Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 22382 ggr
CelsiusT
0

P-piller, biverkningar - hur länge?

Jag har käkat p-piller några gånger tidigare men då jag mår så fruktansvärt dåligt och bara vill ta livet av mig så har jag tidigare valt bort detta ur mitt liv.

Men nu (efter lång singel-period) träffar jag en kille lite seriöst, men inte så att jag vet om jag vill dela mitt liv med honom och framförallt inte ha barn just nu. Så nåt måste vi ju använda. Vi började med kondom och jag känne rmig inte ett dugg säker med enbart det, känns som om det ändå kommer lite här och var och då oroar jag mig. Så jag fick p-piller att prova igen, en ny sort som kom ut nu i december som skulle vara så otroligt mkt mindre hormon i och förhoppningsvis jättebra.

Nu har jag käkat dessa i ca 1½v och redan efter 3 dagar så rasade sex-lusten rejält och nu är den helt obefintlig. Jag som alltid är sugen på lite bus i vanliga fall känner mig nu helt död. Oavsett vad han gör med mig så är det dött, helt dött, ingen reaktion i kroppen alls. Humöret svajar nu också, trött och deppig och klarar inte motgång alls. Kan inte sova pga ångest och oro som blir så stor att jag bara ligger och grinar (och till slut sätter mig här för att skriva av mig).

Frågan är nu, ska jag sluta käka dessa? Eller hur lång tid kan det ta innan biverkningarna lägger sig? Funderar på om det är värt att stå ut för att se om det blir bättre. Vad har ni för erfarnheter av p-piller och biverkningar? Har det lagt sig för er? Hur lång tid tog det isf?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Åsa S
2

Testade "hormonfria" p-piller Cerazette mådde bra de första 1-2månaderna sedan försvann sexlusten mer och mer, slemhinnorna torkade ihop så man var tvungen ha glidmedel och torra slemhinnor = ökad risk för Svamp så det fick jag ju några gånger. Lite irriterad i humöret blev jag med (men inte till den grad så jag ville slå en stekpanna i huvuudet på nån som jag läst har hänt med andra) + jag blev ledsen väldigt lätt. Slutade äta dem efter ca 9mån hade träffat en ny pojkvän då och han tyckte inte det var nån bra ide jag åt dem ifall jag mådde dåligt av dem så nu äter jag inget.

Chestnut
0

#1 Cerazette är inte hormonfria. Men de innehåller bara ett hormon. Kombinerade p-piller innehåller två.

TS, är det Zoely du fått testa? Vad har du testat tidigare? Funderat på till exempel pessar eller spiral?

Med vänliga hälsningar
Chess

pyromanen
1

Hade likannde biverkningar. De kom dock inte så snabbt som dina utan långsamt o smygande och blev bara värre o värre.  Tycker inte du ska utsätta dig för det när du även provat tidigare med dåliga erfarenheter.

hus-musen
0

En del barnmorskor vill att man provar i 3 månader upp till ett halvår, det kan ta tid för kroppen att stabilisera sig. Men nej, jag personligen hade kastat p-pillren åt helskotta om jag fått sånna biverkningar så tidigt. Det finns andra man kan prova.

Qui dormit, non peccat

CelsiusT
0

#2 Ja det är Zoely. Har tidigare testat Cerazette och Neovletta i omgångar. Nej känns inte så aktuellt med spiral just nu då jag är otroligt rädd för smärtan. Pessar kanske skulle kunna fungera, men är rädd att det ska vara svårt att göra rätt när man ska få in den. Sen det faktum att den ska in varje gång så känns det ju som att man lika gärna kan använda kondom (fast iof känns det lite otryggt då det ändå gärna kommer vid sidan då och då), kondomen är ju gratis än sålänge vilket inte pessar är.

#4 Ja det är det jag tänker på och därför som jag skriver här och undrar om det är någon som "stått ut" och varit med om att biverkningarna gått över. Dom flesta andra mediciner jag testat som det är vanligt med biverkningar på så vänjer sig ju kroppen efter några månader. Men samtidigt känns det jäkligt att gå och vänta på, speciellt när man har en pojkvän och man vill ha sex men kroppen inte svarar.

Chestnut
0

#5 Så du har inte testat Yaz och dyl? De är ju mera å "östrogenhållet", de du testat hittills har varit progesteronbetonade…

Förstår att du är rädd för spiral, jag skulle aldrig i hela mitt liv göra om det. Blödde dessutom ut den efter några timmar. Men har un i efterhand fått veta att man kan få både lustgas och bli nedsövd om det vill sig riktigt illa… Jag fick inget utan tog morfintablett när jag kom hem.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
1

#6 Nej det har jag inte provat. Har funderat på det, men känns inte heller så kul om dom är så dyra som folk säger att dom är. Nån som har en faktisk prisuppgift på yaz?

Jag har inte tagit några piller nu sedan i fredags och känner att vi kör nog på kondom ett tag så får vi se sen.

hus-musen
0
CelsiusT
0

#8 Okej tack.

Någon här som haft liknande problem som jag och har egna erfarenheter av dessa?

Elshira
0

Själv åt jag P-piller i flera år, det gick alltid bra i början men efter lite drygt ett år så började mensen liksom komma tidigare än planerat, och till slut nästan en vecka innan "sockerpillerna" (utan hormoner). Sedan tyckte jag att det var dumt att äta med tanke på biverklingarna som kommer i det långa loppet. Blev så båda perioderna (på 2 år med 1 års mellanrum).

Men sedan bytte jag till P-stav (var rätt nöjd ändå med mina piller men ville slippa da det jämnt). Tappade sexlusten, och blödde dessutom mer och väääldigt oregelbundet. Ibland inget på 2 månader, ibland 1 månad i sträck…

Dålig hy fick jag för övrigt av både piller och stav, och av framför allt staven fick jag mer PMS…

Så för mig har 2 p-piller och 1 stav alltid börjat bra men börjat strula efter hand. Men ja dom säger ju att man ska prova i.af 3 månader.

Nu har jag fått en kopparspiral så jag slipper alla hormoner, och peppar peppar så har det gått bra i 2 månader (mens 3 ggr inkl då jag satte in den). Jag har lite mer mens än vanligt, men inte så det ger "merarbete" eller så. Har dock börjat få lätt mensverk, så mycket att om jag bara sitter still så vill jag ta en ipren (en räcker en hel dag~), men om jag rör på mig (är i stallet eller så) så tänker jag inte på det. Så "so far so good". Blir det inga andra problem så kommer jag absolut inte byta! Och varken pojkvännen eller jag har märkt något av den någon gång, trådarna ska vara så långa att de lägger sig runt livmodertappen vilket min barmorka i.af nämnde och "visste om". :)

Jag tänkte att om jag inte hittar något bättre kunde jag väll kanske börja med piller igen… Men både kopparspiral och även hormonspiral är ju bättre å jag tänkte att det va värt ett försök i.af.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag är bara så jäkla rädd för att sätta in en spiral.

Vad kostar det?

Elshira
0

#11 Det är gratis oavsett ålder i.af där jag bor :)

Jag vet inte vilken del av spiralanvändandet du är rädd för, men själva insättningsproceduren var i.af för mig över på knappt en minut. Själva smärtan vid insättandet varade kanske 2-3 sekunder. Men givetvis är det olika hur olika upplever det. :)

Hakuna matata!

hus-musen
0

Spiralen kostar runt 1000 kr om den inte är subventionerad för ungdommar i ditt län.

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

#13 Är det hormon eller kopparspiralen du tänker på? För här kostar hormonspiralen runt 1000 (ej ungdommar), men kopparspiralen är gratis (oavsett ålder) :)

Men det skiljer ju trots allt mellan olika län, enkelt att slänga iväg ett mail eller ringa och fråga ^^

Hakuna matata!

hobbymupp
0

Jag har p-ring, ganska ny grej som är det som ger jämnast utsöndring av hormoner. Jag är väldigt känslig för hormonsvängningar så min barnmorska trodde itne att p-piller var något för mig.

Har använt p-ring sedan i september, i början hade jag lite mer huvudvärk än vanligt, men annars är allt bättre. Slipper PMSen och behöver knappt tänka på ringen. :)