Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 7692 ggr
RuiXue
0

Hur undviker man bäst graviditet?

Jag och min hjärtevän Justin planerar att träffas snart. Då jag har Hypermobilitets syndrom eller Ehlers Danlos Syndrom och han har Marfan syndrom så är det absolut av största vikt att jag inte blir gravid! Vi vet att vi kommer ha sex, eller som vi helst uttrycker det- älska med varandra.

Jag kommer gå på minipiller när jag och Justin är tillsammans, men vi litar inte på minipiller till 100% så vi måste ha någon form av backup. Ska man kanske satsa på spermiedödande kräm? Vi vill helst ha andra alternativ än kondom då det inte känns speciellt intimt med kondom alltid.

Är det svårt att bli godkänd för sterilisering i Sverige? Jag vet att jag ALDRIG kommer bli mamma pga. min kropp som mer eller mindre faller i småbitar bara av att ha mens! Vill inte ens veta vad graviditetshormoner skulle göra med mig, plus att varkens jag eller Justin vill föra våra sjukdomar vidare, så barn är HELT uteslutet! Om någon utav oss steriliseras så är det jag. Justin är på blodförtunnande (Waran, som tar lång tid att få ner och upp värdena på) och dessutom har han genomgått såpass mycket ingrepp på grund av Marfan, så det här ska han allt slippa för det är något jag kan låta honom slippa!

För min del hade jag gärna tagit ut hela paketet och bara låtit äggstockarna vara kvar för att slippa ta hormontabletter, men jag antar att de inte gör det ingreppet på en 26 åring som inte har gynekologiska besvär…

Jennie

Mymlan
0

Minipiller, kondom och spermiedödande medel *kondom kan gå sönder*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Malinolsn
0

För att få göra en sterilisering så ska man vara minst 25 år gammal, sen så har du ju bra skäl till att få en sterilisering gjord, så jag tror inte det skulle vara speciellt svårt för dig att få en sån "godkänd", du har ju rätt att bestämma över din egen kropp.
Och om det mot förmodan inte skulle bli godkänt, så har du ju iallafall provat, så du har inget att förlora så att säga, genom att försöka få en sådan genomförd.

För din fråga om extra back-up, så är ju kondom bäst, men förstår dig att det inte känns lika intimt.
Men som #1 sa, så kan ju en kondom gå sönder.
Har ingen som helst erfarenhet ang. spermiedödande medel, mer än att det brukar användas i samband med pessar, så det får gärna någon annan svara på, men det bör väl funka? :)

Lycka till!

Mymlan
0

#2 Jag var 30 år då jag ville ta bort livmodern på mig läkaren nekade på en gång med orden du är för ung du kanske ångrar dig. Idag är jag 44 år har inte ångrat mig ang inte vilja ha fler barn än de 2 jag har. Vill än ta bort rasket..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Malinolsn
0

#3 Ojdå, en bekant till mig som var ett år yngre än dig fick sterilisera sig utan problem. Så det beror nog på läkaren. Men som jag har fattat det så steriliseras ingen under 25 års ålder, om det inte är en fråga om livet eller så vidare Obestämd
Men jag anser att TS har fortfarande inget att förlora genom att gå till läkaren och iallafall försöka få en sådan operation genomförd.

hus-musen
2

Bästa sättet att undvika graviditet är ju att inte ha sex alls. Men annars hade jag nog kört på kondom, spermadödande medel, minipiller och för säkerhets skull kan man ju ta ett dagen efter piller. Blir du gravid ändå efter allt det så har du maximal otur!

Att ta bort livmoder och hela rasket är en stor operation, medans att sterilisera sig som kille enbart kräver lokalbedövning och du är vaken under hela ingreppet. Förstår dock hur du tänker.

Jag har bekanta som valt sterilisering pga olika orsaker, och det är inte så svårt att gå igenom har jag fått uppfattning om. Men det krävs flera psykologsamtal osv för att när du som tjej har gjort det så går det inte att ångra sig. Samma gäller killar, de är otroligt noga med att man inte ska göra det som ett snabbfix eller om det finns risk för att man ångrar sig så kan de neka.

Qui dormit, non peccat

RuiXue
0

Jag är ju 26 (sedan förra veckan) så har i alla fall åldern inne för sterilisering. Jag hoppas verkligen de förstår att jag varkens kan eller vill ha biologiska barn! Bara Justin's Marfan (50% risk att det går i arv till ett barn) borde vara skäl nog, men om man så lägger till att jag själv har en ärftlig åkomma som kan vara en bindvävssjukdom med 50% risk för överföring till barnet plus att det skulle kunna göra mig rullstolsbunden att bli gravid… Lyssnar inte läkarna så vet jag inte vad jag gör!

Jennie

[swiss]
0

#6 Jag tycker du kan försöka få ett godkännande om du är säker på din sak, det låter ju som att skälen vore starka nog.

RuiXue
0

Blir det inte godkänt här så kan jag kanske få det gjort i USA när jag är därFoten i munnen Vet inte om jag egentligen borde ta en massa hormoner eftersom jag har så himla hypermobila leder och kronisk värk. Blir ett vrak varje gång jag ska ha eller har mens!

Jennie

Maria
0

#3 Inte opererar man väl bort livmodern då man steriliserar sig? Man kapar väl endast äggledarna om jag inte har fel.

/Maria

RuiXue
0

#9 Tror bara man knyter äggledarna, men i mitt fall får de gärna klippa av dom.

Skulle däremot inte ha något emot att ta bort livmodern och bli av med både graviditetsrisk och mens elände en gång för alla!

Min livmoder är inget annat än något som gör ont och blöder i tid och otid, inte mer användbart än blindtarmens bihang.

Jennie

mongu
0

# 9 Du har helt rätt man tar inte bort livmodern vid en sterilisering. Då kapas, knyts av, sätts metallclips på äggledarna. Vilken metod dom använder kan nog va lite olika beroende på vart man bor.

# 10 Med de skäl du har och det att du har åldern inne så har jag svårt att tro att du blir nekad att sterilisera dig. Däremot får du troligen prata med psykolog innan för det tror jag ingår i bearbetningen inför ett sånt beslut. Just för att man ska va helt säker och inte ångra sig efteråt.

Visst har det varit fall då de kunnat återskapa möjligheterna men det är ju inte så enkelt och vad jag fattar dig för inte aktuellt.

Så ta du kontakt med läkare och prata igenom om detta. Ta också upp detta med hur du mår och att du önskar att få livmodern bortopererad, men tveksamt om du får det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
0

Kan ju lugnt säga att jag mycket hellre är steriliserad än att på något vis riskera att bli gravid och vara tvungen att göra abort pga. medicinska skäl både för egen skull och för att inte få ett svårt sjukt barn. 
Men till att börja med ska jag nog se om jag kan få prova Cerazette eller Provera för att få bort mensen och graviditetsrisken, oroar mig bara för vad Cerazette kommer göra med mina leder som redan nu är sladdrigaRynkar på näsan

Justin har alltid sagt att han absolut inte vill riskera att föra sin sjukdom vidare, han är aldrig bitter, men han vill inte riskera att ett barn får samma problem som honom, oftast förvärras mutationen när den går i arv dessutom. Hans mutation är allvarlig och i hans fall är det aortan och hjärtklaffarna som påverkas mest, han hade tur som överlevde barndomen, han hade egentligen behövt opereras flera år tidigare men de ville vänta tills han var något större.

Jag är otroligt tacksam för att läkarvetenskapen går framåt så mycket, så jag har min Justin i mitt liv nu! Även fast ett världshav skiljer oss åt så är han ändå en del utav mitt liv! Allt tack vare mycket vilja, otrolig styrka, dacron, mekaniska klaffar, mediciner och otroligt duktiga läkare och kirurger i Boston!

Jennie

pyromanen
0

Steriliserade mig för några år sedan.

I mitt landsting görs det genom att man bränner ihop äggledarna. Enligt informationen jag fick är det billigaste metoden Foten i munnen.  Det innebär att inget har tagits bort och allt fungerar som vanligt. Dock har jag fått mycket mer mensvärk, vilket är en inte helt ovanlig biverkning.

Att ta bort livmodern har jag svårt att förstå att någon vill göra om inte dom har allvarliga problem med sin livmoder. Den är ju inblandat i orgasmer och det vore väl tämligen trist med biverkningar som innebär mindre njutning!?  Hormonbalans, lust mm är väl också kopplat till äggstockar mm.

Jag var dock 39 år och hade 3 barn, så för min del var det inte svårt att "övertala" gynekologen.  Men det var lång väntetid. Dels en sorts "tvingad väntetid" för att man ska ha tid att ångra sig (minns inte om det var 3 månader eller hur det var) och sen efter att ett obligatoriskt prat med kurator var klart och det var grönt med gynekologen så fick jag vänta ytterligare ca 8-9 månder trots att jag anmälda mig till "jag kan hoppa in med kort varsel"-kön.  De fanns några före mig i kön som hade väntat i över två år!  men jag kom före för att jag sa ja till att "yess, i övermorgon kl 07.00 blir bra!" Så lite tålamod är nog bra att ladda upp med!

RuiXue
0

Undrar om man kan ta typ Cerazette för att få bort mensen även om man har steriliserat sig?

Får nog ta och börja diskutera med min läkare redan nu. Ska ringa min läkare imorgon för att beställa en tid och förnya ett recept ändå.

Jennie

pyromanen
0

Det borde inte vara nån skillnad på att äta cerazette om man är steriliserad eller inte, allt är ju som vanligt som sagt utöver ett par så brännsår på äggledarna.

mongu
0

# 13 Livmodern har inget med orgasmer att göra. När äggstockarna är kvar så har man fortfarande kvar sina hormoner tills det är dags för klimakteriet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pyromanen
0

#16 Livmodern har definitivt något med orgasmer att göra om man får livmoderorgasmer!

mongu
0

Många gånger lämnas själva livmodertappen kvar när livmodern opereras bort.

Ha en bra dag! Mongu.

pyromanen
0

#18  Testa googla på hysterektomi och orgasmer. Där finns diverse vetenskapliga artiklar mm där det framgår att borttagning av livmodern (oavsett om tappen finns kvar) innebär slutet på livmoderorgasmer.

Hur som hälst så tror jag inte att man får livmodern bortopererat om inte man har besvär med den!

PogoPedagog
0

kanske onödig info men det finns inget spemiedödandemedel på apoteken i sveige längre. Det som gjag känner till som liknar det mest är contragel grön som säls på femcap-pessarets hemsida.

RuiXue
0

Eftersom Justin bor i USA så kan han eller vi säkert hitta något där på något apotekGlad

Jennie

Karmatarerskanise
0

#19 Frågan är ju hur många som får livmoderorgasmer(exakt vad är detta pch hur får man det?). Det var nytt för mig. Trodde man fick genom stimulering av g punkt och /eller  klitoris.

Maria
0

#22 Det trodde jag också.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#23 Jag googlade det och det är ett annat ord för vaginalorgasm.

mongu
0

Ja jag trodde precis samma sak och fick också fram att det är ett annat ord för vaginalorgasm.

Sen om man har besvär och av den anledningen skulle må bäst av att få livmodern bortopererad så är väl inte valet svårt alls.

Ha en bra dag! Mongu.

pyromanen
0

Nej, det är inte samma som vaginalorgasm.

http://www.ottar.se/artiklar/kvinnors-orgasm-hur-m-nga-finns-det

Hur många som får det vet jag inte, men i alla fall jag.

viktoria91
0

´Varför skulle du inte få sterilisera dig om du har åldern inne? Orsaken spelar väl ingen roll. Vad jag vet får män sterilisera lätt.

Karmatarerskanise
0

#26 Alla sidor jag får fram säger samma sak, att det är en vaginal orgasm.  Kanske beor det då på att den är så outforskad, och eftersom den är det får det mig att undra hur vanlig eller ovanlig den är.

Men nu hamnade vi lite ot :P

pyromanen
0

#28  Det verkar blandas runt rätt väl vilka ord som används. Poängen här (för mig och det som hade nån liten relevans för tråden) var en orgasm, oavsett vad den kallas, som inte har med g-punkt att göra men som kommer från livmodern!

Zandrama
0

#29 humm… Kan det vara sådana jag kan få ibland xD
Om det går helt in och stöter till i livmodertappen blir jag helt galen till slut :P

//Belinda aka Zandrama

[Tassy]
0

jag skulle inte välja cerazette med de besvären du har. Jag har ju samma sjukdom, och har ätit cerazette.

En annan sak jag tänkte på, som jag dock inte har vetenskapliga belägg för, men som är värt att nämna är att aftonbladet nämnde cerazette ihop med moderna ppiller som har visat sig ha 7 gånger högre risk för blodpropp än förväntat, trots att det är ett minipiller. Jag har inte läst mer om detta då jag själv inte äter dem längre.

provera är inget preventivmedel, och vore döden för dina leder. Sen tror jag inte att man får det hur som helst utskrivet, då det är så mycket biverkningar. Men å andra sidan har du ju problem med mensen så, men fortfarande, absolut inte bra för lederna.

Som någon nämnde så är sterilisering oftast en lång procedur, men jag tror ändå att det vore gynnsammast. Jag funderar själv på det till och från.

jag personligen hade valt ett minipiller (ej cerazette) och kondom tills steriliseringen vore gjord. Även om kondom kanske sabbar en del. Du får ju inte glömma bort din kropp mitt i allt, du ska dras med den resten av livet Glad

angående att ta bort livmodern så tror jag att valet är ganska enkelt med tanke på livskvalitén som väger tungt. Helvetesmens varje månad, och kanske i värsta fall samlagssmärtor på grund av trilskande livmoder, eller att bli befriad ifrån den och missa en typ av orgasm, när det finns många fler. Det är ganska så komplext att förklara med EDS kan ställa till med, men mens och det som hör till brukar kunna vara ett helvete för oss, med eller utan tilläggsdiagnos som t.ex. endometerios.

mongu
1

# 31 Håller helt med dig livskvaliten är jätteviktig. Har man svåra menssmärtor, samlagssmärtor så klarar man sig utan livmoderorgasm. För visst är det bättre att må så bra det går för med besvär har man ändå ingen nytta av den sortens orgasm.

För med endometrios m.m. så är det kanske inte ens läge för samlag.

Ha en bra dag! Mongu.

pyromanen
0

Men ts skriver ju att hon inte har någa gynekologiska besvär!?

[Tassy]
0

Vad jag har förstått så kanske det handlar om en ordmiss här, eller så är jag snurrig i bollen. Om jag förstår rätt så har TS problem med mensvärk och jobbiga blödningar, vilket ockås står i #0. Jag tror hon menar en full sjukdom/diagnos med "gynekologiska besvär". Det blev lite rörigt.

RuiXue
0

Jag har inte endometrios eller liknande. Men jag har en rent ut sagt för jävlig mens som kan hålla på i upp till 10 dagar och de värsta dagarna kan jag tömma över 100ml ur menskoppen på en dag, kan även bli sängliggande med mensvärk som hittills inga värktabletter biter på. Jag ska aldrig ha barn, dels på grund av mina leder och dels på grund av Justin's Marfan. Så när jag nu inte ska ha barn så finns inga skäl till att ha mens heller.

Jennie

Chestnut
0

Jag har också EDS och mensstrul som vi inte riktigt vet orsaken till. Hade så sent som idag en diskussion med min gynekolog kring alternativ och innan man ens överväger en hysterektomi (ta bort livmodern) måste vi testa ALLT annat. För trots allt, det är ett ingrepp som är förenat med risker som är extra stora om man har fel på bindväven.

Så troligen kommer även du att få testa rubb och stubb innan man börjar fundera på hysterektomi. Och då menar jag hormonspiral, provera, minipiller, p-piller osv.

Visst, bindväven kan bli sämre av progesteron (som finns i minipiller, provera och hormonspiral) men det är risken man får ta helt enkelt för riskerna är enormt mycket större med att operera bort livmodern.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Jag ska börja med Cerazette om några dagar nu i alla fallGlad Bara hoppas jag inte tappar lederna totalt utav detFlört

Jennie

[Tassy]
0

Jag är inne på försök 2 med de nu… ser inte ljust ut alls, är akut sämre och inte ens en vecka har gått.