Näe nu går jag i celibat
Jag är frustrerad o uppgiven men hoppas på lite smarta råd från er tjejer här inne.
Jag har inte hittat något preventivmedel som funkar eller tilltalar mig. Har just tagit bort min kopparspiral jag kämpat med i 3 års tid. Jag hade enorma blödningar o fick gå runt med både tampong o nattbindor hela tiden. Blödde i nästan två veckor varje mens o hade otroligt ont. Jag har provat ta tabletter som sägs minsta blödningarna utan resultat och får ta järntabletter för att må bra av allt blod jag förlorar. Den sista tiden har jag haft blödning i 1,5 månad men inte lika riklig. Men ONT och svullen mage som en melon hela tiden. Ni kan ju tänka vad bara en sån sak gör för sexlivet.
Så denna veckan åkte den ut. Nu ska jag gå utan prev i en månad för att se så att mensen rättar till sig o jag då kan ta ett cellprov jag väntat på att kunna ta då det är dags men inte har kunnat ta då jag blöder JÄMT.
Efter det behöver jag nåt annat prev. medel men vetti 17 vad som skulle kunna funka!
Jag får inte ta vanliga p-piller pga risk för blodpropp.
Minipiller Cerazette har jag provat två gånger och då blödde jag konstant båda gångerna. Inte så mycket men jobbigt ändå.
Det är väl samma hormoner i Cerazette som i p-stav, p-spruta och hormon spiral? I så fall är det kanske onödigt att lägga pengar på att sätta in det om jag måste plocka ut dom efter bara någon månad igen. P-spruta vill jag inte ha då jag är 30 år och kanske vill försöka få barn inom en inte allt för lång framtid. Har läst massor om att det kan vara svårt och ta lång tid innan man får tillbaka sin mens efter p-sprutor. Känner inte att jag har tiden att kanske gå på sprutor ett par år och sen få vänta ytterligare ett innan man ens kan börja försöka. Bio-klockan tickar ;) Har ett barn redan men från ett tidigare förhållande. Min sambo sen 4 år är 24 år så det känns lagom med ev. fler barn om ett par år.
Visst, det finns kondom o det är vad vi använder sen spiralen togs bort. Men herregud vad dyrt det blir i längden o ingen av oss gillar det egentligen. Så störigt att avbryta, krångla på den o sen inte få känna varandra ordentligt. Hatar dessutom lukten av kondomer. Inte sexigt alls.
Pessar finns men är nojjig att jag ska bli gravid ändå ifall man sätter in den fel. Även viss störning att gå till badrummet o pilla in den så fort lusten faller på. Finns det annat alternativ hade jag hellre tagit det.
P-ring är väl samma hormon som p-piller så det går bort. Samma med plåster.
Ja sen finns det väl inte så mycket mer…. Ska jag behöva bli nunna eller?
Är det lönt att prova Cerazette igen o kanske envisas i flera månader för att se om blödningarna slutar? Brukar de ens göra det eller är det vanligt att man helt enkelt inte kan ha dom om man blöder? Jag börjar blöda direkt när jag tar dom o har stått ut i nästan två månader som längst innan jag slutat.
Hade jag bara varit säker på att jag inte vill ha fler barn hade jag fixat mig. Men det är dumt att göra det när man är 30 år o osäker.
Hilfe?
Jag tar Cerazette. Under första månaderna var det väldigt oregelbundert oh jag kunde blöda varannan vecka. Sen jämnade det ut sig och jag blödde inte på två månader, blödde sen en halv vecka, paus resten av veckan och sen blödde jag igen 1 vecka. Så höll det på i ca 6 månader och sen efter det slutade mensen komma. Har haft 3 små blödningar sen dess(hösten 2008) då jag inte inte ens behövt binda eller något annat. Mina blödningar var så rikliga att jag var tvungen att ha 2 nattbindor hela tiden och jag låg och vred mig i kramper så fort jag fick mens och låg så tills den slutade. Mycket av smärtan försvann när jag började med Cerazette och mängen blod minsskade otroligt mycket. Klarade mig med en vanlig binda. Men det är ju så olika, För vissa funkar det och andra funkar det inte.
Men det där låter ju ändå lite hoppfullt faktiskt. Jag kanske har gett upp för lätt o bör prova igen.
Någon som vet om man kanske tål hormonspiral bättre om man haft problem som jag? Och vet någon om det tar tid innan man blir med barn när man väl tagit ut den? Läste något om det när jag skulle välja förra gången o det va därför jag valde kopparspiral. Men nu när jag tog upp det med gyn vart hon förvånad o sa att det brukar det inte alls vara. Men att hon va osäker på om det skulle vara bra med hormonspiral när jag inte kunnat ha kopparspiralen o inte heller cerazette. Just nu litar jag inte på någon för alla säger olika. Litar mer på er med riktiga erfarenheter även om det skiljer sig mycket mellan personer så klart.
Det är ju inte mycket hormoner i en hormonspiral (som att ta ett mini-piller i veckan) så jag gissar att det är ett bättre alternativ än piller (jag har dock aldrig testat piller då vi är väldigt hormonkänsliga i familjen). Att bli gravid efter att man tagit ut den ska inte heller vara några problem. Känner en som tog ut sin för att kroppen skulle ha tid på sig att komma igång igen innan nästa graviditet och hon var gravid inom en månad.
När jag satte in min sa dom också att jag skulle få hälften av pengarna tillbaka om jag tog ut den inom ett halvår, oavsett orsak, så det kan ju vara värt att testa. Jag hade dock mellanblödningar konstant dom första 3 månaderna men man märkte hela tiden att det blev mindre och efter 6 månader blev jag av med mensen helt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

det finns ett pessar Femcap, somman kan ha inne länge,48 h,sen ta ut tvätta av och sätta in igen. Då kan man vara mer spontan.
Jag hade en hormonspiral i ett år innan jag gav upp. Småblödde i princip konstant hela tiden. Helt värdelöst!
Tack för era svar allihop!
Tyvärr märks det tydligt att det är så individuellt att man nog helt enkelt får prova sig fram. Attans också… Jag som hade hoppats att det skulle finnas ett enkelt svar på min fråga ;)
Just nu känner jag att det litar åt att antingen prova minipiller igen eller chansa på spiral. Särskilt om man får tillbaka åtminstone hälften av pengarna om man inte kan ha den kvar. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft ett helsike med med spiraler,p-stav,p-piller o ja nämn vad man itne provat
Vart med barn när jag hade hormonspiral rent tur att jag märke att jag fick större lust att äta kött något jag annars inte alls äter. Men har du provat minipiller? det funkade på mig efter mitt första barn men hmm ja efter andra så funka det inte alls, fick jobbigt humör. Här med din gynikolog vad hon rek för premetivmedel det finns en del på marknaden.
Oj, så hormonspiral är inte så säkert då? Jag blev med barn när jag gick på p-piller och jag märkte det inte i tid för jag mådde precis som vanligt o hade lika skumma blödningar i början som jag alltid har när jag går på prev. Men det ångrar jag så klart inte idag :) Men ska jag ha fler vill jag gärna vara med o planera denna gången ;)
Ja jag har haft mini-piller två gånger o då blöder jag konstant. Men jag har iofs gett upp efter ca 1,5 månad också. Kanske rättar till sig om jag fortsätter o är envis.
Pratade med gyn när jag plockade ut kopparspiralen o hon rekommenderade kondom efter det att jag berättat vad jag provat o hur det gått. Men jag vill inte bara ha kondom :S
P-ring är det inte alls lika mycket hormoner i eftersom det inte behöver gå hela vägen igenom kroppen utan redan sitter där det ska "verka".
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
8 Min kropp vill inte ha spiral så den kan ha hamnat på sniskan lite trode gyn, det var tydligen ovanligt iaf att man vart med barn med den. Men jag själv vart inte vidare förvånad. Jag tycker lite som du har man stadigt förhållande sen flera år tillbaka är det trist att köra med kondom. Minipiller har funkat på mig hyffsat men visst blödningar till o från första 3 mån fick jag stå ut med sen avtog det mer lr mindre, nu kan jag itne ha hormonsaker alls. O är som du lite letande efter bra premetivmedel som funkar för mig.
9 Den har jag hört en del bra om, även för oss som får knäppa humörsvängningar kan funka bra på den och dessutom ska den vara lätt att andvända.
#10 Ja, jag har också hört många som gillar den på grund av det. Jag tyckte inte om den just på grund av sättet den sätts in, men jag har heller inga problem med att hitta rätt preventinmedel så det var bara att gå tillbaka till mina p-piller.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag använder P-stav och det har funkat utmärkt! Ingen mens eller bieffekter alls har jag fått. Det är lite mildare än minipiller sa min barnmorska och det ska inte ge några större komplikationer om man sätter in den vid rätt tidpunkt (helst första, annars andra dagen du har mens) 
Vilket hormon kan du ta?
Det finns ju en uppsjö av olika preparat med olika konstelationer av hormoner.
Vissa minipiller kan man ta utan uppehåll (som p-piller) vilket gör att man inte blöder alls (sanning med modifikation) Men det kan ta upp till iaf 6 månader innan kroppen "anpassat" sig till hormonerna.
Jag äter iofs p-piller (just nu, har provat det mesta) men äter dom utan uppehåll så länge jag kan. När jag känner att jag måste göra uppehåll så gör jag det bara 3-4 dagar, det gör också att varje blödningsperiod blir kortare. Gjorde detta även med andra hormonpreparat, men som sagt det beror ju heltpå vad för hormon eller hormontyp du kan ta.