Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 6598 ggr
Zadeira
0

Litar du på dina p-piller?

Detta inlägget riktar sig främst till er som använder p-piller som enda preventivmedel, men givetvis får alla gärna dela med sig av sina funderingar.

Ni som använder p-piller som enda skydd, hur pass mycket litar ni på att ni inte kommer bli gravida? Känner ni er helt säkra eller finns det gånger ni känner er oroliga för att p-pillret inte funkar?

P-piller är ju inte 100% säkert som skydd trots allt. Så hur känner ni egentligen när ni har sex utan kondom? Är ni osäkra eller känner ni er helt trygga med era piller?

Hur stor är egentligen risken att man blir gravid trots p-piller? Och oroar ni er för att vara bland de procenten som trots p-piller blir gravida?

SaraC
0

Jag litade på mina. Det väldigt högt skydd även om det inte är 100 % (men det är ju inget preventinmedel?) om man använder dem korrekt så jag har aldrig tvivlat på dem.

Så gott som alla som blir gravida trots p-piller har slarvat med pillren på något vis. Det finns såklart dem som ätit dem korrekt men ändå blivit gravida, men det är väldigt, väldigt ovanligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Viccan92
0

Jag litar på mina piller. Dock har jag inte pojkvän eller något. Är dessutom fortfarande oskuld så jag behöver ju inte heller oroa mig om jag nu skulle missa ett par dagar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CelsiusT
0

Jag litade inte helt och hållet på min p-piller pga att jag är så slarvig människa så jag ofta slarvade till det och missade att ta vissa dagar osv. Men jag körde p-piler som enda skydd och jag blev aldrig gravid trots att jag missade att ta på flera dagar ibland och ändå hade sex.

Hur säkert det är skiljer sig lite mellan olika sorter men det är är ju iaf 98-99% och dom flesta är ju mer säkra än så (alltså 99,xx%, inget är ju 100%).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
0

Jag har för några dagar sen haft mitt första sex utan kondom sedan jag började med mina piller för sex år sen. Givetvis kom funderingarna efter det. Jag vet att jag inte missat något piller och att jag tagit dem som jag ska, men jag blev ändå lite osäker och kände att "shit, tänk nu om de inte hjälper".

Jag tror min oro grundar sig i att mamma gick på p-piller men blev gravid med mig ändå. För mig är det alltså väldigt "verkligt" att p-piller inte är helt hundra, jag är ett sånt barn som inte "borde" ha blivit till.

[FruStein]
0

Jag litar på mina p-piller. Jag är väldigt känslig mot hormoner och drar parallellen att de då påverkar mig väldigt starkt, men det är heller inte hela världen om jag skulle bli gravid. Om det absolut inte är läge för en graviditet tycker jag att man får kombinera p-piller och kondom.

Ellenfyrkant
0

Jag litar på mina, men man bör tänka sig för om man missat piller av olika anledningar eller ev. spytt upp dem vid magsjuka o.s.v. Förutsatt att jag tar dem varje dag och är säker på att kroppen hinner ta upp hormonet litar jag på dem! :) Har jag sex utanför förhållande använder jag dock kondom ändå men det är för att inte riskera att bli smittad av könssjukdomar. Men jag litar på mina som sagt! :)

Mvh Ellenfyrkant

somjagvillvara
0

Jag litar på dom och de har räddat mig tusentals gånger från att bli gravid. Är kanske inte den mest bästa med att hålla tiderna, var lite klantig där ett tag och inte tog på karta 1 två stycken p-piller och hade ändå sex och inte blev med barn, jag hade tur. 

Jag litar fullt ut på mina p-piller! :) DÅ jag har slarvat mycket men ändå slutat med att mensen har kommit, så ja än så länge går det bra! :)

[swiss]
0

Jag litar på mina p-piller, men vet givetvis att det finns en liten risk för graviditet.

Kassy
0

Funderar på att börja, måste man vänta med att ha oskyddat sex i 7 dagar om man tex ätit pepparkaksdeg (höjdpunkten med julen) och blivit lös i magen? Förlåtatt jag lånar tråden men känns onödigt att starta en ny..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

740tjejen
0

jag litade på mina förra p-piller, vilket resulterade i sonen, Han kom ju endå. plus massa missfall före han.

De jag har nu är toppen. Slipper problem varje månad, jag fungerar som en människa tack vare jag slipper perioden. men tyvärr mår jag dåligt, men beror ju inte på pillren. Utan för att jag hade en svår förlossning.

CelsiusT
0

#10 Vad tar du nu då?

740tjejen
0

Cerazett tror de stavas så :)

CelsiusT
0

#12 Aha. ja jag käkade dom förut och tyckte det var toppen att vara utan mens, men mådde skitdåligt av dom psykiskt.

740tjejen
0

Ja jag mår ju dåligt på grund av andra omständigheter.

CelsiusT
0

#14 Det gjorde jag med (mådde dåligt tom innan jag börjad emed p-pillrena), därför förknippade jag det inte med p-pillrena. Men så när jag slutade med p-pillrena så tog det inte många dagar innan måendet, som jag kämpat med i flera år, blev bättre och bättre och snabbt efter att jag slutade med p-pillrena så kunde jag sluta med mina antidepressiva.

740tjejen
0

Härligt, Vad har du nu då.

Zizza
0

Vilka bra funderingar du hade i allra översta inlägget :)
Tänkte försöka svara på dem.

För mig är det så att jag endast har sex med pojkvänner och måste säga att jag har blivit gravid engång, dock var det när jag inte tog något medel som helst (så inte så konstigt)

Men hur som helst så har jag sagt till den pojkvännen jag har nu att risken finns att jag kan bli gravid och jag kommer inte ta och göra en abort denna gång. Så han är medveten om att de kan ske och tar risken, samt ansvar om papparollen om de sker.

Dock har jag aldrig blivit gravid på mina 5år med mini piller och jag har aldrig haft skydd..

Mvh. Sanne & Djuren

CelsiusT
0

#16 Ingenting tyvärr.