Oskyddat sex, testa när?
Hade oskyddat sex förra helgen. Började med kondom men eftersom vi fortsatte hela natten så tog dom slut efter ett tag. Frågan är nu, hur lång tid borde man vänta innan man testar sig för könssjukdomar?
Äter p-piller och har dessutom mens just nu, så jag är inte rädd för graviditet.
Eftersom jag även gav oralsex blev jag riktigt orolig pga halsont dagen efter (är förkyld men trodde att jag var på bättringsvägen?!) men jag antar att jag är rätt så nojig av mig just nu. Har aldrig haft någon könssjukdom och vet inte vad jag borde vänta mig. Enda jag känner är halsont, har varit förkyld och slemmig redan någon vecka före denna natten.
Vad borde jag göra? :O
Mvh Nathalie

Gå och testa dig så slipper du oroa dig. Klamydiatest kan man beställa via internet men annars går man väl till gynekologen och ber om test.
Qui dormit, non peccat
Du kan beställa hem ett gratis klamydia-test, det ska gå minst en vecka från det ev. smittotillfället tills du testar dig: http://www.vardguiden.se/klamydiatest?gclid=CL2esaS5jawCFYFzmAod2mQaOw
Hiv måste man tyvärr vänta 3 månader med test för att vara helt säker på att få ett korrekt resultat.
Lycka till, hoppas att allt är bra med dig
Just det- tycker du ska uppsöka en gynekolog också, för vissa könssjukdomar kan ju denne se vid en undersökning (kondylom tex).
3" men kan man köpa testet på apoteket oxå?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 Test för vad? Klamydiatest kan du köpa på apoteket.
Qui dormit, non peccat
#3 Precis som #4 säger, men de är rätt dyra. Och tänker du på anonymiteten, så kan man ändå inte förbli anonym då de skickas iväg till lab, för då ska man uppge sina personuppgifter.
vet inte riktigt vad som finns där du bor men i lite större städer brukar RFSU ha kliniker dit man kan gå och testa sig både tidsbokning och drop in och det brukar vara 100% gratis. Går väldigt snabbt och smärtfritt.
De brukar testa för mer än klamydia och de kan testa även i halsen och i analen med ifall man haft sånt sex.
Tack för svaren! :) Det jag var mest osäker på är hur länge man måste eller borde vänta. Var inte direkt säker på hur lång tid det tar för smittan att faktiskt "smitta" om man säger så.
Men jag ska nog boka tid på vår ungdomsmottagning nu den här veckan och be att få testa för de vanligaste sjukdomarna åtminstone :)
Mvh Nathalie
#7 Det bör ha gått 2 veckor för att testa "vanliga könssjukdomar" hos gyn. Så om du testar nästa vecka bör du vara säker på att få rätt resultat! (fattar inte rikitigt varför man bara behöver vänta 1 vecka för "hemmatestet"
)