Hjälp! Vårta..?
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som vill höra vad ni har att säga om det här..
Jag har för någon vecka sedan upptäckt något som liknar en liten vårta nere vid slidan. Fast brecis bredvid, alltså någon centimeter. Så den är inte inne i slidan eller vad man ska säga.
Vad kan det vara eller bero på? Vad ska jag göra åt den?
Och nej, det är ingen finne. Det är jag säker på. Den är lite röd-grå färgad typ. Och ganska hård.
Har rakat mig där nere, fast det var ett bra tag sedan nu faktiskt. Minst 3mån.
Får man lägga upp bild på den här eller det är förbjudet?
Är väldigt orolig så vill ha hjälp snarast, tack!
Kan tillägga att jag onanerade tillsammans med en kompis för ett tag sedan, då vi fingrade varandra. Kan det bero på något sen dess?
Hej du! det kan vara en por, som blivit igentäppt, typ böld. Det kan vara en vårta, alltså kondylom. Gå till STD-klinik, el vanliga gyn! Ingen panik, finns lösningar.
Hur vet jag det då?
Jag vill inte gå till sådant då jag tycker det verkar sjukt obehagligt och pinsamt..
Finns inget man kan göra? Får man lägga upp en bild?

Låter som att du kanske har en inflammerad talgkörtel.
Men för att veta säkert bör du gå till en gynekolog eller ungdomsmottagningen, det kanske räcker med att du förklarar så kan h*n tala om vad det är utan undersökning. Men en undersökning är inget farligt, de är proffessionella och jobbar med gynekologi.
Qui dormit, non peccat
Ingen fara…det e läskigt att fläka ut sig för en läkare, men berätta att du aldrig gjort det förut, det e ju inte akut, så kanske kan ni prata första gången o beskriva. kanske kan du visa ett kort där! Gynekologen kommer ett vara en del av ditt liv..sedan….lika bra att vänja sig!
Bäst att kolla upp. Har du otur kan det vara kondylom!
Kliar den?
#3 Hoppas det..
Men jag vill inte gå dit då mina föräldrar kommer förstå att jag inte ska till en kompis etc.
#4 Vill ändå inte..
#5 Finns det inget receptfritt på apoteket? Eller ngt sådant.
#6 Nej, märker inte av den :S Känns bara som en liten knöl typ.
#7 Nej, du måste gå och kolla det.
Du kan säga att du ska till stan med en kompis.
Att du inte vill förstår jag, men ibland måste man göra saker man inte vill. Speciellt om du redan varit sexuellt aktiv med en kompis. Med sex kommer ansvar, och det ansvaret måste man ta.
#8 jag gör inte det. Inte på lång tid framöver :)
Finns det ingen gyn på internet man kan fråga och skicka en bild eller något?
kan tillägga att det bara var jag som "fingrade" henne.
Och sedan tvättade jag mig såklart direkt.
#9 Då föreslår jag att du låter bli sex till dess att du kan ta ansvaret som kommer med det. Jag hoppas innerligt att du inte har mer sex och smittar andra(om det är kondylom)!
Har du tur så är det inte det. Men det kommer du inte veta fören du kollar upp dig.

#7 Varför skulle dina föräldrar förstå det? Ungdomsmottagningen har tystnadsplikt och du behöver inte ha med dig dina föräldrar dit heller.
Qui dormit, non peccat
har nyss läst på om kondylom och det verkar inte vara det :)
jag är fullt mogen. Inga påhopp, tack.
#12 Du känner inte dom, dom fattar.
Och #11, jag vill gå dit och kolla, men är rädd för att jag ska bli upptäckt av ngn då jag tycker det är pinsamr.
#124 Så du är aldrig på stan med vänner? Går aldrig och fikar eller liknande?
Blir man upptäckt är det bara att säga att man varit på en informationsträff som skolan rekommenderat att man går på.
brukar inte det faktiskt nej, då jag håller på med djur och har föt tf 12 egna, så de tar min mesta tid.
Ganska smart.. Hur tar jag kontakt med en sådan då?

#14 Men du, är du gammal nog för sexuella aktiviteter så är du gammal nog att gå till ungdomsmottagningen/gynekologen. Det är inte ett dugg farligt, antar att du redan varit där på studiebesök med din skola?
Dessutom om någon skulle se dig så säg bara att du var där med en kompis eller något då, du behöver ju inte säga att du är där för en knöl i underlivet om du inte vill.
Eller kör på informationsträff eller något sånt som Hera säger, de kan ju knappast tycka att det är dumt att du blir informerad om riskerna med sex.
Qui dormit, non peccat
En sådan vad?

#16 Gå in på denna sida http://www.umo.se/
Där finns sveriges ungdomsmottagningar listade och vanliga frågor.
Qui dormit, non peccat
tack!
HAha jasså, kontakt med en ungdomsmottagning :P Godmorgon på mig!
haha :P
Ska ringa imorgon då dom har stängt nu.
Kul att läsa :) Du ska se att det kommer gå bra!
Dom tyckte inte det var lönt att jag kom O.o Dom sa att jag skulle ge det mer tid. Och den har faktiskt blivit mindre :)
vill bara inflika att om den sitter på sidan så är det inte säkert att du behöver göra en gynundersökning, utan att de bara behöver titta på den. Om den sitter vid sidan av kanske du till och med kan ha trosorna på? På ungdomsmottagningen är de vana vid att man tycker det är obehagligt, och de bör visa förståelse så du känner dig trygg.
Det låer osannolikt att det skulle vara kondylom, men det bör ändå kollas då jag vill minnas kondylom innefattas utav smittskyddslagen, så det är med andra ord åtalbart ifall det visar sig vara kondylom och du råkar smitta någon utan att ha informerat om att du har det. Så av den anledningen så kan det vara tryggt att komma iväg och bli undersökt.
#25 Kondylom är ingen anmälningspliktig könssjukdom.
Däremot måste en läkare undersöka saken om det är dett barn som har det. Läkaren måste utesluta sexuellt utnyttjande.
då kanske det har ändrats, det var några år sedan jag fick info om det. Då sa man att det inte gick att spåra däremot då virus kan ligga latent i kroppen i många år.
Här finns en hel del information om det :) http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kondylom/
tack, ska läsa 
har faktiskt kollat upp det nu, och den var bara en vanlig knöl :) kommer vara kvar ett tag, men försvinner sedan. *lättad* ;)
Förlåt om jag inflikar lite, men jag har också något liknande, men den är väldigt liten och sitter längst uppe vid blydgläpparna. Den känns som en finne ungefär, är typ "gul" i mitten, eller hur man ska förklara.
Bör man kolla upp det?
Jag är 14, fyller 15 i feb. och har inte haft samlag/sexuell kontakt med någon annan.
#13 Låter som just en finne :) Eller en hårsäck som bildat lite var.
#32 Phu, Tack :)
om du e orolig gå och kolla upp det och efter som du bara e 15 så e det gratis för dig med. Du behööver inte tycka att det är jobbigt att gå dit efter som om du nu skulle möta någon du känner där eller så, så vet dem inte vrf du är där iheller, det finns många själv vrf man går till ungdomsmotagningen
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#34 Om du menar TS så har hon kollat upp det, läs #30. :)
Nu puttas denna upp lite eftersom jag måste berätta det här..
Den är inte riktigt som en vårta mer - utan en liten röd-rosa knöl. Känns ganska obehagligt. Ska det verkligen vara så? :S

Vad sa ungdomsmottagningen?
Låter fortfarande som en inflammerad hårsäck eller något, kan du klämma den eller är den öm?
Qui dormit, non peccat
sist sa dom ju bara att jag inte skulle oroa mig..
nej kan inte klämma den..