Jag hoppas någon kan sånt här...
Jag har ätit Cerazette (östrogenfritt p-piller) i fem-sex år nu, och jag slutade få mens under första året. Jag har varit jättenöjd och allting har bara rullat på som det ska (förutom vid något enstaka tillfälle då jag missat att ta piller två eller tre dagar i rad, då har jag fått någon liten blödning som gått över på en dag ungefär).
Till saken: Idag har jag haft blodblandade flytningar och nu på kvällen en ren blödning och jag har haft värk i den nedre delen av magen, precis där mensvärken brukar sitta, under hela dagen.
Jag blir inte klok på det. Vad händer med min kropp?
Jag har inte missat några piller - kan mensen komma tillbaka ändå? Bara sådär?
Eller bör jag misstänka att det har med någon könssjukdom att göra?
Tanken föll även på livmoderhalscancer.
Jag kommer att uppsöka en gynekolog till veckan (hoppas jag), för att se om det är något på tok.
Men tills dess: Är det någon som har några liknande erfarenheter/kunskap att dela med sig av?
Tack på förhand!
/Theréece

Mensen kan komma tillbaka, du kan även kanske vara gravid om du haft sex.
Tror inte på någon könssjukdom, de brukar inte orsaka blödningar.
Livmoderhalscancer brukar väl mer ge små blödningar efter tex samlag eller toabesök.
Men kolla upp det med en gynekolog, lika bra så du får ett riktigt svar :)
Qui dormit, non peccat
#1: Tack för snabbt svar, hus-musen! Det är så lätt att tankarna svävar iväg… Hur som helst är det skönt att få ventilera lite!

Jo förstår det, man kan lätt snurra till tankarna 
Alltid bra när man kan fråga saker på forum, finns alltid någon som svarar!
Qui dormit, non peccat
Lika bra att kolla upp, min första tanke var infektion, typ äggledarinflammation…
Med vänliga hälsningar
Chess
#4: Åh, det hade jag inte läst om. Tack för din synpunkt!
Som ett litet tillägg till det som redan sagts så kan jag säga att ja, mensen kan komma tillbaka "hux flux". Jag äter själv Cerazette och var mensfri de första två åren, sen hade jag mens då och då under ca 2 år, men har sen dess varit utan tills nu (1,5 år). Så det är inte alls omöjligt att det ändras lite. Men är nog bra att kolla upp i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Kroppen är inte statisk; vi kommer in i olika hormonella faser i livet, vilket kan komma att påverka även mensen.
Men! För att vara på den säkra sidan, tycker jag att du skall boka en gynekologtid och kontrollera detta.
Tack för era svar!
Det som har hänt är att jag har fått mens igen, haha. Så värken var alltså bara vanlig mensvärk och de blodblandade flytningarna var… ja. Så jag känner mig lagom fånig nu. Men jag hade verkligen ingen aning om att den kunde komma tillbaka även fast jag fortfarande åt Cerazette…
Men nu vet jag! Och tack igen så jättemycket!