Vad gör jag för fel?
Sen sommaren 2011 så har jag fått mer och mer finnar. De brukar oftast vara runt näsan eller mellan ögonbrynen.
Jag förstår inte vad jag gör för fel.. Använde mig av salicylsyra och benzoylperoxid-produkter, men min hud blev röd och irriterad av benzoylperoxiden och det började klia, så jag blev ännu rödare runtom finnen där jag redan var röd.
I dagsläget så tvättar jag ansiktet med Clearasil Oil-Free Gel Wash och smörjer huden därefter med Nivea Creme.
Det känns som att jag bara gör fel. Först torkar jag ut huden och sen smörjer på fet kräm. Mina finnar blir visserligen en smula mindre av Nivea Creme men det kommer alltid upp nya.
Det roliga är att jag hade inte varit ute på en hel vecka, var hemma från onsdagen förra veckan till onsdagen denna vecka. Och när jag kommer hem i onsdags så började det att kika fram två finnar på kinden som inte var där förut.. Och sen dagen efter så började det komma en tredje finne (?!?!).
Några tips för att jag ska kunna hålla huden i balans..?
Jo, jag är mitt i puberteten men det finns ju sätt att lindra uppkomsten av finnar 
Det känns som att jag bara gör fel. Först torkar jag ut huden och sen smörjer på fet kräm.
Köp Proactive! Med fet kräm efter att du torkat ut huden låter lite mysko, fet kräm = fet hy? = finnar
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag brukar bara tvätta ansiktet med duschkräm varje kväll. Och ibland med vatten. Det funkar men jag har inte så stora finnproblem 
Köp en ansiktskräm istället
Testa ett par veckor helt utan några produkter alls.
Alltså jag har massor..konstant, har inte stört mig, men nu långt efter pubeteten så börjar jag få mer bölder, så var glad så länge de bara är små. Fösrsök att inte torka ut huden, men jag vet att det finna "uttorkare", som du bara kan sätta direkt på själva finnen. Jag tänkte prova att äta vitamin B5. En del har blibvt hjälpta av det. Jag tänker höra mig för i veckan, vill ju att hela kroppen ska må bra och inte stoppa i mig ngt i onödan.
Vi har Proactiv.. använde det i 1 månad men såg ingen skillnad. Ingen "wow"-effekt som det verkar sig vara på reklamen.
Men på reklamen så pratar de om benzoylperoxid-Proactiv men nånstans i Skandinavien så är benzoylperoxid förbjudet så de har bytt ut det mot salicylsyra. 
Jag har Basiron AC 5% men det är den krämen som gör min hud jätteirriterad och det börjar klia och blir helt rosenröd runt finnen om det hamnat lite kräm där. Även om jag är petnoga med att applicera krämen på en finne så kliar det ändå, och huden blir ultratorr och finnen blir större.
I somras när jag köpte Basiron så funkade den faktiskt men nu så kliar det bara och det blir ännu rödare.
Min kompis rekommenderar Clinique, är det någon av er som testat? Om man ser förbi priset, är det bra produkter?
Om det är riktigt illa så finns det piller för finnar. Min vän hade jätte mycket och stora problem och fick ta piller för det och nu har hon inga problem längre

Det är hormonerna som gör det, dvs inget man kan tvätta bort helt. Proactive har flera vänner provat, men det funkar inte för någon så det verkar vara kommersiellt skräp bara.
Salicylsyra kan irritera en känslig hud och det torkar ut, mao så kan du få fler utslag och akneproblem av det. Samma med Basiron, förstör hudens naturliga balans om man är känslig.
Jag använder honung, icke värmebehandlad. Funkar utmärkt, blir inte heller torr och stram i huden. Honung är naturligt bakteriedödande.
Har du svåra problem så uppsök en hudläkare så kan de hjälpa dig med receptbelagda medeciner som kan funka.
Qui dormit, non peccat
#3 Faktum är att jag inte tvättade mitt ansikte med någon produkt alls under en vecka eller två i början av sommarlovet 2011, och det var då som jag fick 4 finnar i ansiktet under samma natt. Det enda som hjälpte var Basiron och nu så ser det ut som fräknar (hade 4 st vid vänster sida av näsan).
Jag har inte problem med finnar, det är mest tonårsfinnar men någon måtta får det vara.. Börjar få finnar på det konstigaste ställen i mitt ansikte. Finnarna vandrar neråt på mitt ansikte 
#7 Flytande honung eller honung i burk? Hur gör du? 

#8 Honung på burk, den flytande är inget att ha :)
Det bör inte vara värmebehandlad honung, för den har förlorat många bra egenskaper då. Men det står på burken hur den tillverkats!
Oftast lägger jag en honungsmask en stund innan jag duschar, typ 10-15 minuter. Bara kladda på honung och filosofera en stund.
Vill man så kan man göra en honungsskrubb, med citron och havregryn, extra rengöring!
Qui dormit, non peccat
#9 Jag ska testa, tack för tipset!

#10 Hoppas det funkar lika bra för dig som det gör för mig :)
Qui dormit, non peccat
Höh, vi har 3 burkar med honung hemma, varav 2 är flytande. Den som är icke-flytande har etiketter på svenska men det står ingenting om den är värmebehandlad eller ej 
Om den har vanlig fast konsistens är den inte värmebehandlad. Man värmebehandlar honung för att få den flytande.
Har alldrig själv testat honung, men min kompis gör det ofta. Hon kletar in sig i honung i bastun! mot slutet av badandet när hon är riktigt svett och porerna är öppna. Sen sitter hon med honungen en stund innan hon duschar av sig. Hon påstår hennes hud blir len som en bäbsirumpa 

Vad är det för märke på burken då? Man kanske kan hitta info på internet :)
Grejen är att det går att använda all sorts honung, men den är bättre om den inte är värmebehandlad.
Qui dormit, non peccat
"Svensk Honungsförädling AB Importerad Honung" (den till höger) är det 
#13 Haha, jag får hoppas på att min hud också blir len som en liten bebisrumpa 

#13 De kan ha hettat upp den under tillredningsprocessen, bra honung värms max till 40 grader och annan honung går över 40 grader.
Qui dormit, non peccat
#16 Jag ska kolla efter lite tydligare etiketter på honung i affären nästa gång jag är där 
Hann aldrig göra någonting idag men jag hoppas att ingen bryr sig för mycket imorgon.. hihi