biverkningar efter slutat m. Cerazette
Hej, har ngn här erfarenheter av biverkningar efter att ha slutat med Cerazette?
Jag tog mitt sista piller i lördags kväll efter att jag bestämt mej för att sluta med piller som preventivmedel. Vad som hänt nu (tror det är ngn typ av biverkningar) är att jag får typ mensvärk på morgnarna, bara på morgonen när jag kliver upp som sedan försvinner och inte kommer tillbaka förrän nästa morgon då jag kliver upp, MEN nu är jag lite väl orolig då jag vaknade inatt av värken och den var så fruktansvärt intensiv och kraftig att jag började hyperventilera och var alldeles likblek i ansiktet, trodde jag skulle dö så ont det gjorde!
En graviditet bör kunna uteslutas på det blev negativt imorse (testade för säkerhets skull), så nu ska bara en tid hos gynekologen göras så man kan få kollat läget lite.
Jag tar också Cerazette. Hade förut extrema mens-smärtor och migrän var period och fick dem mot det och inte som preventivmedel. Om jag glömmer ta dem en dag så kommer mens-smärtorna tillbaka dagen efter! Vad det beror på kan jag inte säga. För mig är det ett bra sätt att veta när jag missat ett piller, så då tar jag dem bara som vanligt igen och så försvinner smärtan igen.
Det är ju värre om du vill sluta med dem men upplever såna problem. Jag tycker att du ska ringa barnmorska/gynekolog så fort som möjligt så att du kan få en bra förklaring och hjälp!
När jag först började med piller fick jag en sort som var bra mot mensmärta (Follimin, de bytte senare mot Neovletta 28 som hade samma verkan) och mensvärken försvann och blödningarna minskade både i antal dagar och mängd, sen ville jag ha ngt som tog bort blödningarna oxå och det gjorde Cerazette så jag har ju levt ett skönt liv med Cerazette utan både blödningar och värk men nu vill jag ju som sagt sluta, men ska mensvärken från helvetet dyka upp får jag nog tänka om, problemet är ju att jag inom åtminstone 1 år skulle vilja skaffa barn så jag måste ju sluta ngn gång iaf! Men jag ska ringa och boka tid idag, bör ändå göra ett cellprov så.
Slutade med Cerazette för ca 1v sedan och jag upplevde inget hemskt, fick mens ganska snabbt med kanske lite mer mensvärk men mensen gick ju över efter 4 dagar och då var alla biverkningar borta med. = sexlusten som varit borta helt i 6mån kom tillbaka, de torra slemhinnorna är historia inga problem där längre, tyvärr kom dock aknen tillbaka som försvann med Cerazette men min nuvarande pojkvän sa det var OK, han vill hellre jag mår bra, och jag mådde ju inte helt bra när jag åt p-piller
kan dock lägga till att jag fortsatte ha mens med cerazette så min livmoder har ju inte behövt vakna till liv efter att ha vilat en längre tid, gissar man får mer problem ifall man inte har haft mens under en lång tid.
Värken har nog börjat ge med sej lite nu, igår var det inte mkt värk och idag nästan ingenting, idag är det exakt en vecka sedan jag slutade, men ingen blödning ännu..får väl se när den dyker upp, det kan kvitta bara jag slipper den hemska smärtan jag haft i veckan!
Det viktigaste är att man mår bra, jag mådde förvisso hur bra som helst under p-piller tiden men jag vill inte hålla på och tillföra massa hormoner o skit för det är ju egentligen inte "normalt". Så jag hoppas jag slipper några speciella biverkningar av att jag nu slutat. Och hoppas att smärtan jag haft nu inte kommer bli standard varje mens senare!
Cerazette har gett min mens i fem veckor, och jag har ätit dem i tre år och äter dem fortfarande. Men ska nog ge mig nu, det räcker med fem veckors mens.
Jag har imorgon varit Cerazette-fri i 2 veckor och ingen blödning har dykt upp ännu, men tack och lov har smärtan försvunnit iaf!
Får se när min normala menscykel sätter igång, ska bli intressant för jag minns ju inte ens hur den var innan jag började med p-piller (11 år sedan) Men som sagt blödde jag ingenting med Cerazette vilket var underbart men nu har jag nog gärna lite mens bara den är naturlig och normal 
När jag slutade med cerazette så fick jag på mornarna något som liknande mensverk men det slutade efter ett tag när jag varit uppe. Efter 2-3 veckor så slutade det mer ele rmindre helt. Min mens kom tillbaka och var väldigt måttlig till en början och jag kände att det var ju inte någon match att ha mens när det var så lite och knappt kändes. Men efter några månader så var samma helvete tillbaka som innan jag började. Stora rikliga blödnigar kombinerat med mensverk som gör att man inte vet vart man ska ta vägen och migrän =( Livet utan hormonpreventivmedel är inget liv, men livet med dom är ett helvete även det =(
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har inte haft några såna problem trots att jag har glömt ta dem några gånger. Det var som vanligt helt enkelt. Måste vara olika från person till person.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#8 Jag hade inte heller problem om jag glömde ta på 2-4 dagar. Märkte inte heller av något direkt jag slutade, men sen kom det (minns inte exakt tidsperiod, men jag ser det i det stora hela då det var över ett år sedan jag slutade).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Igår, exakt på pricken 14 dagar efter jag ätit sista pillret kom blödningen. Återstår nu att se hur länge den varar etc etc etc!
Första veckan var ju som sagt bara fruktansvärd mensvärk utan blödning och nu har blödningen kommit igång men än så länge utan värken 
Har käkat cerazette i fyra år drygt och har som sagt haft mens i fem veckor gick till gynekologen som efter undersökningen sade att cerazette gjort mina slemhinnor otroligt tunna där av blödningarna. Fick nya piller i hopp om att mina slemhinnor kommer bli en aning tjockare.