Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 5216 ggr
adb
7

PCOS - vad händer nu?

Hej!

Hoppas någon orkar läsa detta, det skulle verkligen hjälpa mig!

Jag är 23 år, och gjorde för några veckor sedan ett ultraljud på äggstockarna, då jag haft stora problem med smärtor i magen samt oregelbunden mens.

Gynekologen sa då att jag har ca 20 äggblåsor, och förklarade lite om PCO. Då jag den senaste tiden fått enorma problem med fet hy, massa pormaskar i pannan och tinningen, och stora finnar (bölder) främst vid käklinjen, så sa hon att det kan vara nåt som kallas PCOS. Det hela blev rätt otydligt, då hon inte konstaterade att jag har det, men nämnde det.

Jag har även symtom som:

- Ökad hårväxt (främst på magen och ansiktet)
- Tunt hår (har jag iofs alltid haft)
- Lätt för att bygga muskler
- Ständigt sötsug

Mitt problem är att jag inte kan "bota" detta genom att ta östrogen, då min pappa haft stroke och min farbror dött i hjärtinfarkt i låg ålder (50 år). Gynekologen skrev ut recept på Cerazette till mig (något jag ätit under flera år förut). Men detta kommer väl knappast lindra symtomen på PCOS?

Jag undrar nu hur jag ska gå vidare?

På gyn tog de ett blodprov för att se om jag har onormal hög testosteronhalt, och svaret på detta kom förra veckan:

"Proverna visade normalt testosteron 1,6 nmol/L. Även kvoten testosteron/SHBG (bindande protein i blodet) var precis på övre normalgränsen. Således inga behandlingskrävande värden och inget alarmerande."

Vad ska jag göra? Jag lider verkligen av detta! Det jobbigaste är hyn, som alltid annars har varit jättebra. Jag har sämre hy nu än jag nånsin haft!

Tips på ansiktsprodukter som hjälper?

Väldigt tacksam för svar!