Täta, långdragna, smärtsamma menstrautioner.
Det här har året har varit överjävlig när det gäller den biten-
Just nu börjar jag bli riktigt desperat.
Jag är 39 år och har inte använt någon form av hormonpreparat sedan tidigt 90-tal
Kan det vara normalt med så här täta blödningar, jag har tid hos gyn längre fram men under väntetiden så. Jag menar tänk om allt är normalt och jag bara har otur vad gör jag då?
Jag använder en app för att hålla koll på eländet men det fungerar sådär den är gjord för de som vill ha barn och har en mer "normal" cycle.
För att illustrera det hela
I Januari hade jag först en från 3/1 till 10/1
Sen startade nästa 19/1 till 24/1
Februari 4/2 till 9/2 liten paus och sedan 26/2 till 4/3
Efter en paus på en hel dag startade den igen 6/3 och den håller fortfarande på.
Det börjar bli ganska jobbigt och kännas ganska tröstlöst.
Sen är det rikliga blödningar och emellanåt väldigt starka smärtor.
Enda gissningen vi har hittills är Myom
Några andra tankar?
Hur länge har du haft dessa problem? Har mensen alltid bråkat men blivit värre det senaste året? Har du smärtor även vid ägglossning och samlag? Kolla in endometriosföreningens hemsida och se om symptomen stämmer in på dig, för det är en av de vanligaste orsakerna till mensrubbningar. Sen undrar jag om det stämmer vad ditt nick hintar, att du är vegan? Jag har själv en gång i tiden varit vegan, och under den perioden blev jag svårt sjuk i endometrios. Det är två saker som påverkar mensen mest som vegan/vegetarian; dels kan soja ge mensrubbningar då det är mycket rikt på fytoöstrogen, och dels tenderar vegokost att vara extremt fattig på omega 3 men rik på omega 6, vilket ger grogrunden för inflammationer i kroppen. Jag vet att kost är en känslig fråga för vegos, men det finns mycket att tänka på om man inte mår bra.
Vänliga hälsningar
Cindy
Klimakteriet kanske. Visserligen är du lite ung men bara en tanke…
/Maria
#1 jag har alltid haft mer eller mindre problem med mensen, men det har blivit odrägligt på senaste tiden.
Jag hade P-spruta på 90-talet för att slippa mina jobbiga menstrationer men det blev ohållbart i längden.
Jag tittade på deras hemsida men blev inte mycket klokare,
Jag har bara ont under själva mensen, när smärtan kommer vet jag att mensen kommer samma dag.
Jag är asexuell och har inte sex och har aldrig haft så det vet jag inte.
Ett av symptomen är svårigheter att bli gravid och eftersom jag aldrig försökt vet jag såklart inte hur det ligger till där.
Jo, jag är vegan men om det skulle behövas kan jag alltid dra ner på sojaintaget och skärpa till mig när det gäller att tillsätta linfrö/raps olja till maten. Har slarvat med det i flera månader nu. Glömt att köpa ny flaska.
Själva veganismen kommer jag inte att ge upp, dels äcklar mig tanken på att äta något annat än vegansk mat och dessutom har jag funnit att det är det bästa sättet att hantera min ätstörning som är hyfsat inaktiv just nu.
#2 Jag vet inte, jag menar hur vet man det?
#3 Du får ursäkta om jag svamlar i detta inlägg, är både svårt smärtpåverkad och yr av medicinerna. Tro mig, jag vet i allra högsta grad hur viktig du känner att din kost är. Jag var vegan i tre år och lakto-ovo-vego i sju. Jag förstår alltså om du inte vill börja äta animalier, så ta inte mina ord som något annat än välmenande! Det finns dock tyvärr stora problem med vegankost om man har obalans med hormonerna och/eller inflammationer i kroppen. Dina mensproblem är vanliga symptom på just detta. Det är två huvudpunkter som gör vegankost svår att följa om man har sådana problem: Det ena är att kosten är alldeles för rik på inflammatoriska omega 6, och extremt fattig på antiinflammatoriska omega 3. Vegetarisk omega 3 kan vi bara tillgodogöra oss väldigt lite av, och den kommer alltid i veganska livsmedel tillsammans med mer omega 6. Vill man inte äta mat som innehåller animaliskt omega 3 (fisk, ägg, ekologiskt kött etc) så gör man sig själv en enorm tjänst om man ändå gör "avsteget" att ta omega 3-tillskott gjord på fiskolja. Själv tycker jag att det är så viktigt att man inte borde ha dåligt samvete över ett så minimalt animalieintag när det är av hälsoskäl. Precis som vitaminerna B12 och D är det helt enkelt för lite av det i vegankost för att det ska vara sunt att låta bli tillskott. Vill man slippa dessa tillskott är enda utvägen egentligen att lägga till ägg i kosten. Det andra är att kosten är rik på kolhydrater, som kan orsaka högt insulinpåslag i kroppen och därmed risk för inflammatoriska sjukdomar och hälsoproblem. Det man kan göra är att i alla fall välja kolhydrater som tar längre tid för kroppen att bryta ner, dvs sådana med lågt GI-värde. Socker, vitt mjöl, vitt ris och potatis är klassiska snabba kolhydrater. Det finns veganska fetter som är bättre än andra. Använd hemskt gärna kokosfett i all din matlagning, och av oljorna är rapsolja och olivolja de bättre (dvs inte skyhöga halter omega 3). Ringla gärna olivolja på allt du äter. De fetter som du bör hålla nere är t.ex solrosolja, alla "härdade" vegetabiliska fetter. Sen är avocado supermat med bra fetter, ät gärna varje dag. Och som sagt är soja mycket dåligt. Äter/dricker du det dagligen får du i dig lika mycket fytoöstrogen som motsvarar att ta p-piller. Välj alltså hellre havremjölk före sojamjölk, och andra bönor före soja. Är du intresserad av att höra vad "omvända" veganer har för åsikter så kolla in min blogg http://lowcarbkost.blogspot.se och läs boken "Vegomyten" som jag själv fann vara en befrielse att läsa. Du behöver ju inte hålla med det jag/hon skriver, men det kan vara bra att i alla fall undersöka motargumenten? Tyvärr har jag själv insett i efterhand att många av de "sanningar" som veganrörelsen tar för givna inte alls stämmer. Sen är det ju upp till var och en vad man vill tro på och leva efter. Hoppas jag inte svamlade för mycket, och att du förstår att jag försöker vara ödmjuk och inte besserwisser-ig.
Vänliga hälsningar
Cindy
Länken fungerade inte för mig, jag har ingen lust att läsa boken vegomyten. Jag bläddrade i den och blev bara irriterad.
jag har inget behov att bli "omvänd" folk får göra som de tycker men att bli vegan är ett sätt för mig att hantera min ätstörning.
Jag är inte botad men den är "vilande" och att trixa i det känns inte aktuellt.
Jag har ingen som helst avsikt att sluta vara vegan oavsett hur många ex-veganer som sjunger lovsånger om hur bättre livet är med döda djur i kosten eller ägg eller mjölk.
Jag håller just nu på att övergå till "Eat to live" som jag har följt innan och haft mycket glädje.
Vilket kommer att minska på kolhydratintaget och även sockerintaget.
Jag tar B12 och vitamin D i tablettform, men jag tänker inte ta någon fiskolja.
Vi använder bara raps- och olivolja. Solrosolja har vi har vi aldrig använt.
Äter Advocado efter ekonomi och tillgång.
Jag vet inte vilka "sanningar" som inte stämmer du hänvisar till. Jag har inte "veganrörelsens sanningar" som någon slags ledstjärna utan att jag vet bara att vara vegan fungerar för mig, gör det lättare att faktiskt äta regelbundet och inte falla tillbaka i självsvält.
Jag tar dina ord som välmenande och uppskattar din omtanke, blir dock lite trött på alla som försöker omvända mig från veganismen.
Många pratar om hur vi veganer försöker omvända alla men det är ännu vanligare att man som vegan får höra långa utläggningar hur hemskt och hälsofarligt det är att vara vegan.
Jag säger inte att du var otrevlig men i längden blir det lite tröttsamt.
Jag menar väl, du tolkar det som att jag försöker omvända dig trots att jag sagt att så inte är fallet. Man behöver inte "bli omvänd" för att inse att det finns brister i vegankost och försöka kompensera för dom. Jag blir bara så ledsen varje gång jag läser om någon med problem liknande mina egna erfarenheter. Eftersom mina råd inte är uppskattade kommer jag inte skriva mer i din tråd, hoppas att någon annan har råd som passar dig. Får du inte bukt med smärtorna bör du dock söka hjälp hos en gynekolog. Lycka till!
Vänliga hälsningar
Cindy
Nu vad jag inte så jag menade, tyvärr lyckas jag inte alltid få fram vad jag menar, ledsen om jag verkade otrevlig.
Jag försökte få fram i mitt svar att jag inte tog det som något illa upp, men lyckades visst inte.
Men det är OK jag har en tid hos gyn lite längre fram, jag var mest orolig över vad de skulle säga. Att det ska säga typ "Inget fel på dig, du har bara lite otur här"
Har varit hos gynekologen idag och gjort en undersökning under narkos.
Meningen var att prova med hormonspiral, men när jag vaknade ur narkosen låg den kvar i sin förpackning.
Träffade sedan min läkare som förklarade att hon inte haft möjlighet att sätta in den eller ta prov från själva livmodern för att inre livmodermunnen var så pass trång att det helt enkelt inte gick.
Jag är lite psäker på hur hon menade men hon hade bråttom till en annan patient som redan var sövd och att rita en bra bild på en livmoder i alla has är kanske inte så lätt.
Hon sa även att mina svåra smärtor troligen berror på att det är så pass trångt att blodet har svårt att komma ut.
Skall prova p-piller i 4 månader, fått värktabletter utskrivna och skall på återbesök till hösten.
Har du andra spända muskler? Då kan det hjälpa med en engångsdos med ca 750 mg magnesium när mensen ska börja. Och i övrigt se til att du får i dig minst rekommenderat RDI dagligen.
Vänliga hälsningar
Cindy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Jag vet faktiskt inte, är lite oklar på hur hon menade och hur det hela hänger ihop. Skall försöka ta reda på lite mer om magnesium.

Har du kollat om du har myomer i livmodern? Det går att kolla med ultraljud hos gynekologen.
Jag har haft liknande problem i 13,5 månad, 10,5 av dem med menstruation och har fått diagnosen myomer i livmodern. Hittar man dem snabbt, så är det lätt att få bort dem.
För mig har det gått för långt tyvärr, väntar på tid för att operera bort min livmoder då hela har blivit full med dem och de ger enorma plågor. Fick chockbeskedet igår och har inte riktigt hunnit smälta det helt ännu.
#11 nej, tack för tipset skall kolla upp det. Trist att höra att det gick så långt för dig. Är det något som man bara kan se med ultraljud?
Ska googla och se vad jag hittar.

Japp, kan bara ses med ultraljud. Vill inte skrämma dig, men kolla upp med gynekologen snarast så du kan få reda på vad det är.
Kommer att åka in akut imorgon pga smärtor som tilltagit i magen, gått från nedre delen igår kväll till midjan på ena sidan nu.
Tack igen det är bra att veta. Hoppas det gick bra idag.

Ingen fara. Fick gå hem med recept på värktabletter och blodstillande piller.
Hemma i 3 veckor och väntar på en snabb operationstid inom dessa 3 veckor.

Nu har jag fått operationsdag, ska opereras på torsdag.