Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 12613 ggr
HannaM
0

Migrän och preventivmedel

Fick recept på både p-piller och p-ring efteroms gynekologen ville ha bort eller minska min mens så mycket som möjligt då jag har problem med järnvärdena. Eftersom jag är hispig eller snarare har kräkfobi läser jag alltid bipacksedlar och när jag kollade upp dom här på fass såg jag att det nämndes att man skulle vara försiktig om man haft hormonutlöst migrän tidigare.

Gynekologen frågade inte ens mig om det och det har jag haft, under tonåren hade jag ett antal migränanfall som sedan försvann någonstans när jag var 18-20 år. Det är ju något jag funderar över, hur vanligt är det att hormonpreventivmedel ger sånna problem?

[Tassy]
0

det är nog ovanligt att få sådana problem. Jag har själv migrän och klarar fint att äta p-piller. Har inte hittat något samband men har kollat noga så det inte beror på det. Gjorde bla upphåll med pillren men ingen skillnad där.

Däremot har jag märkt av att för mig som har trasselmage behövs det ätas i samband med pillret helst, annars kan jag få halsbränna. Märks särskilt på nuvarande piller (orthonett) då de smakar mint.

HannaM
0

Men har du den typen av migrän som hänger ihop med hormoner? För den migrän jag hade började i tolvårsåldern och försvann sen när jag blev äldre.. helt klart samband med tonår och hormoner.

[Tassy]
0

jag vet inte till 100% men migränen kommer helst när jag åker berg och dalbana i humöret (pms), kom i 13 års åldern och blir allt mer sällsynt nu när jag börjar bli äldre. Så jag gissar att det är hormonrelaterat ja. Men jag har ingen diagnos som styrker.

Iskall
0

Jag fick mitt första anfall av migrän när jag var väldigt liten, minns inte hur gammal jag var, men det var innan skolåldern iallafall. Hade migrän minst en gång i månaden, ibland fler gånger. Men ju äldre jag har blivit, desto mer sällan har jag haft migrän. Har haft ett ex antal olika p-medel med hormoner utan att ha fått migrän av det.

Det är många medeciner med många olika biverkningar. Vet att det finns någon värktablett (kommer ej i håg vilken) där en biverkning var huvudvärk. Så att p-piller kan ge migrän förvånar mig inte alls.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

RuiXue
0

Jag hade en hel del migrän anfall strax innan mensen eller under mensens första dagar innan jag började med hormonellt p-medel, i mitt fall minipiller.

Sedan jag började med pillren så försvann migränen i samband med mensen! Nu har jag slutat med minipillren sedan några veckor tillbaka, mensen kom igår och förra helgen fick jag ta ett par EezeNeo för jag hade lite känningar av migrän som hade kunnat utveckla sig till ett riktigt migränanfall.

Har haft migrän sedan midsommardagen 1999, jag var 13, fyllde 14 sen på hösten. Har inte anfall ofta, men för 3-5 årsedan lade jag märke till att det fanns en typ av mönster- anfallen kom oftare i samband med mens! Annars är det mest extremt hög musik eller borrmaskin i sten eller betong som triggar migränanfall i mitt fall.

Det enda du kan göra är att prova och se hur det fungerar för dig. För mig blev migränbesvären mindre av hormonella p-medel, andra kan få större problem med migrän. Alla är vi olika.

Jennie

Sovgott
0

Jag har migrän med aura som debuterade i 18-årsåldern i samband med att jag började äta p-piller.

Min migrän förvärrades när jag åt p-piller. Jag fick kraftiga anfall med synbortfall, ihållande kraftig huvudvärk som varade i flera timmar upp till flera dygn, kräkningar, konstigt humör, skakis, svimningsattacker, domningar i kroppsdelar och ansikte, hyperöverkänslig för lukt, ljud, smak mm. En knäckemacka kunde smaka tvål, lukten av ost fick mig att kräkas, ljudet av bestick mot en tallrik skar sönder hela huvudet t ex.

Min barnmorska rådde mig att sluta med p-piller eftersom de innehåller östrogen som tydligen kan påverka migrän negativt.

Dessutom hade jag hört att kvinnor som lider av migrän med aura inte ska äta p-piller då det ökar risken för stroke. Och detta skrämde mig, vilket gjorde att jag tog kontakt med min barnmorska och fick istället minipiller utskrivet.

Mina migränanfall är numera sällsynta och när jag väl får ett anfall är de betydligt lindrigare.

Personligen tror jag att min migrän delvis är ärftlig. Min farmor hade också migrän med aura. Ofta framkallas mina migränanfall av stress.

I mitt fall påverkade också p-piller med östrogen min migrän mycket negativt!

Det är nog väldigt individuellt. Man får pröva sig fram och gärna skriva migrän-dagbok. Då kan man själv till slut luska ut orsakerna.

HannaM
0

#6 Det är just auramigrän jag haft problem med… ärftlig troligen då både mina mamma och bror haft sådana problem. Tycker det är mycket märkligt att gynekologen inte ens frågade om det då det faktiskt står att man ska vara försiktig om man haft sådana problem.

Skönt att höra att ni andra inte haft problem. Naturligtvis vet jag att det är biverkningar på typ alla mediciner men just i det här fallet så stod det inte ens under biverkningar utan under rubrken var extra försiktig eller hur den är formulerad. Därför min oro.

Saga85
0

För mig var det antagligen p-piller som utlöste migrän. Hade aldrig haft det förut, men det ligger i släkten (två av mina bröder och min mor). Efter ett par veckor på piller fick jag mitt första migränanfall - två stycken på en vecka. Full migrän med flimmer, blixtrande huvudvärk och kräkningar. Fick migrän någon gång var eller varannan månad under de åren jag gick på p-piller. När jag slutade med dem tog det några år innan anfallen dog ut. Kan fortfarande få, men det är 1-2 gånger om året numer.

[Tassy]
0

Nu återkommer jag till denna tråd med mer kött på benen.

Nu står det klart att det är auramigrän jag har, jag får både hormonmigrän och ibland får jag anfall triggade pga spänningshuvudvärk som kommer ifrån min whiplash.

Sen jag började att äta Yaz (nästan bara östrogen i dem) så har jag blivit knalldålig. Har nog aldrig varit så sjuk som i fredags, jag trodde att jag skulle skjuta skallen av mig, ush!

Satt och läste på sen och visst är det så att auramigrän gör att man får ökad risk för stroke som någon nämner ovan, och man ska inte äta p-piller då. Så jag slutade omedelbart med Yaz.

Ska försöka boka tid till veckan och höra med UMO vad jag kan skydda mig med, eftersom jag ju är latexallergiker också, och har inte riktigt råd med kondomer som kostar 100:- för 5 ynka stycken.. Skrikandes

cerazette fungerar inte heller, de har jag redan provat. Jag mår inte bra utav gulkroppshormoner på grund utav en sjukdom jag har Obestämd Yaz var därför väldigt bra alternativ annars för mig.

HannaM
0

Hmm intressant.. själv har jag fått tillbaka min migrän som jag tidigare varit av med och när jag får den är det alltid mellan en och två veckor innan mens…

Detta utan att börja äta hormoner… vill inte ens veta vad som händer om jag börjar med det.

[Tassy]
0

huga, nej det är nog bäst att låta bli hormonerna. Efter mitt senaste anfall så blev jag rejält skrämd på flera fronter, ush. Det var ingen normal värk, och har fortfarande inte återhämtat mig.

HannaM
0

Tycker att det är lite sådär att det inte informeras om sånt.. eller ja att inte min gynekolog sa något.

[Tassy]
0

mmh, det är ju milt sagt f*rj*vla bedrövligt av dem Skrikandes

[Tassy]
0

idag fick jag svart på vitt då jag var på ungdomsmottagningen att det är tvärnej på alla kombinerade metoder om man har migrän. Auran verkade inte ha större betydelse.