Hjälp mot röda "sår" efter finnar..
Hej!
Jag har ett STORT problem, jag får finnar ganska lätt och när jag får dom så är dom riktigt envisa och vill aldrig försvinna och jag har jättesvårt att hålla fingrarna i styr och måste alltid pilla på dom så fort dom dyker upp.. och jag misstänker såklart att det är det som gör att mina finnar blir till sår när dom väl är borta.
Men nu när jag då får dom här såren, vad för "läkemedel" eller behandlingar kan hjälpa mot sånt? Att läka såren snabbare typ? För jag kan inte täcka över dom med varken foundation eller concealer..
Sen har jag ett annat problem!
När jag sminkar mig omkring mitt område på hakan med foundation så blir det nästan blåaktigt? Även fast jag har concealer under och har smörjt in ansiktet med en primer innan, varför blir det så? (det är även det området där alla mina finnar och sår sitter) hatar verkligen min hud 
Jag gissar på att det blir blått på grund av att du har mycket rött. Rött ska täckas med grönt och kör man då med sin vanliga foundation/concealer så kan det bli fel med färgerna. Så satsa på en concealer eller foundation med grönt i sig som du kan använda där du är röd. Eller gör som jag. Jag har rosacea och det gör att jag ofta har en röd ton i hela ansiktet. Jag använder en primer med grönt, Smashbox Photo Finish Color Correcting Foundation Primer.
Om du får envisa finnar lätt och upplever det som ett stort problem som du skriver så kanske du ska försöka få en tid hos en hudläkare så du kan få hjälp. Både med finnarna och med såren som blir efteråt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har ett jättebra medel från Aco som gör att jag inte får finnar. Ska kolla sen vad det heter. Är iaf en blå stor flaska och en lite mindre. Funkar jättebra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#1 Ska den gröna i mitten på bilden vara bra för att tecka mitt röda område då? För min mamma har en sån primer, fast en genomskinlig och den ska bara hjälpa till att jämna ut huden vad jag fattat det som..
#2 Ja gör gärna det, jag måste verkligen testa allting som kan funka
#3 Aco Acnelösning heter den och är jättebra. Jag har haft knappt några finnar alls sen jag började med det. När jag väl får finnar så är det för att jag inte använt det på ett tag.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Aco acnelösning innehåller Salicylsyra och etanol, har du känslig hy så kan den torka ut för mycket och du får finnar därför. Jag kan inte använda den alls. Men prova! Kostar ju inte så mycket.
Dåligt smink kan vara en bidragande orsak till varför man får finnar då sminket sätter igen porer mm i ansiktet. Och gammalt smink är en bakteriehärd som oxå kan orsaka hudproblem.
Har du bra smink som huden kan andas igenom och är det i bra skick?
Qui dormit, non peccat
Jag va på apoteket idag och pratade lite om mina finnproblem, och dom tipsade om en serie från Aco men jag vet inte om det va den acnelösningen eftersom dom påstod att jag inte hade acne, men nåt utav det hette "deep cleansing" och jag ska testa den nu och se om den funkar!

jag har provat basiron, ett receptfritt läkemedel,(creme) mot finnar. Den funkar för mig. Dessvärre tar den bara botr finnarna ett tag och bleker hemskt om man har mörka textilier som kommer i kontakt med den:( Men det kan vara något att prova för dig. Eftersom det ofta är hormoner som gör att man får finnar hjälper det då inte hur mycket "deep cleaning" du än får. Det är ju inte för att man är smutsigare än andra vissa får finnar.
#7 Jag har redan testat Basiron en gång i tiden och jag tyckte inte den funkade på mig :/
Min serie från Aco hette "Spotless" och då är det först en deep cleansing och sen efter det tar man nåt medel som ska torka ut finnarna extra mycket och sen till sist en oljefri återfuktande kräm som ska ta bort rodnad och göra hyn matt och jämn, jag tycker det verkar funka bra hittills 
#3 Ja, precis, den gröna är för att dämpa rött men fungerar även som en primer i "allmänhet" gör det vill säga ger ett fint underlag till makeupen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om du vill ha en täckning finns det ett täckstifft från Aco som både täcker och behandlar samtidigt, den har funkat under för mig!
Vill också nämna att du måste tvätta dina sminkborstar varje dag, för att det samlas damm, bakterier och gammalt smink i borstarna och sen när du sminkar dig igen så smetar du det över ansiktet.
Häll lite olivolja och diskmedel på en tallrik och blanda sedan ihop det med en av dina sminkborstar, sedan så gör du cirkulära rörelser på handflatan och efter en stund så tvättar du av borsten under rinnande ljummet vatten (i cirkulära rörelser på handflatan där också).
Och när du ska torka borstarna, ta hushålls papper och kläm och sedan så hänger du upp dem upp och ner så att inte vattnet rinner ner och löser upp limmet.
För övrigt så kan jag rekommendera Aco Acnelösning, Garnier PureActive ExfoBrusher, Clearasil 3 in 1 Exfoliating Cream Cleanser.