Mens i 4 veckor
Har haft mens i fyra veckor är det farligt? Borde jag söka hjälpa? Vad kan hända om det aldrig ger sig?
Har du myligen börjat med något preventivmedel? Ibland tar kroppen ett tag på sig att justera sig när man börjar med t.ex p-piller eller p-stav.
I vilket fall skulle jag ringa ungdomsmottagning eller gynekolog eller vem du nu än vänder dig till med såna här frågor, bara för att vara säker på att det inte är något farligt.
Om det är nåt som man inte kan göra något åt så skulle jag tro att det är viktigt för dig att äta bra, kanske ev. får du järntabletter så att inte kroppen börjar må dåligt av blodförlusten.
Ät järnrik kost eller järntabletter om du inte redan gör det.
Risken är annars att du får järnbrist pga mensen. (eller redan är på väg)
(själv är jag dålig på att få i mig järn och tar järntabletter för att få igång mens när det gått ett par månader.. slår aldrig fel; 8-12 timmar efter tabletterna kommer den..)
Men sök råd. Det behöver inte vara något allvarligt, men det finns troligtvis hjälp att få. För det ät ju inte så kul att ha mens alltid.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När jag börde med P-stav hade jag konstant mens i 8 månader (varav 2 var på cerazette) så kan vara om du nyss börjat med preventivmedel.
Järn som #2 sa är oerhört viktigt om du blöder så länge!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hur länge brukar du ha mens? Och som fler frågat har du bärjat med preventivmedel eller nyss slutat med det?
Om svaren på de frågorna är nej borde du ringa din gynekolog och be om en kontroll. Är svaret ja på någon av frågorna bör du nog rådfråga din gynekolog.
Har käkat samma preventivmedel i fyra år inte slarvat eller nånting. Har därför inte haft min mens på fyra år drygt pga detta.
Som sagt, om svaret är nej på de frågorna bör du beställa tid för en kontroll. Det bör man alltid göra vid ovanliga blödningar.
Jo försöker beställa tid hos gyn men deras telefon tid är på fyra timmar och har försökt komma fram i två timmar nu men det är konstant upptaget. Börjar tröttna och skiter fullständigt i det nu.
Går det inte att de ringer upp dig?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nej det funkar tydligen inte, de har bara en vanlig telefon och det tutar fortfarande upptaget, verkar som om jag inte lär få någon hjälp därifrån.