Sminkar du dig ofta/mycket?
Ja, som rubriken lyder: sminkar du dig ofta/mycket?
Kan du gå utanför ytterdörren osminkad? 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag sminkar mig nästan aldrig, bara när jag ska på partaj. Förut gjorde jag det dagligen, men jag orkar helt enkelt gå runt med massa kladd i ansiktet varje dag, obekvämt
Och att sminka sig "då och då" känns meningslöst, då ser ju folk skillnaden i snygghet =p
När jag sminkar mig blir det foundation, kajal och mascara.

Det beror på. Då jag ska in till stan eller så så sminkar jag mig alltid… kan inte åka annars. Tror det har lite att göra med min sociala fobi - jag tar på mig masken. :P
Men eftersom att jag är sjukskriven sminkar jag mig ändå ganska sällan.
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?
Sminkar mig i stort sett alltid om jag ska ut någonstans. Kan självklart gå ut utan, oftast i alla fall. Men undviker det helst. 
Sen om jag sminkar mig mycket eller inte, beror först på vad man menar med mycket. Mycket i mängd eller mycket så det syns… Använder foundation, puder, ögonbrynspenna, kajal och mascara. Dock lätt vardagligt så jag ser ju absolut inte översminkad ut. Brukar dessutom använda brun kajal vardagligen, i alla fall nu under sommaren, så då ser det ju inte mycket ut alls.
Är det fest så blir det dock svart kajal samt svart ögonskugga. Ev. eyeliner.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Sminkar mig alltmer sällan. Blir lite täckstift och lite mascara ibland. Någon gång ibland kan jag köra med sotade ögon när jag går ut (krogen), men orkar oftast inte bry mig.
_No way! Yes way!

Sminkar mig väldigt sällan. Gör det bara om jag ska festa eller om man ska träffa folk =)
Till vardags använder jag en lätt foundation och eyeliner, mascara och ögonbrynspenna om jag orkar. Sminkar mig inte varje dag och behöver inte göra det för att gå utanför dörren.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sminkar mig aldrig
Jag sminkar mig varje dag, men olika beroende på årstid. Nu har jag inte foundation, puder, ögonskugga och mindre kajal utan bara: concealer, mascara, kajal längs undre fransraden, läppglans och ögonbrynspenna.
Sminkar mig ibland, men det är absolut inget måste. Använder relativt ofta lite mascara, för att se lite piggare ut, men sällan mer än så. Eventuellt lite concealer på min röda näsa och haka. Men tillexempel nu, när jag för några veckor sedan skulle träffa ("dejt") en kille jag träffat på en fest några dagar tidigare, så brydde jag mig inte om att sminka mig. Vill han tycka om mig, ska han göra det även utan smink! Och det verkar han ju göra, så 

Mvh Stephanie 

Jag är en sån där "återfallssminkare" jag kan gå typ osminkad i flera månader, orkar inte bry mig, men så helt plötsligt så har jag puder, rouge,eyeliner, kajal, mascara o ögonskugga i ett par månader istället.
Qui dormit, non peccat
jag sminkar mig väldigt sällan, men när jag göra det så tycker jag att det är kul att exprementera med färger och så
/Christine

nästan varje dag

nästan varje dag
Jag sminkar mig så gott som aldrig till vardags, men folk brukar ofta tro att jag är sminkad ändå vilket är praktiskt. Till fest gillar jag dock att överdriva och lägger en omsorgsfull makeup; foundation, concealer, puder, highlighter, ögonskuggor (minst tre-fyra olika nyanser för bästa resultat), mascara, kajal, rouge och läppglans/läppstift. Jag gillar att experimentera med smink och har blivit ganska duktig med åren, men brukar ha som regel att jag antingen sminkar mig väldigt omsorgsfullt - eller inte alls. Skall man hafsa på lite smink på fem minuter, kan man lika gärna vara utan… Isf kör jag hellre på någon svagt färgad läppbalsam, ansiktskräm och parfym till vardags.
Sminkar mig mer och mer sällan pga att jag ändå bara går hemma mest hela tiden.
Ska jag bara ut och gå så sminkar jag mig inte. Ska jag åka in till stan är det lite olika. Jag tycker det är allmänt jobbigt att gå runt bland massa folk, och då kan det kännas ännu jobbigare att gå utan smink.
Så om jag ska in till stan sminkar jag mig oftast. Men jag har lyckats våga mig in till stan osminkad också.
Sminkar mig inte så mycket. Blir lite foundation för att dölja de värsta "skavankerna" i min hy.

jag kan gå osmimkad! är oftast det! men vill ju gärna ha smink, men tycker att jag inte är bra på att göra det snyggt!! skulle vilja kunna sminka med olika krämer o cocealers o annat puder o mascararor på ett snyggt sätt… gillar smink o att sminka mig. men blir inte varje dag! absolut inte då jag bara är hemma! men ska jag någonstans, t.ex affären, så kan jag känna jag vill ha färg på mig!! 

jag sminkar mig runt ögonen, sen ärligt talat så har ja aldrig lärt mig allt om foundation etc. vad ska vara var och hur mkt etc
jag sminkar mig till fest och ibland till vardags, jag kan definitivt gå ut osminkad. har inget att skämmas för.
Sminkar mig inte varje dag, brukar sminka mig om jag ska iväg någonstans. Men ska jag bara ut med hunden, så bryr jag mig inte direkt hur jag ser ut
Använder mest mascara bara. Har aldrig varit någon sminkfantast.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag sminkar mig varje skoldag, då är det foundation och mascara som gäller. På lovdagar och helger sminkar jag mig om jag ska in till stan eller till en släktings kalas. Annars har är jag naturell på lediga dagar.
Jag hade problem med att gå utanför dörren osminkad förr, just därför att jag lider av en ganska svår acne. Trots att jag visste/vet att det inte var bra för huden med foundation varje dag var det det jag använde. Nu mer går jag ut osminkad trots min ance, antar att jag har vant mig vid den på ett annat sätt. Finnar är inte hela världen (:
sminkar mig alldrig.
För att bara vara hemma sminkar jag mig inte,träffar aldrig på folk här ute på landet ;) Till helg eller om man ska på stan så sminkar jag mig gärna lite lätt,känns lite roligare. Har en stor fördel i att vara väldigt mörk så det ser ut som att ögon/fransar redan är målade :)

Sminkar mig varje vardagmorgon, har mycket representation i jobbet, dock tämligen måttligt. Sminkar mig sällan på helgerna, har inga problem med att visa mig utan smink.

Jag sminkar mig i princip varje gång jag ska ut. Min mamma kallar mig fåfäng.. Men jag trivs i det. Såklart är jag ju osminkad och så när jag är sjuk men det är en annan femma
Annars är det minsta smink jag kan ha är mascara 
[Använder vit kajal, svart kajal och mascara]
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Ganska ofta, men valdigt lite. Har bara mascara och fyller i ogonbrynen till vardags, samt lite genomskinligt lappstift som ar mjukgorande for lapparna. Ibland aven lite eyeliner beroende pa ovriga klader.
Bara till fest har jag mer smink an sa, tycker inte om foundation t.ex. da min hud kanns battre utan det. Jag lagger hellre tid/pengar/energi pa att fa en ren och frisk hy istallet for att forsoka dolja hudens sma fel.
Jag sminkar mig varje skoldag, och det är väll alldeles lagom mycket enligt mig ;) Eyeliner på ögonlocket (ganska tjocka sträck) och under ögat, sen lite ögonskugga, maskara, lite vitt puder på olika ställen och sen på fest och när man vill vara extra fin brukar jag ha rött läppstift också :)
Värd på Choklad iFokus

Inte alls, har aldrig sminkat mig seriöst. För mig har det liksom aldrig varit intressant.
Jag sminkar mig ofta, och med "sminkar" menar jag - sätter på lite mascara i all hast.
När jag går ut på krogen brukar jag ha mascara, eyeliner och ögonskugga.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nja, kan sminka mig ibland men då blir med inte så mycket, och när jag ska ut så blir det ju lite mer såklart
Dom jag umgås är med van att se mig utan än med… Men oftast är det så att jag inte orkar eller inte bryr mig :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Sminkar mej inte
Har en himla massa smink- som sällan eller aldrig blir använt! Sminkar mig bara vid väldigt speciella tillfällen som typ när det är fest på jobbet, då kan det vara kul att visa kollegorna att jag kan göra annat med mitt utseende än att bara ha håret uppsatt. Ett tag försökte jag sminka mig på morgonen och ha smink på jobbet. Men orkar bara inte bry mig och än mindre tvätta bort kladdet på kvällen! Inte haft ett puderkorn på mig sen i maj nu. Nästa gång jag tar på smink blir när jag gifter mig i oktober.
Jennie
Går i nian och har aldrig sminkat mig dagligen/regelbundet och har inga planer på att göra det heller ^^ Naturlig skönhet ftw ;P
Sminkar mig i stort sett aldrig. Har rätt mörka färger i fransar och ögonbryn av mig själv. Men de bleks sommartid, så då händer det att jag tuschar på iaf brynen med lite mörkare färg. Annars blir det smink bara när det är fest eller lite festligare tillfällen, eller en jobbintervju eller så :-).
#32 Jag har det så också med fransar och ögonbryn. Behöver helt enkelt ingen färg där
Mina ögonfransar är både långa, och täta så det ser ut nästan som om jag har mascara fast jag inte har det
Jennie
jag har blivit så lat igen de senaste veckorna att jag går oftare utan smink än med smink.. vill ha smink jämt när jag går till skolan och träffar kompisar, men efter jag opererade mig i munnen för ett par veckor sedan så orkar jag inte.. var inte så pigg med sminket då när jag var svullen..
men gå utan simink är inga problem som sagt. när jag väl sminkar mig så är det bara mascara och fylla i ögonbrynen och en svag svart kant under överfransarna under ögonen. naturligt ska det se ut. och givetvis foundation och puder då jag har fult rödflammig hy tack vare acneproblem.
Jag lägger på lite ögonskugga varje dag, och färgar ögonfransarna varannan månad ca. Det är allt smink jag använder, även då jag ska ut en kväll.
Mvh. Silverhuldra
Sminkar mig aldrig. Är nöjd med mig precis som jag är. :) Jo, om jag ska spela teater, det är enda gången.

Använder typ inget smink nästan. Böjer upp ögonfransarna och kletar sedan på lite mascara när jag ska till skolan, that's it. Ska jag på något "finare" tillfälle, alltså typ släktmiddag eller något, kanske jag med drar på lite mascara, men det är väldigt sällan jag orkar ta på något mer än mascaran.
Gå i nian nu och började egentligen inte förrän efter säkert halv åttan. Och det var noh mest för att det var så många som klagade på att jag aldrig sminkade mig, och nu klarar jag typ inte av att gå till skolan utan den där mascaran ^^
Är jag ledig och sådär så sminkar jag mig aldrig om jag bara är hemma. Eller möjligtvis om jag känner för att kladda och exprimentera lite, men det brukar oftast inte vara allt för seriöst. Ska jag bara handla är det inte allt för ofta heller. Ska jag shoppa gör jag det ibland, men ibland åker jag direkt efter träningen och då är juh håret ändå blött (hatar hur håret bli efter att ha fönat det..) så ja. Ibland, och ibland inte typ. Dock bor jag i en by där det nästan inte finns några kommuner så man åker alltid iväg och shoppar, så inte helt säkert att man träffar någon man känner.
Jag simmar juh och sådär. Om det är träning på kvällen efter en skoldag har jag redan mascara på mig och använder alltid vattenfast (känns bättre) så orkar inte tvätta bort det. Då vi börjar träningen 8:00 på lördagar orkar ja aldrig, inte heller inför träningen på söndagkvällar. När det är simtävling sminkar jag mig heller aldrig. Någon enstaka gör la det, men de flesta går utan smink och åker man klockan sex på morgonen är i alla fall jag för lat. Okej, tar inte så lång tid, men tycker att det är för jobbigt att stå där framför spegeln. Brukar juh få frukost på sängen och sådär när jag ber om det så. :)
Det var la lite kort om mina sminkvanor eller något ^^
Nästintill aldrig. Jag är snål, lat och helt okunnig i sminkning så..
Sminkar mig iprincip alltid.
Har det i skolan, på fest, när jag träffar kompisar och så. Men ja, jag kan gå utanför dörren utan smink, känner mig dock ful och ''gömmer mig'' lite.
Har foundation, eyeliner, mascara och ibland ögonskugga och läppglans :P
Jag sminkar mig så fort jag ska gå utanför dörren eller om folk kommer på besök. Känner mig inte fin annars :/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag sminkar mig mer sällan än ofta. Har blivit oftare på sista tiden, då jag fått betydligt mer finnar sen jag satte in P-staven. Dessutom har jag haft en gemensam kurs med en kille jag gillar ;P
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag sminkar mig sällan när jag ska till jobbet eller till stallet, men är jag extra glasnig någon morgon pudrar jag mig kanske lite.
Dock tycker jag om att sminka mig rätt mycket när jag ska ut på helgerna.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
jag sminkar mig inte mycket när jag ska till stan eller skolan
mest läppstift och maskara men det är för att jag gillar att ha läppstift för att jag har fått höra jättemånga gånger att jag är en sån person som kan bära läppstift och få det att se väldigt snyggt ut för jag har väldigt vackra läppar plus att jag är född på fel årtionde och borde ha left på 1940-50 talet i stället
när det är fest brukar jag sminka upp mig lite mera
dock håller jag på mycket med teater så där sminkas det ju en hel del för att komma in i rollen:)
Jag sminkar mig varje dag i skolan och på helgen om vi får gäster eller om jag ska in till stan eller nåt.
Förut kunde jag känna mig fin utan smink, men det kan jag inte längre tyvärr. Tror att det har blivit så för att jag sminkar mig så ofta. Men jag brukar ändå gå utan smink i skolan när vi har simning t. ex, då är det inte värt att ha på sig för det är så svårt att ta bort. Sen brukar jag även va utan smink om jag bara ska va hemma.
Det är lite olika hur mycket jag sminkar mig men oftast så har jag foundation, concealer, ögonskugga, eyeliner, mascara och läppglans. Om jag har väldigt bråttom har jag bara eyeliner och mascara.
Jag sminkar mig nästan aldrig och när det väl händer så blir det bara mascara. Jag känner mig lite onaturlig och fejkad med smink på
Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!
Jag sminkar mig typ aldrig, bara när jag ska iväg på krogen eller någon fest eller något fint evenemang! Annars går jag oftast osminkad!

Jag har ingen aning om när jag la en hel make up senast… När jag någon gång fixar lite så blir det ögonsmink och läppar. Jag är lite för lat och fattig för att orka anstränga mig varje dag. Tycker det kan vara superkul att snimka iordning ordentligt, men då det blir så sällan har jag tappat det lilla jag en gång kunde.
Jag sminkar mig när jag ska jobba, gå på stan, åka hem till någon släkting på middag eller så. Jag pluggar hemifrån så jag brukar inte sminka mig varje dag men ibland sminkar jag mig när jag har tråkigt också. Jag använder ögonskugga, fixar ögonbrynen, mascara och eyeliner på insidan av nedre fransarna. Jag tycker det är väldigt roligt att leka med ögonskuggor men jag använder mest bruna och neutrala färger. :)
Sminkar mig enbart om vi ska ha gäster eller ska iväg :)
Då blir det bara mascara , kajal och ev ögonskugga :=D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sminkar mig rätt sällan. Blir nångång ibland när jag känner för det. Känns ibland jobbigt att tänka på om man råkar kladda ut det och inte kan se sig i spegeln, eller att man måste ta bort det dagen efter xD. Nej men det händer :) Har lite olika peridoer ^^.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Sminkar jag mig så ser jag ut som en clown. Seriöst, en clown.
Jag är inte så förtjust i clowner annat än på typ cirkus, så det blir inte av att jag går ut som en clown heller. Har således inte sminkat mig på många många år och trivs alldeles utmärkt så och antar att min skithy nog är väldigt glad för det också.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Sminkar mig om jag ska iväg någonstans, tex skolan eller stan, då blir det oftast lite foundation och mascara eller lite lila eyeliner över ögonfransarna. Gillar inte att ha nåt under ögonen, hade det förr men nu tycker jag bara att det kladdar. Ska jag iväg på fest blir det lite mer smink. Är jag bara hemma och skrotar sminkar jag mig inte alls, då räcker det med att vara ren och fräsch. Men jag kan absolut gå ut utan smink, jag går till skolan utan ibland när jag i inte känner för att sminka mig