Fasta vid mens
Sägs ju vara dåligt enligt Islam. Detta är kanske ingen Islam-sida främst men jag läste en tråd här om många kvinnor som är dåliga i magen under mens. Är själv det också så det var så jag googlade mig dit (läste även samma sak på wikipedia). Så jag undrar nu om det inte vore väldigt passande att fasta under den perioden eftersom magen ändå tar så dåligt hand om näringen. Känns lämpligt så jag tänkte testa det. Undrar om det finns några säkra källor till att det ska vara olämpligt, alltså förutom att man lyder vissa texter.

Tror personligen inte på fasta, jag är grinig nog under mens och att behöva vara hungrig då oxå låter som en katastrof. Får nog gräva ner mig då för att inte mörda någon.
Kroppen behöver energi och näring, synnerligen om man är en av dem som lätt får järnbrist under mensperioden.
Qui dormit, non peccat
Fasta enligt islam gäller väl även att man avstår från dryck såvida det inte är asvarmt. Får man diarré blir kroppen lätt uttorkad så att avstå från dryck då… Alltså, näe. Bara näe.
Även om kroppen inte får i sig så mycket näring om man är dålig i magen så får den ju förhoppningsvis i sig litegrann iaf, mer än om man fastar. Dessutom - hur lite näring du än får i dig så funkar iaf maten som bukfylla så du slipper gå hungrig.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Alltså,, va???..tror inte på fasta. Ja, magen min kan få en "tarmtömning" i början men det beror ju på att livmodern krampar för att stöta ut mensen. Det går ju över, sedan mår man väl alldeles utmärkt…förutom mensvärk, vilket ingen fasta hjälper mot.
Tror nog då snarare på att äta sådant som är lugnt för magen. Fasta är ju lite oroande för magen då den behöver lite fibrer att jobba med för att må bra. Äta saker som stabiliserar magen.
Tror inte att fasta skulle göra att man blir bättre i magen. Tror dock inte att fasta behöver vara farligt bara för att man ha mens. Möjligtvis då för att man inte får i sig järn och annat som gör att kroppen orkar jobba. Kroppen arbetar ju lite extra när man har mens så energin behövs ju.
Medarbetare på westernridning.ifokus
http://www.halsosidorna.se/Fasta.htm
Mycket hjälpsam sida 
Man fastar inte när man har mens det vet jag!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Det låter dumt att fasta under en period då kroppen gör sig av med mycket blod och där igenom näring. Kan tänka mig att det just under mensen är extra viktigt att äta järnrik mat för att det inte ska bli för jobbigt för kroppen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vad är det som orsakar att man skulle vara dålig i magen under mensperioden?
Mvh Ellenfyrkant
livmodern krampar..kan sätta fart på magen..

Muskelkramp, dessutom går tarmarna nära väggarna.
Andra saker som kan inverka är hormonerna som ökar och minskar i kroppen.
Qui dormit, non peccat
jag kör väl en minvariant eller nåt av fasta mensens 1-2 dagar
mår så otroligt dåligt när mensen kommer igång och har så ont så jag brukar låta bli att äta risken är oxå väldigt stor att jag mår illa och får ofta oxå diarré
dock så dricker jag inte så mycket vatten utan dricker en del läsk oxå för att få lite energi
inget jag rekommenderar men det funkar för mig i alla fall