Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 3542 ggr
Elshira
0

Jag hörde att...

… den nya p-spiralen som är mindre numera finns halft om halft(?) öppet på marknaden i sverige.

Jag var relativt nyligen och satte in en kopparspiral (då jag hoppas på att inte bheöva fler hormoner… Obestämd) och då sade tjejen jag fick prata med först att hon precis dagen innan varit på en mässa/föredrag/nånting… där de pratade om denna spiralen.

Vad jag kan läsa mig till på internet så ska det ha funnits en mindre testgrupp sedan en tid tillbaka även här i sverige, men nu ska alltså flera kunna få använda sig av denna, dock fortfarande i testgrupp, men som bara är det sista steget innan helt fri lansering.

Jag sade att jag ville ha kopparspiralen oavsett om det gick och att vi pratade mer om den om det inte skulle fungera bara…

Men ni som funderar på att sätta in en hormonspiral, eller som kanske inte har kunnat haft en tidigare, hör er för om denna så kanske ni kan få prova en sådan! =)

Själv har jag haft kopparspiralen 3 veckor nu, inte haft någon mens ännu förutom blödningarna vid insättandet (har varit oregelbunden så länge jag kan minnas…) men peppar peppar - än fungerar det i.af =) Smått handikappad samma dag som insättningen men det fick det vara värt om det fungerar!

Hakuna matata!

hus-musen
0

Har inte hört talas om någon ny, vet du vad den heter? :)

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

Nej jag vet inte det tyvärr, det är denna p-spiral som det varit sådant prat om när den ska komma till sverige. Men det ska alltså på ett eller annat vis gå att få tag på denna.

Hakuna matata!

hus-musen
0

Ah okii för jag hitttar inget på google. Står bara om den gamla Levonova som bytt namn till Mirena.

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

Det kanske inte kommit ut så oficiellt, då detta inte varit något föredrag för allmänheten, utan det var enbart för barnmoskor (och andra som håller på innom samma "krets"). Kanske skulle försöka maila om det och se vad den kan tänkas heta :)

Hakuna matata!

Åsa S
0

Jag vet att man söker försökskaniner för ett nytt test med Mirena. Man vill testa kombinationen med antiprogesteron för att se om det tar bort de blödningar man ofta får i början. Kanske är det man pratar om och inte nån ny spiral? Om man vill vara försökskanin så får man spiralen + läkarbesök gratis + man får 1000kr för besväret.

Man kan läsa mera på studentkaninen.se

(jag var försökskanin inom stressforskning via studentkaninen då jag var student hyfsat bra betalt inom den studien jag deltog i ca 1600kr + jag fick ju gratis magnetröntgen :-) samt det var ju intressant att testa och jag hade en period med lite lektioner)