Slitet & tunt hår - vad göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hår som går ner till BH bandet, längre blir det inte för att det blir slitet.
Jag använder mig utav Gunry hårinpackning, är det bra/dåligt?
Varför/varför inte?
Vad kan jag göra för att få håret mindre skadat och vilka produkter är bra och hjälper håret?
Jag klipper mig själv, men så fort jag toppat (1-3cm) så går det 2 dagar och sen är det slitet igen. Vita slitna och kluvna hårtoppar…
Men det är bara hårtopparna och inget mer, jag har inte slitet hår annars men just topparna förstörs på en gång.
Jag vill ha tillbaka mitt tjocka långa hår igen, för 7år sedan klippte jag uppklippt och sedan dess har det aldrig varit tjockt igen oavsett hur jag gör. Slutade med uppklippt för länge sedan men det kommer inte tillbaka, tar jag dock upp allt hår mitt på huvudet så är det tjockt och fint men sen tunnar det ut sig och är jätte tunt.
Hur kan jag göra för att få det mindre slitet och få det tjockare?
Saknar det väldigt mycket =(
Mitt hår är rakt (lite vågigt men klassar det som rakt) och otroligt skört. Slutade använda schampo för cirka 2-3 månader sedan men utan resultat.
Jag tappar dessutom sjukt mycket hår nu, vet inte varför men det verkligen lossnar för minsta lilla jag gör, när jag duschar är det jätte vidrigt för när jag masserar ur inpackningen så fastnar det hår på händerna och sen kan mina händer vara alldeles täckt med enbart hår. Jätte äckligt!
Syns även på kläder och golv, pojkvännen har börjat påpeka och han bryr sig normalt inte om i fall det ligger hår där och där. Men nu är det inte bara hår, det är KLASAR med hår! =(
Min syster har dock ett schampoo ifrån LOREAL, en råd flaska för färgat hår. mitt hår är inte färgat på över 10år men jag har använt detta schampo 2ggr och efter varje gång känner jag vilken skillnad det blir på håret, det blir lent, lätt, glänser och topparna ser jätte fina ut efter användningen. Hela håret får ett lyft!
Tror jag ska testa med deras balsam, vad säger ni?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Läste inte hela inlägget, men jag vill bara tillägga att sliter hår GÅR INTE att reparera. Vill du ha bort slitet hår får du klippa. Hårtoppar som är slitna är kluvna, det finns inget som limmar ihop det igen. Håret är inte som ett levande organ som växer ihop igen, hår är hår.
Så du kan köra med vilka inpackningar och metoder du vill, men det kommer alltid att vara slitet sålänge du inte klipper av det.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag känner igen det du skriver. Just nu har jag samma problem, och har inte hittat något som funkar. Funderar däremot att prova Priorin, som tydligen ska vara bra när man tappar hår och har andra problem med hår.
#1 Topparna blir kluvna igen efter 3 dagar oavsett hur mycket jag klipper.. Har börjat fundera mer och mer på att klippa av hela håret just för det här.
#2 Okej, har du testat de?
#3, Nej, inte än. Det är dyrt och man behöver använda det i minst 3 månader för resultat, så jag har inte råd nu.
#3 Klipper du av ALLT som är slitet, varenda liten millimeter, så ska det inte bli så. Du kanske har en känslig hårtyp? Är du säker på att det blir kluvna hårtoppar och inte bara torrt hår?
Jag snaggade av mig allt hår efter 1½ års hårsprays- och plattångsmissbruk. Är riktigt glad över att jag gjorde det, för just nu är mitt hår mjukt och fint.
Om du klipper av allt slitage och börjar behandla ditt hår med en bra inpackning några gånger i veckan (du kan fråga en kunnig frisör om råd, de brukar kunna avgöra bäst vilken inpackning som passar ditt hår) så bör det kunna hållas i schack.
Tänk också på att det inte är bra att tvätta håret för ofta, inte bra med plattång och hårspray eller några hårvårdsprodukter och det är inte heller så bra att somna med blött hår.
#4 Okej. Ja min ekonomi är absolut inte den bästa så =/
#5 Jag är ganska säker på att det är tort, men topparna blir i två delar så jag är inte helt säker. Men som jag skrev längst ner så har jag använt min systers LOREAL schampoo för färgat hår (mitt är dock inte färgat) som är en röd flaska, efter användningen är mitt hår ett helt annat. Har aldrig reagerat så på schampoo men håret blir lent, topparna ser hur fin ut som helst, håret glänser och jag njuter av det.
Så funderar på att testa samma fast balsam och se hur det är.
Men jag är ganska säker på att det är för att det är tort, mitt hår är verkligen inte det finaste och det blir aldrig glansigt förutom då jag använt syrrans schampoo (använde det två gånger och det blev underbart båda gångerna).
Jag funderar på typ samma, men vil komma i underfund med om det är tort eller faktiskt slitet - tror som sagt det är tort.
Jag använder dock inte något annat än platttång och då enbart på luggen, det roliga är att luggen är den den som aldrig blir slitet och det är mest glans där, men det är enbart luggen jag plattar
.
Resten av håret sätter jag upp i en tjorv och när jag tar ut det så är håret fint där det legat tätt ihop, lent och glansigt så tror det är tort eftersom det verkar återfukta sig när jag knyter ihop det så.
#6 Alright. Det är väldigt lätt att ta håret för slitet när det är torrt, just för den burriga känslan. Du kan gå in till vilken frisör som helst och be om bedömning och råd, de brukar som sagt veta bäst.
#7 Ska göra det. =)
Har inte läst igenom hela tråden - men tänkte bara flika in en sak. Jag har hört talas om en produkt, ricinolja. Denna har jag för mig används till något helt annat ändamål men även var bra att applicera i håret och att det då skulle växa mycket fortare och även återfukta håret. Känns inte särskilt troligt, men faktum är att jag känner till två tjejer som ska börja tredje året på frisörprogrammet på gymnasiet vilka båda två använder/använt just ricinolja.
Oljan ska finnas att köpa på apoteket har jag för mig, men jag har ingen aning om prisklass eller hur doseringen skulle ske, men är någon intresserad kan jag länka den ena tjejens blogg, som har lagt upp samt recenserat produkten. Bara att skicka ett PM i sådana fall. =)
Blev nog väldigt luddigt skrivet det här, men har tyvärr lite bråttom. Ville som sagt bara inflika detta, om det skulle kunna vara av intresse! :)
#9 Skickar PM till dig, alltid värt att kolla =)
Har ett hemmagjort shampo som är oslagbart. Använder bara det numera. Håret växer som ogräs och mår prima!
1 msk citronkoncentrat.
Ca (knapt) en msk honung.
1 helt ägg.
1 äggula.
Blir man lätt torr så man man ha en liten mängd olja. Typ ett krm. Men det kan man testa sig fram med. Alla är individuella.

#11 Vad är citronkoncentrat? 
Citronsaft. Som man lagar mat med. :) Man kan pressa en citron också. Bara det blir en msk.
#11 Kanske ska ta och testa det!
Hur kom du på detta recept och hur tycker du ditt hår är nu?
Vet att du skrev att det växer som ogräs och mår prima, men om du har bilder (före och efter) så får du gärna visa =D
# 14 Brukar hålla mig bakom kameran oftast och inte framför.
Men före så var mitt hår fett. Hade extrem klåda i hårbotten och fick lätt sår i hårbotten. Nu är det raka motsatsen. Håret är luftigt, inte fett. Det är en härlig känsla att dra handen genom håret.
Jag har en "rockig" eller "busig" frisyr. Den ska alltså vara fluffig, puffig och vild. Detta shampot bidrar perfekt till det. :)
Jag hade främst problem med hårbotten, så sökte ett alternativ till mitt dåvarande shampo. Så jag läste och googlade på internet. Efter att ha testat en del så kom jag fram till att detta var perfekt! Har testat mig fram till just detta receptet alltså. :)
#15 Härligt, låter bra det! Ska nog ta och testa det när jag har tiden att skrapa ihop det. =)
#16 Gör det! :)
För bästa effekt, använd bara detta. Inget annat. Jag använder bara detta till mitt hår. Inget annat alls.
#17 Okej =)
MajaL
Vad för sorts olja är det man ska ha om man behöver det?
Och ska det vara flytande eller fast honung?
#19 Själv skippar jag oljan helt. Men matolja, oliv eller rapsolja exempelvis.
Jag har alltid fast honung.
Man skakar/vispar det så att det löser upp sig. Flytande honung som man köper i butik är oftast värmebehandlad och har då förlorat många nyttiga ämnen.