Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 8665 ggr
Anonym
0

Flytningar med NuvaRing?

Har alltid haft rätt mycket flytningar, det har gått upp och ner i perioder. Förmodligen extra mycket vid ägglossning till exempel.

Men det känns som att det blir mer och mer nu för tiden. När jag reser mig upp ur sängen när jag vaknat kan jag känna hur det rinner längs benet. Trosorna kan bli helt blöta och jag kan behöva byta mer än en gång per dag. Jag försöker att inte använda trosskydd så mycket, men ibland måste jag helt enkelt.

Nu när jag funderade på det idag så slogs jag av en tanke - jag började med NuvaRing för några år sedan. Kan det möjligtvis göra att jag får mer flytningar än normalt? Tittar jag på fass.se så verkar det vara en biverkning man kan få.

Jag kommer självklart att gå till ungdomsmottagningen och fråga, men tänkte även kolla med er här om det är någon som använder NuvaRing och har märkt av något liknande?

[Tassy]
0

Använder inte ring själv, men vet att det är ett rätt vanligt problem med dem.

Karmatarerskanise
0

Visst kan p ringar ge mer flytningar. Och har man så extrema som du verkar ha, så kanske man bör se över det och kanske byta.

Anonym
0

Det är ju lite konstigt då att de inte sagt något om det när jag började med dom eller när jag förnyat recepten. För det här problemet har jag tagit upp många gånger hos dom.

Karmatarerskanise
0

#3 Men lite kan man ju kolla upp själv också. Står ju i bipackssedeln och på fass.

"Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100, men färre än 1 av 10 kvinnor)

• buksmärta, sjukdomskänsla (illamående)

• vaginal svampinfektion (så som ”torsk”), ringrelaterat obehag i vagina, genital klåda, flytning från vagina"

Saxat från fass.se

Om detta är ett problem för dig så kan du byta preventivmedel.

Anonym
0

#4 Som jag skrev i början, så har jag kollat på fass och konstaterat att det är en vanlig biverkning ja.

Men jag anser ändå att det är något barnmorskor borde ha koll på när de rekommenderar ett preventivmedel med den biverkningen till någon som redan har det problemet.

Det är ju först nu (igår kväll för att vara exakt) som jag kommit på att det kan ha med ringen att göra.

Otario
0

Jag har samma problem fast inte riktigt lika mycket flytningar som TS kanske.. Undrar om det finns något från apoteket man kan använda mot flytningar som fungerar tillsammans med ringen? Har testat Lactal, men det verkar inte fungera.. Kanske ska testa en gång till? Vill slippa byta p-medel då jag ganska nyligen gjorde det.

/ Emma

hus-musen
0

Vad jag vet så finns det inget som minskar just flytningarna. Utan det är något man får stå ut med tror jag. Kikade lite på vårdguiden http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Flytningar/

Qui dormit, non peccat