremt ouppfostrat så jag blev faktiskt irriterad.
Qui dormit, non peccat
Nej jag kan inte riktigt känna igen mig i det du beskriver i #0. Jag är från början uppvuxen med olika typer av människor runt mig, både funktionshindrade, olika hundfärger, handikappade, olika stilar på folk osv osv osv. Så för mig är dessa inte annorlunda, dom är lika vanliga som alla andra.Jag har sett dessa typer av människor så mkt att jag inte behöver titta extra på dom, för jag vet hur det ser ut.
Jag känne rlite som så att om man tror att människan ifråga känner sig uttittad och känner sig negativt annorlunda av att du tittar då måste denna människa själv nedvärdera sig själv. Annars kan man uppfatta tittandet som positivt, att någon tittar för att han är nyfiken på en, för att man har en snygg tröja eller vackert hår (det kan man ha även om man är handikappad eller har funktionshinder eller annan hundfärg). Så hur personen ifråga uppfattar ens tittande beror på hur den personen mår själv och värderar sig själv.
Jag blir ofta "tittad på" på stan. Mår jag bra så brukar jag känna mig stolt och tänka att oflk tittar på min vackra hårfärg eller snygga kläder. Mår jag dåligt så känner jag det som väldigt negativt och tar illa vid mig av att folk tittar. Så det är inte bara folk som sticker ut med funktionshinder, hudfärg eller liknande som kan ta illa vid sig av att man tittar på dom. Det finns inte heller något som säger att just dessa tar illa vid sig för att man tittar.
SLuta fundera över hur dessa människor värderar sig själva. Börja själv värdera dom lika som alla andra så kommer dom också att göra det! Titta på dom utan att vara rädd, har du aldrig sett någon med rullstol, annorlunda utseende pga funktionsnedsättning, annan hurfärg så är det inte konstigt att man tittar och se då till att titta ordentligt så har du snart sett det och vant dig och kan då sluta att känna dig uttittande och obekväm för då vet du vad det är.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag förstår att jag "borde" behandla dem lika, och jag har absolut inget emot dem på något vis. Har bekanta av alla möjliga sorter så det är inte det att jag tycker de är konstiga.
Förut brukade jag inte tänka om jag råkade ha ögonkontakt eller inte. Men om någon mötte min blick så brukade jag le lite försiktigt, oftast för att sitta bredvid en på bussen t.ex när de frågade om de kunde sitta där och jag sade typ "Javisst!"
Jag känner alltid att jag förr har varit öppen och trevlig, när jag var mindre (typ mellanstadiet) och vi var på semester var jag en sådan som hittade nya kompisar på två röda att spendera semestern med.
Var aldrig "rädd" för att hjälpa någon (gammal, någon med barnvagn eller kanske handikappad) på eller av bussen eller hålla upp en tung dörr~ Inte att jag gjorde saker åt dem, de flesta är ju rätt självständiga och vill fortsätta vara det, men en hjälpande hand var ofta uppskattat.
Men jag upplever det helt anorlunda idag jämfört med bara för 5 år sedan, åtminstone omkring där jag bor… Jag gör som jag alltid gjort, men då jag både blivit "slagen på fingrarna" och "fått på näbben" om jag gjort något fel i deras ögon…
Så något har förändrats i.af… För vare sig jag är trevlig och tittar vänligt eller kanske hejjar på folk, eller om man försöker göra sig osynlig så blir det altid fel…
Visst är det ju upp till var och en att uppfatta allt på sitt vis, men jag tycker i.af att det på senare år blivit en "sämmre stämning" och att folk verkar tro att så fort någon vill något så är det för att peka ut den personen.
Jag själv blir bara glad när någon främande säger något trevligt. Var en för någon månad sedan som frågade var jag köpt min fina jacka. Hennes syster letade jacka och hon tyckte den var så fin.
Men stod och väntade på bussen förra vintern (bland en massa folk) och var en dam i 50-års åldern som sade till en tjej i 20 års åldern att hon hade en fin jacka (även detta på vintern). Tjejen blev helt upprörd och funderade vad det var för fel på hennes jacka, hon antog att damen var ironisk och menat att tjejen hade ful jacka…
Jag har varit med om flera saker själv, och jag har sett saker hända… Så numera vågar jag helt enkelt inte varken säga eller göra något ifall det skulle bli fel typ…
Hakuna matata!
#5 Du har nog bara råkat ha otur. Jag kommenterar ofta om folk har något snyggt på sig även om jag inte känner dom och jag får ofta själv kommentarer om mitt hår och mina kläder. Folk har alltid varit trevliga så jag känner abslut inte igen mig i det du beskriver.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#5 Känner inte riktigt igen det där faktiskt jag heller.. Det låter ju mer som att du har förändrats, du kanske inte är lika öppen och oskuldsfull nu som du var för 5 år sen. Och iomed att du inte känner dig lika bekväm så ändrar det ju din utrstrålning.
Små saker man inte tänker på kan göra mycket.
Men prova återgå till ditt jag för 5 år sedan och se om människor bemöter dig annorlunda då.
Qui dormit, non peccat