Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 6443 ggr
ettlitetalias
0

Menscykeln

Kan menscykeln ändras med åren?

I början på april så satte jag in en kopparspiral, och har sedan dess haft mens ca var 25e dag, med resultatet att mensen i princip alltid kommit sista veckan i varje månad.

Förra månaden så dök den inte upp förrens dag 35 dock, och den här månaden så är jag nu på dag 30 utan att den har dykt upp än… Den värsta PMSen kommer dock efter 23 dagar som vanligt (tidigare två dagar innan min beräknade mens alltså).

Känns så udda att PMSen liksom "kommer som den ska", men mensen dröjer så pass mycket längre..

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har märkt att min har ändras ganska mycket förut hade jag den var 30 dag o nu 23 dag, inte kommer den som en klocka heller Obestämd Det gjorde den innan idag är jag 35 år och det ändrades när jag vart ungefär 29-30 år.

ettlitetalias
0

Vad skönt att fler har varit med om det!

Är bara nyss fyllda 23 och fick smått panik över om det var klimakteriet alla redan hahaha Tungan ute

[Forest]
0

2 tror det är helt normalt att man ändrar sig efter några år med mens :)

Har någon märkt att även mensvärklen ändras? Jag får varannan månad mensvärk då blöder jag normalt, varannan blöder mer men ofta ingen mensvärk. Dessutom kan jag få migrän i samma veva oxå Rynkar på näsan så mensvärk o migrän blä vad det är trist.

ettlitetalias
0

Ja, när du säger det så! Upp till de senaste två mensomgångarna (fick den på dag 34 den här gången) så har PMSen som sagt kommit dag 23 som den alltid gjort, men istället för att komma med en smäll och sedan försvinna så har den liksom legat och smågnabbat i bakgrunden hela tiden, samma med mensvärken. Det har liksom varit en svag molande värk sedan dag 23 istället för den korta med intensiva värken jag brukar ha..

Mitralis
0

Igår så var jag på apoteket för att få hjälp med väktabletter mot mensvärk. Jag berättade att jag de senaste året har fått väldiga smärtor. Antalet dagar har ändrats för mej också från att ha kommit som en klocka dag 28 till att nu pendla mellan 30-35. Då säger apotekaren att det är ganska vanligt att det gör mer ont och blir lite längre och hoppigare emellan när man kommer i, håll i er… klimakteriet!
Kände hur tårarna steg i ögonen för jag är ju bara 33 och fyller 34 i början av nästa år. Inga barn har jag heller så att höra att man kanske är i klimakteriet redan är väll kanske inte det roligaste Rynkar på näsan 
Men du är ju i alla fall bara 23 så jag skulle bli väldigt förvånad om det är klimakteriet för din del i alla fall Glad

[Forest]
0

5, Jag tycker du kollar med kvinnomotagning om detta, jag tror inte det behöver vara så att du är i klimateriet så att du behöver oroa dig. Men kolla upp för att få mer korekt svar.

Mitralis
0

#6 Tror faktiskt att jag ska göra det Obestämd

ettlitetalias
0

#5 Nej fy! Det hoppas jag verkligen inte att det är - för någon av oss!! Förvånad

kittun1
0

Tror nog att det beror på din spiral. Ring och fråga om du är orolig. jag har haft både kopparspiral och hormonspiral och med bägge två så blev mensen "hoppig". Helt normalt men lite besvärligt att aldrig kunna planera.

ettlitetalias
0

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men har funderat lite på de förlängda cyklarna och mensvärken som pågår längre också..

Kopparspiralen förhindrar ju inte graviditet, den förhindrar ju bara att ägget fäster. Är det helt omöjligt att ägget blivit befruktat, och ömmandet i äggstocken, och senare livmodern (mensvärken) är ägget som jag känner, och att det efter ca 10 dagar inte kan "kämpa emot" längre och görs av med i form av mens/väldigt tidigt missfall?