Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 8174 ggr
examynia
0

Eksem.. nån mer än jag?

de är så att jag har haft eksem sen jag var liten.. men de har med tiden blivit mindre å mer längre mellan gångerna de kommer.. men blossar upp med jämna mellanrum. å på senare tid har jag haft problem med eksem på händer å fingrar.. de är de som är jobbigast.. de andra som blossar upp lite ibland lindrar jag med kortison receptfritt på apokteket..  men de verkar inte som att de hjälper på händer å fingrar.. smörjer å smörjer men de verkar inte försvinna.. de är så hemskt att ha de där för jag vaknar om nätterna av att jag kliar..å händerna använder man ju till så mycket

så tänkte ifall nån annan här har eksem å kanske nåt bra tips på hur jag kan lindra å få bort eksemet på just händer å fingrar..?

hus-musen
0

Vad har du för eksem?

Enligt en kompis så är händerna svårast, just för att de hela tiden är utsatta för fukt, blåst, torrhet osv. Det hon gör är att sova med handskar när det är som värst. hon smörjer in händerna med sin kräm på kvällen och har handskar på sen. På morgonen tvättar hon händerna och smörjer in sig igen vid behov.

Qui dormit, non peccat

artdesiu
0

Som hus-musen säger, testa att smörja in händerna och sen sätta på handskar, så att krämen inte torkar utan får verka hela natten.
Jag har också haft eksem sedan jag var liten, då mest i armvecken. Nu har jag aldrig i armvecken längre, utan bara runt läpparna, på ögonlocken och på ett ställe på ena vaden.
Det finns ju olika typer av eksem, har du varit hos en läkare och fått reda på vilken sorts eksem det är (mina är atopiska).
Jag upplever också att jag smörjer och smörjer utan verkan, ibland hjälper en salva ett tag, men efter ett tag blir jag liksom resisten. :/

examynia
0

#1 jo men grejen är ju att jag itne vet vilken kräm jag ska smörja med för inget verkar hjälpa:S

#2 jadu jag har inte testat mig sen jag var liten.. men då hade jag bara böjveckseksem.. m en de har jag inte längre.. nån gång men sälllan så får jag i armvecken men nu är de mest på handleder å sen fingrar å händer.. men kanske är dags att gåå testa mig igen så man vet.. jag hade en salva ett tag som hjälpte åxå men de hjälper inte längre:S försöker att inte vara i vatten allt för ofta å att inte tvätta händerna för ofta.. vilket jag gjorde förut..

Salladshataren
0

Jag tycker du ska gå till läkaren och få det utrett om varför du får eksem i händerna. Om du inte vet det själv, förstås Glad

Själv hade jag svår eksem i händerna för några veckor sen, men fick utskrivet stark kortison av läkaren. Och det har hjälpt, samt smörja in mig ofta (gärna efter att jag har tvättat händerna) med mjukgörande. Sen finns det bomullshandskar på apoteket som man kan köpa.

Jag ska göra en allergiutredning senare, så jag vet vad jag är allergisk mot Glad Därför jag har eksem, för att jag är allergisk.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

examynia
0

#4 ja jag får väl gå till läkaren sen i framtiden antagligen. är väl lika bra kanske.. för vet att jag fick kortison utskrivet av läkare so liten iaf för att de andra itne hjälpte.. men då var de ju inte på händerna soms agt..

hus-musen
0

#5 Du behöver gå till en läkare och utreda varför, det kan vara allergi eller annat som ovan skriver.
Det finns även effektiva medeciner som hjälper mycket bättre än receptfria som läkaren kan skriva ut.

Qui dormit, non peccat

Linnea
0

I högstadiet hade jag ett tag eksem på mitt vänstra ringfinger. Bara på den mittersta delen av fingret, mellan de två lederna. Ett kort tag (nån vecka) hade jag även på högra ringfingret och lite till och från hade jag lite grann på mitt vänstra långfinger. Helknäppt var det. Jag kliade så det började blöda flera gånger. Fick kortison från skolsystern men hon sa inget om att man inte ska använda kortison längre perioder. Det funkade iaf inte, inga smörjor heller. Sen bara försvann det, kommer inte ihåg när. Kom tillbaka några år senare i väldigt liten skala med det försvann igen efter några dagar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Fridaaaa
0

Har med eksem mycket på händerna. Med smörjde med massa salvor osv men sedan vi skaffade diskmaskin har jag (pepparpeppartaiträ) inte haft det sedan dess (ca 3-5 månader sedan). Har dock på höften/låren ibland.
Var och gjorde allerigtest men det visade inget.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea
0

#8 kan ju vara allergi mot diskmedel.

Fridaaaa
0

#9 Visade inget på allergiproverna.
Men läkaren sa att eksem på händerna är väldigt svårt att fastställa :=D

Linnea
0

Kan ju vara nån liten komponent i diskmedlet, kanske i kombination med torra händer eller nåt. Man kan ju inte testa för allt så bara för att testet inte visar nåt så innebär ju inte det automatiskt att du inte är allergisk alls.

Fridaaaa
0

#11 Ja läkaren sa det med. Och i & med att jag fick lätt eksem som liten, så behövs det inte så mycket för mig sa han, för att min kropp ska reagera:)

examynia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej. vi har diskmaskin så jag diskar inte.. men dock tvättar jag händerna kanske mer än jag borde så vet att mina händer torkar ut pga de men jag smörjer med mjukgörande efter så tycker att de borde lägga sig..försöker att inte tvätta dom så mycket men tycker de är äckligt när jag tycker att händerna luktar:-/ men försöker iaf att inte tvätta i onödan som jag gjorde mycket förut.. jag vet åxå att när vädret slår om så får jag mer.. å på vintern är de nästa hopplöst…

Ladydragon
0

13# tror du har besvarat ditt problem med ditt inlägg

ju mer du tvättar destu värre blir det ett tips är att prova annan tvål det kanske kan lindra lite eller använda Tvättkräm istället

sen kan du prova att köpa tunna plasthandskar på Apoteket röd och vit förpackning dom kan man använda till allt möjligt för att slippa blöta ner händerna och riskera att eksemen blir värre

är eksemet riktigt jobbigt så finns det även bommullshandskar att köpa på Apoteket bra att använda efter man har smort in sig men oxå för att man inte ska hålla på o klia på det

vad använder du för handkräm? där får man prova sig fram vad som funkar och smörj smörj så mycket det går 
själv smörjer jag ofta mer än 20 gånger per dag händerna och ansiktet på vintern

du kan få handkräm på recept så slipper det blir så dyrt och då kan du dela upp kostnaden oxå

på vintern så ha alltid vantar på dig ute för det sliter något oerhört på huden att vara utan vantar det räcker med en kort stund

jag rekommenderar dig att försöka besöka läkaren speciellt när det är som värst så dom får se själva och så du får recept på grejer som funkar

lever själv med oerhört tunn och skör hud sedan födseln och vet vilket helvete det är med eksem torr kliande sårig hud 
men med tålamod och ett evigt testande vad som funkar så känner jag mig rätt lugn efter att ha levt med detta i 30 år
men visst ibland kan man bli less på att leva i ett oändligt salvkletande helvete Tungan ute

examynia
0

#14 som sagt att de komemr för att jag tvättar händerna mycket vet jag åxå.. hade bacillskräck som yngre å då tvättade jag för minsta lilla.. de ä rju inte så bra hehe.. men är man i stallet osv så vill man gärna tvätta efteråtTungan utemen har som sagt trappat ner på tvättande massor.. jag brukar få byta handkräm efter att jag använt en ett tag för när jag kanske använt en en månad så får jag jätte klåda å vätskefylda pluppar på fingrarna.. byter jag då handkräm så brukar de va okej i nån månad eller ett tag iaf.. men idag köpte jag nån handkräm en kompis rekomenderade.. från atrix (tror märket hette så) så ska testa den. kanske ska testa att byta till en två utan parfym osv?

plasthandskar kan jag inte ha för länge heller då jag får klåda efter ett tag..

vantar vet jag att jag borde ha å jag plågar mig verkligen med att ha de på vintern trots att jag hatar att ha vantar osv.. blir lätt att huvudet försvinner å dom slits av utan att ja tänker på de då jag blir så himlans varm.. nu när man är äldre är de förstås ättare att tänka å hålla sig själv från att slita av domTungan ute men uscg för vantar.. men mååååååste behålla dom på:P

sen får vi se omde blossar upp nu  väderomslaget till vintern så gå rjag till läkaren å då får dom ju göra nåt åt saken..Flört

Ladydragon
0

håller man på med stall så visst blir man smutsig och behöver tvätta sig men vantar är ett bra tips kolla gärna på arbetshandskar men oxå på avdelningar för ryttare finns många olika bra varianter

höll på med hästar i tonåren och försökte använda handskar så gott jag kunde för att skydda händerna

försök köp olika varianter på vantar det finns ju massa olika modeller och sen kan man ju oxå använda typ tunna fingervantar och ta ett par tjockare över om man fryser

blää har oxå problemet med vätskefyllda blåsor när eksemet är som värst och det är riktigt plågsamt

för mig så funkar salvor bäst med mycket Karbamid i jag använder Caress och den funkar för mig i alla fall

examynia
0

jo men som sagt problemet är att jag inte tycker att jag kan göra saker när jag har vantar.. men man får väl späka sig till att ha vantar ändå..

de där med handkrämer är en djungel.. för går man till apoteket å frågar om dom har nåt bra mot eksem så säger dom bara kortison men de är ju ingen handkräm.. så där har jag itne fått nån hjälp direkt.. köpte som sagt en ny igår.. men när jag använde den så började de klia direkt:S så den får jag nog bojkotta.. *suck* jobbigt sånt där.. använde fotkräm ett tag åxå för den är fetare å de  funkade faktiskt relatvit okej..

Salladshataren
0

#17 Kortison eller hydrokortison brukar de rekommendera till eksem och andra utslag. Så det är inget konstigt att de hänvisar att man ska använda hydrokortison först. Själv ljög jag för läkaren så jag fick stark kortison direkt, och det hjälper mycket mer än hydrokortison :)

Så man smörjer in först med kortison och sen mjukgörnade efter det. Canoderm (finns på tub eller stor pump) är det jag använder, kan svida i början. Men det hjälper, det lovar jag dig!

examynia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#18 du menar att canoderm är receptfri eller?

provat en handkräm med olivolja från min kompis nu ett tag å händerna känns jätte bra.. kanske ska se om jag kan hitta nån med olivolja i.. har hört att olivolja åxå är bra mot torks osv

Fridaaaa
0

Dexem testade jag, fungerade bra på mina utslag :)

Salladshataren
0

#19 Canoderm är mjukgörande och receptfri, vilket den inte var innan :) Men du får den billigare om en läkare skriver ut det på recept.

examynia
0

#20 dexem funkade inte alls på mig:(

#21 okej ska kolla upp de då.. tack=)

Fridaaaa
0

#22 OK fungerade på mig när jag hade lindrigt, men när jag fick blåsor osv gick det inte. 
Jag har haft ett par olika receptbelagda, fungerar ett kort tag men inte mer sen :(

examynia
0

#23 tycker de är skumt att de fungerar ett tag å sen slutar de fungera:-S

Fridaaaa
0

#24 Ja jag med, vet inte om kroppen blir van vid salvan? 
Menmen…  Jag varierar nu, och då fungerar det bättre

examynia
0

#25 okej ja man får väl ha lite olika krämer hemma å skifta mellan hehe..

Fridaaaa
0

#26 Ja eller så får du prata med fler läkare :) Jag gick till 2 olika

examynia
0

#27 ja tyvörr så är dom här inte så bra dom skickar hem en till att vila vad de än gäller typ:S men ska försöka.. nu r de ganska lugnt får vänta till de verkligen bryter ut med att gå då

Fridaaaa
0

#28 okej dåligt. Första jag gick till fick jag bara allergimedicin, betapren (stavning?) men fick en allergisk chock av dem (feber och svullnad i ansiktet). Gick till en annan, som lyssnade mycket bättre, fick salva osv hjälpte bättre.
Men märker det att håller jag  på mycket med vatten,rengöringsmedel osv så får jag eksemen tillbaka

examynia
0

#29 okej.. ja är jag i vatten så blir de ju mer.. å på vintern som sagt.. men ska försöka tt ha vantar i vinter är dålig på de. men ja man får ta sig i kragen.. å så tänkte jag att när de är som värst så går jag till sjukan å ber dom kolla upp de.. då MÅSTE dom ju göra nåt när man knappt kan böja eler räta ut fingrarna pga de..