Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 6990 ggr
Zebben
0

Vad har Ni för preventivmedel?

Är osäker på vad sjutton jag ska ha för något, tycker bara man hör negativt om allt. Så fram med Era, både negativa och positiva, erfarenheter! Gärna Ni som har p-stav, p-spruta, plåster osv men självklart Ni pillerätare också. Själv har jag ätit p-piller i alla år. Men sen sista barnet så har jag inte riktigt kommit igång med något bra preventivmedel.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efter barnens födelse, blev det hormonspiral, vilket jag trivts alldeles ypperligt med.

Karmatarerskanise
0

Jag använder P-ringar. Det bästa jag haft.
Humöret svänger inte lika kraftigt vid mens, mindre smärtor och det är inte så mycket att komma ihåg.

Man har den inne 3 veckor, sedan har man mens en vecka och sedan sätter man in en ny. På hemsidan finns det dessutom en funktion som gör att man kan få sms när det är dags att ta ut och sätta in.

Nackdelar är att det är dyrt, och en del klarar inte av att få in ringen rätt.

silverhuldra
0

Hormonspiral och jag trivs väldigt bra med den, både skydd och minimala/ inga blödningar alls.

Mvh. Silverhuldra

Fridaaaa
0

Jag ha p-piller, inte testat något annat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
0

Har bara provat p-piller och p-ring.

P-piller åt jag i ungefär 9 år, slutade nyligen med dem. Det jag tycker är positivt är att man enkelt har kontroll på när man ska ha en blödning och lätt kan hoppa över en eller flera blödningar, det är enkelt att börja med (kräver inga som helst ingrepp som p-stav eller spiraler). Det som är negativt är väl alla hormoner de innehåller och att man måste komma ihåg att ta dem plus att de inte är tillförlitliga om man till exempel haft magsjuka eller äter vissa mediciner.

P-ring tycker jag är positivt på alla sätt som p-pillren är negativa. Men jag tyckte ringen kändes för mycket och oroade mig hela tiden för att den skulle åka ut, plus att det kändes mysko/krångligt att ha både den och en tampong inne.

Om jag ska börja med p-medel igen överväger jag spiral, alternativt p-piller igen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

#5 Men varför hade du både tampong och den inne? Man ska ju ha den ute under mensen. Eller kom din mens inte direkt du tog ut ringen?

Mitralis
0

Kondom med lite Klick på. Fungerar utmärkt Glad

SaraC
0

#6 Precis, min mens har aldrig kommit samma dag som jag slutat med p-piller/tagit ut ringen utan snarare tagit en 3-4 dagar på sig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

#8 Okey, har hänt mig några gånger ovkså när jag tänker efter.
Men då har jag använt binda de dagarna, för som du skriver såär det svårt med tampong och ring. De fastnar gärna i varandra så ringen hänger med ut.

ettlitetalias
0

Använder kopparspiral. Såååå skönt att vara hormonfri, känner mig som en helt annan människa! Gjorde lite ont att sätta i, och ibland får pojkvännen lite ont av en tråd som sticks, men den är lätt flyttad på.

Har använt alla sorters piller innan och blivit hormonmonster, deprimerad, självmordsbenägen, våldsam och med minipiller så blödde jag dessutom konstant i flera månader.

[swiss]
0

P-piller Yasmin, fungerar bra, mensen gör väl ganska ont fortfarande, men mitt humör är stabilare än med Cerazette iaf. Cerazette fungerade inte alls för mig, blödde hela tiden och grät nästan jämt. Stackars min kille. :P

Åsa S
0

Äter cerazette inte speciellt mycket biverkningar har jag fått vilket är tur eftersom det ju knappt finns nått att välja på när man är över 35 och min gynekolog vägrade ju sätta in kopparspiral efter att han undersökt mig, tror det finns 2 andra p-piller jag kan testa ifall cerazette börjar ge biverkningar annars är det väl nästan bara kondom kvar. Väldigt dåligt med alternativ tycker jag.

Fridaaaa
0

#11 Jag har neoveletta 28 nu, är Yasmin bättre? Går man upp i vikt av den? För vill byta nu, tror det är pga mina p-piller som jag har gått upp senaste åren

Fawo
0

Jag har en p-stav sedan ett år tillbaka. Kan säga att min mens är riktigt oregelbunden, och kan vara väldigt länge.

Funderar på att ta kontakt och få piller som hjälper till att stabilisera allt.

Innan det hade jag p-piller, men fick blåmärken på benen och väldigt kraftiga menssmärtor.
Sedan minipiller, men bytte till p-stav då jag glömde ta pillret hela tiden…

// Fawo (;

Mitralis
0

#13 Jag blev alldeles förstörd av yasmin, men det kan ju gå bättre för dej. Det var för mycket hormoner i dom så jag blev som en gravid kvinna med foglossning och en stor brun fläck i pannan. Gick upp i vikt också. En annan tjej gick ner i vikt och fick fin hy så jag tänkte att det skulle bli så för mej också, men så blev det inte.

Namiko
0

Bortsett från mellanblödningarna i början så har jag bara positiva erfarenheter av min hormonspiral, kändes knappt när den sattes in och nu är jag helt mensfri och trots att vi är hormonkänsliga i familjen så har jag inte märkt av något negativt av den.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

StickyKitten
0

Kör på kondomer Glad Pallar verkligen inte hormoner, men av det jag testat så tyckte jag att p-ringen var bäst (av de med hormoner). Den innehåller en förhållandevis liten dos hormoner och märktes typ inte av.

[swiss]
0

#13 Jag har inte gått upp i vikt eller fått någon annan biverkning, men det är svårt att välja p-piller efter hur det har gått för andra. Bäst är att prova sig fram tills man hittar en sort som fungerar bra för en själv oavsett hur bra eller dåligt den sorten har fungerat för andra.

Fridaaaa
0

#15 Okej :) För jag tror att mina nuvarande p-piller är "boven i dramat" gällande det jag har gått upp :) Ska ska ringa och se vad gyn säger:)

#18 Jo det är sant :)

[pixa3]
0

Jag har p-stav och trivs hittills bra med den :)
Hade p-plåster förut, men då det blev ludd från kläderna i kanterna så kändes inte det tryggt, även om det aldrig lostnade liksom, men jag ville ändå byta, så då blev det till att prova p-stav :)

Otario
0

Har haft p-piller, p-stav och nu p-ring.

P-piller
BRA - inget alls enligt mig.. förutom skyddet
DÅLIGT - jobbigt att komma ihåg att ta och gjorde mig till ett monster (humörsmässigt)

P-stav
BRA - inget man behöver tänka på, den sitter bara där och skyddar
DÅLIGT - gjorde fruktansvärt ont att sätta in och ta ut den (!!) och blödningar VARENDA dag i över ett halvår, fick även ett litet ärr efter att jag tog ut den..

P-ring
BRA - inte heller så mycket att tänka på, får ett sms när den ska tas ut och ett när det ska sättas in en ny
DÅLIGT - flytningar i mängder och smärtsamma blödningar

Personligen tycker jag om p-ring mest, trots flytningarna och lite smärta vid mens.

/ Emma

Sophey
0

Jag ater Cerazette, vet inte om jag ska saga mini- eller p piller eftersom det ar klassat mini i vissa lander och p piller i andra lander, tror dock att det raknas som mini piller i Sverige.

Hur som helst har jag inga biverkningar utan mar bra av dom. Forutom psykisk misshandel av att jag gar runt och tror att jag ar gravid eftersom mensen inte kommer. Utover det haller jag vikten och har ingenting negativt att saga forutom att det ar sa otroligt jobbigt att ta pillrerna varje dag nar man har piller fobi.

#13 - Man okar inte i vikt av pillrerna i sig, utan de kan oka din aptit sa att du ater mer omedvetet an du gjorde innan. ;o)

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

#22 Nej jag äter faktiskt inte mer än innan men har ökat i vikt ändå :)

[Liinda]
0

Började med P-piller när jag var fjorton= gick upp 5 kilo, spända bröst, mindre mensvärk och regelbunden mens,

Började med P-spruta = Gick upp massa i vikt, tappade sexlusten, fick dålig hy och deprissioner som kommer och går. Ingen mens, mensvärk eller pms.

Testade P-stav ett år= Gick ner kilona som jag gått upp med P-sprutan, fick tillbaka sexlust och i början var den jättebra ingen mens! Efter cirka ett halvår hade jag blödningar dagligen, blev yr och fick magproblem.

Testade P-spruta igen och gick upp alla kilo, och mensen försvann men tillbaks kom alla biverkningar igen.

Så för mig funkar inget av det, sitter ju själv i smeten och inte vet vad jag ska ha för skydd.

Chilli10
0

Jag kör p-piller. Har aldrig glömt på de 2,5 år jag tagit dem :P
Har tidigare kört med Neovletta 28 men talade med gyn idag och ska ta de med 21 ist, så slipper jag sockerpillrena.

För mig fungerar det jättebra, märker ingen direkt skillnad på humöret än tidigare, mensvärken lite mildare, blöder mindre/kortare (Y) , kan hoppa över om man vill. Supersmidigt ju :)

Har gått upp i vikt, men tvivlar på att det har att göra med p-pillerna. ;)

Emelie-E
0

P-piller. Testat en del olika. Yasmin funkade inte alls för mig, fick såå ont i magen (inte under mens) och spydde.
Nu äter jag neovletta 28 igen, och det funkar bättre denna gången än det gjorde tidigare =)

ladymiss
0

äter cerazette :) har gått upp 5kg sedan jag börjat med dom.trots att jag inte ändrat matvanor (kanske t.om ätit mindre)…  Vägde 55kg och nu väger jag 60, en del säger att dom "märker" att jag lagt på mig lite… Jag bryr mig inte men ibland kanske inte avsikten är snäll och då kan jag bli ganska stött. Humörsvängningar har jag (fast dom var likadana som när jag inte använde p-piller/minipiller så det vet jag inte om det räknas), är ganska känslig för hormoner tror jag, blöder mycket, har otroligt ont och enorm pms. Känslig för mycket. Känslig för mattider, känslig för om jag råkade hoppa över ppiller en dag så får jag kraftiga humörsvängningar och min kropp kan inte riktigt klara av den plötsliga "chocken", å så är den dagen förstörd. Så jag försöker vara noga med att ta ppiller vid samma tidpunkt varje dag och inte glömma.

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

MajaL
0

Vill bara inflika att plåster ej ska användas som preventivmedel.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

#28 Varför inte?
Du får ju gärna skriva din åsikt så vi vet varför, istället för att bara skriva att dom inte ska användas. Eftersom att dom faktiskt finns som preventivmedel :)

Karmatarerskanise
0

#28 Det var en underlig kommentar. Det ÄR ett preventivmedel.

MajaL
0

#29 Läs bipacksedeln. Säg ett märke, en sort, som säljs som det. Själv tar man ju ett i medicinskt syfte. Framgår tydligt att man ej får använda det som preventivmedel.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

#31 Jag som en hel del andra tjejer/kvinnor har fått det utskrivet för att ha det just som preventivmedel?
Själv fick jag Evra utskrivet från min barnmorska. 

Varför ska man då inte använda det som prev.medel?

Karmatarerskanise
0

#31 Har ingen aning om vad du pratar om för plåster.
P- plåster är ett preventivmedel som gör att man inte får ägglossning. Fungerar precis som kombinerade P-piller och P-ringar.

Skrivs ut som preventivmedel och fungerar som preventivmedel.

Det du får är knappast P-plåster om det står att det inte är ett preventivmedel.

Eftersom #32 tog Evra som exempel så kan du ju få se vad som står i fass om det plåstret.

"Ditt läkemedel heter EVRA depotplåster och kallas för ”EVRA” i denna bipacksedel. Det används för att förhindra graviditet.

EVRA innehåller två olika hormoner:

• norelgestromin

• etinylestradiol

Eftersom EVRA innehåller två hormoner kallas det för ett ”kombinerat hormonellt preventivmedel”."

Här kan du läsa mer om preventivmedlet P-plåster.

Mitralis
0

MajaL
0

Jaha, de innehåller nog något annat hormon då. Trodde inte det damms flera typer.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[pixa3]
0

#35 Vilket syftade du på då? :)

MajaL
0

#36 Evorel heter det. Trodde faktiskt inte det fanns några avsedda som prev.medel. Det är och andra sidan lite komplicerat att förklara varför jag tar det. Det är hormon som min egen kropp inte producerar. Jag tar alltså inga prev.medel alls, eftersom jag så att säga inte har något behov av det.

#30 Inte så konstig, med mina referensramar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

#37 Fast man kan ju kolla upp det innan man säger att det inte finns :)
Men nu vet du det :)

MajaL
0

#38 Ja, om man finner någon tveksamhet.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

#39 Att folk använder plåster som P medel borde ju vara en tveksamhet Tungan ute

MajaL
1

#40 Det finns mycket jag inte litar eller tror på. Inte ens läkare kan man alltid lita på har det visat sig. Jag litar alltid på mig själv i första hand innan jag överbevisats. Nog diskuterat om den saken.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

Hehe ok.

tesselituss
0

jag började med p-piller när jag var 16, men de funkade inte på mig, jag är för horonkänslig så jag bara gick runt o spydde och mådde dåligt.

Så det var kondom som gällde för min del.

Sedan fick jag barn och efter det körde jag kopparspiral, och det funkade bra mestadels.

Fick dock väldigt ont av den 2005 så åkte upp till gyn, de ultraljuda och såg då att den satt ju halvvägs ute(dvs inte fulllgott skyyd, tur man inte blev gravid då!)

De satte om den och kontrollerade den med ultraljud så den satt riktigt.

2009 plockade jag ut den då jag återigen fick ont av den.

Så nu kör  jag inget skydd alls. Jag o sambon lever ju i ett stabilt förhållande och det fattas bara en liten knodd här hemma.

Blev dock gravid för ett år sedan men fick missfall efter 8 veckor.

Så nu kör vi på utan skydd o hoppas det flyttar in en bäbis i magen igen!

Kram /Tess

examynia
0

jag använder nu mer p-spruta. har haft p-stav i yngre år som inte funkade då jag hade ständiga blödningar nästan ett år så den åkte ut.. sen var jag utan till för ca 1,5 år sen då jag började med cerazette vilket inte funkade på mig heller då jag blödde hela tiden å ordenligt vissa gånger så jag pallade inte.. nu har jag p-spruta.. hade lite problem med de första sprutorna då jag blödde titt som tätt å mest under å efter sex kom de.. men nu den 4e sprutan jag tog för ett par månader sen har jag inte blödit alls så antar att de tar lite tid innan de kommer igåg ordentligt. å jag är hel nöjd.. behöver inte ha ständig påminnelse i mobilen för att komma ihåg pillret..Tungan ute så jag är helnöjd å kommer fortsätta ett tag till tills allt ordnat sig å de är dags för en knoddSkrattande

[Liinda]
0

#44 Tänk på att P-spruta kan ställa till det ordentligt för kroppen. Det är inte ovanligt att behöva vänta 1 år på att ägglosningen ska starta igen och vissa får tillomed äta mediciner för att få igång den igen.

Så ett tips är att sluta ett bra tag innan ni bestämt er för knodd =)

examynia
0

#45 jag är medveten om de.. men tack iallafall=) å de är ingen brådska med att skaffa barn heller så..när man bestmmer sig så s lutar man bara å så kommer de när de kommer..

men vad är de då för skillnad på p-spruta å andra pmedel som sitter inne i kroppen hela tiden som tex p-stav..? de pumpar väl ut hormon hela tiden?

[Liinda]
0

Okej =)

Ska inte säga att jag vet helt säkert men vad jag har läst mig till så är det så att P-spruta så är det en sån stor dos med hormoner på en gång och som dessutom har till uppgift att stänga av ägglosningen ett tag.

Och tillexempel P-stav pumpar ut en liten dos om dagen, så när du tar ut p-staven så försvinner hormonerna rätt fort.

examynia
0

#47 ahaa ja så kan de nog vara..  men jag är ung å har ingen panik med barn.. har ju ingen karriär än haha..:P de får komma när jag å kroppen är redo helt enkelt..  =)