Vilken variant på menskopp?
Hej!
Jag funderar lite på detta om hur man väljer en passande menskopp, och vilken som är den bästa.
Berätta om vad ni tror kan passa, och gärna erfarenheter om flera menskoppar och varför ni valt den som ni har och vad ni tycker om den!
Här hittar man en menskopp Femmecup - "onesize" och en annan Yuuki - small/Large. http://menskoppen.e-butik.se/
Och här finns detinte bara small, medium och large, utan även mjukhet på koppen. http://www.mkopp.se/shop/
Enligt den första länken antar jag att jag borde ha antingen "onesize" eller small (rymmer 15 ml + lite marginal till kanten högst upp).
Men i den andra länken kan man förutom att välja storlek (där jag bör använda medium) även välja tjocklek/motstånd på koppen. Den mjukaste rekomenderas om man är kännslig eller bara vill ha den mjuk, medan mellan är "lagom", och hårdare/styvare rekomenderas vid sport och ridning.
Jag rider för visso, men funderar på om det verkligen är nödvändigt med en hård eller om jag lika bra kan köra på medium, eller bara någon av de andra sorternas/tillverkarnas menskopp, t.ex Femmecup osv. Vad jag hört några av er säga så blir det ju nästan som ett vakum i koppen vilket väll bara det i sig borde minimera risken att det läcker…?
Jag är för övrigt ganska så "tight" i muskulaturen
så vet inte o det innebär jag borde ha en mjukare eller styvare? Eller det kanske är skitesamma…
Sedan har jag sett att vissa har räfflor längst ner, medan andra saknar det. Ni som har detta, upplever ni det som ett "pluss" eller kvittar det?
Kanske är det så att de flesta "mellanstora" passar alla?
Hakuna matata!

Mellanstor passar inte alla, den var för stor för mig, Large var bara att glömma. Detta trots att jag enligt måttlistan skulle ha en m/l.
Är 23, inga barn.
Jag har en small, extra mjuk :) Och jag har bra muskulatur i underlivet. Vill inte ha en hårdare kopp, är jättenöjd med min!
Huruvida man vill ha en mjuk eller hård kopp är individuellt, tror man helt enkelt får prova sig fram.
På m-kopps hemsida står det ju såhär:
2) Tjocklek - vilket motstånd koppen ger dina muskler - väljs vid storlek L
På varje märke i storlek L står även ett antal * som anger vilket motstånd koppen ger. Lite motstånd innebär en mer böjlig silikon, mer motstånd innebär en styvare silikon.
* lite - bra om man är känslig eller vill ha en mjuk kopp
** mellan - ger lagom motstånd till musklerna
*** mer - bra om man är mer aktiv, tränar eller rider
Varför finns det flera motstånd i storlek L? Kvinnor är olika och musklerna i slidan förändras under livet. Mindre motstånd är särskilt omtyckt av kvinnor 30-35+ medan mer motstånd är särskilt omtyckt av kvinnor mellan 25-35. Vet du med dig att du är känslig när saker förs in i slidan, välj gärna lite motstånd. Är du mer okänslig av dig kan en kopp med mer motstånd passa bra.
Qui dormit, non peccat
vad är en menskopp har aldrig hört något sånt tidigare!!?? :)

En silikonkopp som ser ut som en liten äggkopp ungefär. Har funnits i många år, men blivit populärare nu de sista 3 åren.
Qui dormit, non peccat
vad har man den till och hur använder man den? (förlåt för alla frågor men ja tkr de verkar så konstigt att ja aldrig hört talas om den fast den funnits i många år)
Okej =)
Satt nu och läste på deras hemsida när man ev inte bör använda menskopp.
Jag använder spiral Enligt tillverkarna går det bra, men vi har fått både positiv och negativ respons från kvinnor med spiral som använt den. Vi rekommenderar att man därför pratar igenom det med sin barnmorska först. Faktorer som påverkar är längden på slidan, hur lång tråd spiralen har, m.m. Använder man kopp med spiral ska man vara extra försiktig vid uttag av koppen.
Jag som precis satt in en spiral o.O
Någon som vet varför det är dåligt? Trådarna borde ju ha ultimat otur för att lyckas trassla in sig i koppen, och man lär väll vålda rätt bra om vacumet ska få spiralen att röra på sig? :P Fast man borde kanske vara lite extra försiktig i.af.
Edit: Läste nu också att man kan krysta lite för att få ner den en bit = lättare att ta ut. Men det kan ju inte vara värre än att vara hård i magen? Det är ju inget barn som ska ut 
Någon som använder spiral + menskopp…?
Hakuna matata!

Det är en menskopp, så du sätter in dem som en tampong när du har mens. Och tömmer koppen med jämna mellanrum när den är full eller efter 12 timmar.
Jättebra för att du slipper uttorkade slemhinnor, lägga ut pengar på tamponger och bindor osv. Koppen om man sköter den håller i runt 7-10 år liksom.
Qui dormit, non peccat
jaha vad smart!