Kramper i fingrarna
Sen kanske 1½ år tillbaka så har jag fått kramp i fingrarna om jag böjer fingrarna på något vis och kanske greppar tag i något och belastar det.
Häromdagen så skulle jag kliva ut ur bilen och jag höll i mig på stålpinnen som sitter mellan själva sätet och huvudstödet. Speciellt långfingret stelnade och jag kunde inte få bort handen utan att räta till fingrarna med den andra handen.
Det brukar hända lite då och då om jag använder det på så vis och andra saker.
Vad kan det bero på? Vad kan jag göra åt det?
Kan vara att du har dålig blodcirkulation i armarna. Har du ofta ont i axlarna? Känns överarmarna ömma om du klämmer på musklerna? I så fall kan du bli bättre av helt vanlig massage.
En annan möjlighet är Karpaltunnelsyndrom eller något reumatiskt, vilket läkare utreder.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tycker att det låter som att du överbelastar fingrarna, håller i alltför krampaktigt (spänner dem) eller råkar översträcka dem - och därav får ett tillskott av mjölksyra som orsakar stelhet och just den krampaktiga känslan du beskriver. För att undgå detta, kan du regelbundet försöka mjuka upp fingrarna genom att massera dem och göra lite fingergymnastik/fingerstretching.
Upplever du detta som ett stort problem i vardagen, eller om det tilltar, tycker jag dock att du bör uppsöka en läkare och få det undersökt. Tillsammans med andra problem i leder eller muskulatur, kan det tyda på någon bristsjukdom eller annan typ av sjukdom, men så länge du bara har kramp i fingrarna tycker jag inte att det är anledning nog till oro.
Som sagt: Testa att röra på fingrarna med jämna mellanrum och försök att inte spänna fingrarna när du håller i saker. Blir det inte bättre av detta - kontakta en läkare.
Jag hittade denna läsning om sendrag, vilket är det jag beskriver här ovan.
Jag kan även tipsa dig om att använda dig av en mjuk stressboll för att gymnastisera fingrar och händer. Dessa har visserligen varierade utseenden, men de går att köpa lite varstans. T ex på Teknikmagasinet och i diverse sportbutiker.
#2 Det är inget stort problem i vardagen men det är jobbigt.
#1 Ibland så kan jag ha ont i mina biceps, känns som träningsvärk dock.

Jag kan också få sånt ibland och det är väldigt irriterande. Dock är jag rätt överrörlig i mina handleder och fingrar.=)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här tråden är gammal, men jag har fortfarande idag kramp i fingrarna!
Och ibland om jag ska hoppa över något brett eller ska springa i en mindre uppförsbacke så får jag kramp i benen och det är stor chans att jag kan falla ihop för att jag får kramp och kan inte röra på benen.
Jag får fortfarande kramp i fingrarna när jag greppar tag i vissa saker.