Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 5262 ggr
740tjejen
0

Hur pålitliga är psykiska test

Gjorde några test på internet, och blir lite mörkrädd. Men svarade ärligt på frågorna.

Gjorde test på Borderline och Deprission. Och enligt dom så hade jag stor sannolikhet båda delarna.

Hjälp vad gör jag nu.

hus-musen
3

Inte särskilt pålitliga alls skulle jag vilja påstå. Fullt friska utan psykiska problem kan få negativa svar.

En riktig utredning behövs hos en kurator/psykiatriker innan man kan sätta någon som helst diagnos.

Qui dormit, non peccat

Chalin3
0

Ett sådant test är inget jag skulle lägga allt för mycket vikt på.

Fast om du själv känner att det skulle kunna stämma, om det fanns en speciell orsak till att du gjorde testen så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med någon.

Depression är inte alls ovanligt, väldigt många lider av det, tyvärr är många drabbade inte medvetna om det, och tror att livet ska vara så.

Borderline är ju ännu lite mer "avancerat" än depression men om du själv tycker att du har väldigt många sådana drag och känner igen dig själv i det så bör du absolut gå vidare med det.

Men som sagt om du tror att du skulle drabbats av en depression eller har symtom som pekar på det hållet så finns det hjälp att få.

Så mitt råd är att om du känner igen dig väldigt mycket eller känner att du mår dåligt över det så sök hjälp. Kanske din vårdcentral har någon som du kan prata med annars ta kontakt med sjukhuset så får dom hjälpa dig.

Fridaaaa
0

Lita inte på såna test. Sånt måste utredas av utbildadade personer

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zizza
0

Skulle du kunna skicka länk med testerna? :) skulle själv vilja testa

Mvh. Sanne & Djuren

Fridaaaa
1

som sagt lite inte på den. Kan bara utbildade svara på om man har den "diagnosen" eller inte

Zizza
0

Jag har tydligen personlighetsstörning enligt de nedersta testet, fast tror inte direkt man ska lita på sånna tester heller, men tanken att träffa en psykolog har jag faktiskt haft, får se om det sker eller om jag hoppar det :)

Mvh. Sanne & Djuren

Fridaaaa
0

På mig stämde inte testarna alls.

Zizza
0

#8 man vet ju inte direkt vad testerna online är baserat på. Lättaste sättet att se om man är något, är om man far å pratar med en psykolog. :) funderar på att boka tid snart, förstår mig inte på mina konstiga utbrott jag får minst 2 gånger i veckan eller mer.

Mvh. Sanne & Djuren

Fridaaaa
0

#9 Precis. Man kan inte lita på tester på nätet

hus-musen
0

Ja enligt testet är risken stor att jag har borderline, vilket jag absolut inte har. Svarade ärligt på alla frågorna. Så rakt i soptunnan med dessa internettest.

Qui dormit, non peccat